خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 09 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

گردهمایی اندیشمندان 16 کشور در مشهد با محوریت تربیت رضوی

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 07 خرداد 1404 - 23:13
چهارمین کنگره بین المللی رضا(ع) و علوم روز، با حضور اندیشمندان و نخبگان ایران و 16 کشور جهان، در مشهد آغاز به کار کرد.
تربيت،رضا،امام،كنگره،علوم،اشاره،رضوي،تربيتي،علم،علمي،زيارت،ر ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، همزمان با سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س)، چهارمین کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز، به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و با محوریت «امام رضا(ع) و علوم تربیتی» با حضور پژوهشگران و نخبگان 16 کشور آغاز به کار کرد.
همچنین در قالب برنامه‌های چهارمین کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز، 10 کمیته علمی با عنوان «امام رضا(ع) تربیت اجتماعی و سیاسی»، «امام رضا (ع) و تربیت اقتصادی»، «امام رضا(ع) و تربیت اخلاقی»، «امام رضا (ع) و تربیت معنوی»، «امام رضا (ع) و تربیت زیستی و جسمی»، «امام رضا(ع) و تربیت عقلانی»، «امام رضا(ع) تربیت و زیارت»، «امام رضا(ع)، تربیت در عصر رسانه و فضای مجازی»، «امام رضا (ع)، تربیت، هنر و معماری» و «امام رضا(ع) خانواده، جمعیت و فرزندآوری» با ارائه مقالات و سخنرانی پژوهشگران ملی و بین‌المللی امروز برگزار می شود.
ضرورت بهره مندی جامعه از الگوی تربیتی سیره رضوی
عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در آیین افتتاحیه چهارمین کنگره بین‌المللی حضرت رضا (ع) به تبیین شاخصه‌های تربیتی سیره رضوی پرداخت و بر ضرورت تحقق آن در جامعه اسلامی تاکید کرد.
طالبی، با اشاره به ١� شاخصه در تربیت از منظر احادیث معصومین (ع)، اولین مورد را تربیت تدریجی دانست و گفت: از مهمترین دستورات معصومین (ع)، تدریجی بودن امر تربیت است؛ همه ما در تربیت فرزندان و دانشجویان باید تدریجی بودن را رعایت و ظرفیت‌سنجی کنیم؛ همانگونه که ائمه معصومین (ع) ظرفیت دانشی مخاطب را ملاک می‌دانستند.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، بر اهمیت تربیت تدریجی و سنجیده با درنظرگرفتن ظرفیت مخاطبان تاکید و ابراز کرد: باید با نسل نوجوان و جوان متناسب با ظرفیت آنان سخن گفت و سعه‌صدر داشت.
وی همچنین با اشاره به اهمیت ارائه الگوی مناسب به‌عنوان یکی از اصول مهم تربیتی اسلام، عنوان کرد: ارائه محسوس و نا‌محسوس الگو، از سخنرانی جاذبه بیشتری دارد و باید تلاش شود صاحبان اخلاق و رفتار اسلامی را الگوی نسل جوان قرار داد و آنان را به قناعت و استفاده از لذت‌های حلال و سبک زندگی سالم دعوت کرد.
طالبی در تبیین الگوی مفهوم تربیتی، بر لزوم پایبندی به وقار و متانت در راستای جذب حداکثری تاکید کرد و ضمن اشاره به اهمیت «قول لین»، پنج اصل اساسی در این الگو را خدامحوری، ارتقای روحیه و انگیزه، توجه به سلامت جسم و روح، اخلاق‌مداری مبتنی بر دعوت مردم به دانش، اخلاق نیکو و تعامل موثر با جامعه دانست.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، حکمرانی تعلیم و تربیت را راهکاری برای حل مسائل جامعه با نگاه تربیتی دانست و بر اهمیت پرداختن به نظریه حکمرانی، رویکرد سیستمی و آینده‌نگری در این زمینه تاکید کرد.
وی ضمن تبیین لزوم اتخاذ نگرش اسلامی در حکمرانی تعلیم و تربیت، به نقش محتوا و معلم در این عرصه اشاره و عنوان کرد: باید فعال و آینده‌نگر بود و با خلق سرمایه انسانی متعهد، به تحقق الگوی ایرانی، اسلامی پیشرفت کمک کرد.
نقش بی‌بدیل زیارت در تربیت خانواده و سعادت انسانی
حجت الاسلام والمسلمین سید رضا مودب، مدیر علمی دبیرخانه کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز نیز در این نشست بر نقش بی‌بدیل زیارت، در تربیت خانواده و سعادت انسانی تأکید کرد.
وی، به اهمیت تربیت در زندگی انسان اشاره کرد و با تأکید بر اینکه تربیت ضروری‌ترین نیاز انسان است، اظهار کرد: انسانی که به طور صحیح تربیت نشده، به سعادت نمی‌رسد و نمی‌تواند از باغ زندگی خویش بهره‌مند شود و کام دیگران را شیرین کند.
حجت الاسلام مودب زیارت را یکی از مهم‌ترین ابزارهای تربیت و رشد خانوادگی دانست و تصریح کرد: زیارت و حضور در اماکن مذهبی، مراتبی از ارتباط انسان با خداوند متعال است.
به گفته مدیر علمی دبیرخانه کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز، زیارت ائمه اطهار(ع) برقرارکننده ارتباط معنوی و پیوند قلبی با خداست و تأثیر انکارناپذیری بر تربیت، سلامت و خانواده دارد.
مودب ضمن ابراز خرسندی از استقبال و ارسال ده‌ها مقاله به این کنگره، به برنامه‌های علمی متنوع برگزار شده در کارگروه‌های مختلف از جمله تربیت اجتماعی-سیاسی، تربیت اقتصادی، تربیت اخلاقی، تربیت معنوی، تربیت زیستی و جسمی، تربیت و زیارت، تربیت و رساله، تربیت و هنر و معماری و تربیت و خانواده (که از همه اهمیت بیشتری دارد) اشاره کرد.
وی همچنین در پایان، ابراز امیدواری کرد، این کنگره بین‌المللی با بهره‌گیری از تعالیم امام رضا(ع) و اندیشه‌های بزرگان دین و اخلاق، گامی مؤثر در راستای ترویج فضائل اخلاقی و تربیت نسل جوان بردارد.
از خداوند متعال توفیق روزافزون برای همه دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان در این کنگره را مسئلت دارم.
کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز، گامی موثر در احیای فرهنگ و تربیت دینی
ابراهیم دانشی فر ،سرپرست دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) نیز در این همایش برگزاری چهارمین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز با محوریت «امام رضا (ع) و علوم تربیتی» را گامی موثر در احیای فرهنگ و تربیت دینی دانست.
وی دریافت بیش از 600 مقاله، مشارکت بالغ‌ بر200 دانشگاه و نهاد علمی و حضور محققان از 16 کشور برجسته دنیا را نشان‌دهنده مسیر پرارج و قرب و پر دامنه این کنگره دانست که در آینده با شتاب بیشتری ادامه خواهد داشت.
سرپرست دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به‌جایگاه تعالیم و آموزه‌های امام رضا(ع) در تحقق مسیر پیش‌رو، اظهار داشت: در دنیای امروز با چالش‌های گسترده فرهنگی، تعالیم رضوی، همچون چراغی مسیر صحیح تربیتی را به انسان نشان می‌دهد و این مسیر پرنور و پرافتخار را برای ما متجلی می‌کند.
کنگره امام رضا(ع) و علوم روز، پاسخی عملی به پیوند علم و دین
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی فقیه اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی نیز در این همایش، ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدا، تأکیدکرد: کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) پاسخی عملی به پرسش‌های دیرین درباره رابطه علم و دین است.
وی با اشاره به نقش ائمه اطهار(ع) به عنوان «قرآن ناطق» و تجلی‌گاه علم الهی، ابراز کرد: امام رضا(ع) مصداق واقعی عالم آل محمد(ص) و سیره ایشان تبیین کننده قرآن کریم است.
معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، این نشست و کنگره را پاسخی عملی به پرسش‌های مربوط به پیوند علم و دین و تعریف شایسته‌ای از علم دینی دانست و با اشاره به پرسش‌های دیرین در خصوص رابطه علم و دین، عقل و نقل، و عقل و وحی که از دیرباز مطرح بوده‌اند، اظهارکرد: یکی از پرسش‌های جدی این است که کدام علم را می‌توان علم دینی نامید و آیا فیزیک که در یک دولت اسلامی رشد می‌کند و شاگردان آن پرورش می‌یابند، فیزیک اسلامی است؟
وی خاطرنشان کرد: این کنگره توانسته عالمان و فرهیختگان را برای پاسخگویی به این پرسش‌ها گرد هم آورد و‌ پاسخگوی این سوالات باشد.
انتهای پیام/282