گردهمایی اندیشمندان 16 کشور در مشهد با محوریت تربیت رضوی
چهارمین کنگره بین المللی رضا(ع) و علوم روز، با حضور اندیشمندان و نخبگان ایران و 16 کشور جهان، در مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، همزمان با سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س)، چهارمین کنگره بینالمللی امام رضا (ع) و علوم روز، به میزبانی دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) و با محوریت «امام رضا(ع) و علوم تربیتی» با حضور پژوهشگران و نخبگان 16 کشور آغاز به کار کرد.
همچنین در قالب برنامههای چهارمین کنگره بینالمللی امام رضا (ع) و علوم روز، 10 کمیته علمی با عنوان «امام رضا(ع) تربیت اجتماعی و سیاسی»، «امام رضا (ع) و تربیت اقتصادی»، «امام رضا(ع) و تربیت اخلاقی»، «امام رضا (ع) و تربیت معنوی»، «امام رضا (ع) و تربیت زیستی و جسمی»، «امام رضا(ع) و تربیت عقلانی»، «امام رضا(ع) تربیت و زیارت»، «امام رضا(ع)، تربیت در عصر رسانه و فضای مجازی»، «امام رضا (ع)، تربیت، هنر و معماری» و «امام رضا(ع) خانواده، جمعیت و فرزندآوری» با ارائه مقالات و سخنرانی پژوهشگران ملی و بینالمللی امروز برگزار می شود.
ضرورت بهره مندی جامعه از الگوی تربیتی سیره رضوی
عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در آیین افتتاحیه چهارمین کنگره بینالمللی حضرت رضا (ع) به تبیین شاخصههای تربیتی سیره رضوی پرداخت و بر ضرورت تحقق آن در جامعه اسلامی تاکید کرد.
طالبی، با اشاره به ١� شاخصه در تربیت از منظر احادیث معصومین (ع)، اولین مورد را تربیت تدریجی دانست و گفت: از مهمترین دستورات معصومین (ع)، تدریجی بودن امر تربیت است؛ همه ما در تربیت فرزندان و دانشجویان باید تدریجی بودن را رعایت و ظرفیتسنجی کنیم؛ همانگونه که ائمه معصومین (ع) ظرفیت دانشی مخاطب را ملاک میدانستند.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، بر اهمیت تربیت تدریجی و سنجیده با درنظرگرفتن ظرفیت مخاطبان تاکید و ابراز کرد: باید با نسل نوجوان و جوان متناسب با ظرفیت آنان سخن گفت و سعهصدر داشت.
وی همچنین با اشاره به اهمیت ارائه الگوی مناسب بهعنوان یکی از اصول مهم تربیتی اسلام، عنوان کرد: ارائه محسوس و نامحسوس الگو، از سخنرانی جاذبه بیشتری دارد و باید تلاش شود صاحبان اخلاق و رفتار اسلامی را الگوی نسل جوان قرار داد و آنان را به قناعت و استفاده از لذتهای حلال و سبک زندگی سالم دعوت کرد.
طالبی در تبیین الگوی مفهوم تربیتی، بر لزوم پایبندی به وقار و متانت در راستای جذب حداکثری تاکید کرد و ضمن اشاره به اهمیت «قول لین»، پنج اصل اساسی در این الگو را خدامحوری، ارتقای روحیه و انگیزه، توجه به سلامت جسم و روح، اخلاقمداری مبتنی بر دعوت مردم به دانش، اخلاق نیکو و تعامل موثر با جامعه دانست.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، حکمرانی تعلیم و تربیت را راهکاری برای حل مسائل جامعه با نگاه تربیتی دانست و بر اهمیت پرداختن به نظریه حکمرانی، رویکرد سیستمی و آیندهنگری در این زمینه تاکید کرد.
وی ضمن تبیین لزوم اتخاذ نگرش اسلامی در حکمرانی تعلیم و تربیت، به نقش محتوا و معلم در این عرصه اشاره و عنوان کرد: باید فعال و آیندهنگر بود و با خلق سرمایه انسانی متعهد، به تحقق الگوی ایرانی، اسلامی پیشرفت کمک کرد.
نقش بیبدیل زیارت در تربیت خانواده و سعادت انسانی
حجت الاسلام والمسلمین سید رضا مودب، مدیر علمی دبیرخانه کنگره بینالمللی امام رضا(ع) و علوم روز نیز در این نشست بر نقش بیبدیل زیارت، در تربیت خانواده و سعادت انسانی تأکید کرد.
وی، به اهمیت تربیت در زندگی انسان اشاره کرد و با تأکید بر اینکه تربیت ضروریترین نیاز انسان است، اظهار کرد: انسانی که به طور صحیح تربیت نشده، به سعادت نمیرسد و نمیتواند از باغ زندگی خویش بهرهمند شود و کام دیگران را شیرین کند.
حجت الاسلام مودب زیارت را یکی از مهمترین ابزارهای تربیت و رشد خانوادگی دانست و تصریح کرد: زیارت و حضور در اماکن مذهبی، مراتبی از ارتباط انسان با خداوند متعال است.
به گفته مدیر علمی دبیرخانه کنگره بینالمللی امام رضا(ع) و علوم روز، زیارت ائمه اطهار(ع) برقرارکننده ارتباط معنوی و پیوند قلبی با خداست و تأثیر انکارناپذیری بر تربیت، سلامت و خانواده دارد.
مودب ضمن ابراز خرسندی از استقبال و ارسال دهها مقاله به این کنگره، به برنامههای علمی متنوع برگزار شده در کارگروههای مختلف از جمله تربیت اجتماعی-سیاسی، تربیت اقتصادی، تربیت اخلاقی، تربیت معنوی، تربیت زیستی و جسمی، تربیت و زیارت، تربیت و رساله، تربیت و هنر و معماری و تربیت و خانواده (که از همه اهمیت بیشتری دارد) اشاره کرد.
وی همچنین در پایان، ابراز امیدواری کرد، این کنگره بینالمللی با بهرهگیری از تعالیم امام رضا(ع) و اندیشههای بزرگان دین و اخلاق، گامی مؤثر در راستای ترویج فضائل اخلاقی و تربیت نسل جوان بردارد.
از خداوند متعال توفیق روزافزون برای همه دستاندرکاران و شرکتکنندگان در این کنگره را مسئلت دارم.
کنگره بینالمللی امام رضا (ع) و علوم روز، گامی موثر در احیای فرهنگ و تربیت دینی
ابراهیم دانشی فر ،سرپرست دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) نیز در این همایش برگزاری چهارمین کنگره بینالمللی امام رضا(ع) و علوم روز با محوریت «امام رضا (ع) و علوم تربیتی» را گامی موثر در احیای فرهنگ و تربیت دینی دانست.
وی دریافت بیش از 600 مقاله، مشارکت بالغ بر200 دانشگاه و نهاد علمی و حضور محققان از 16 کشور برجسته دنیا را نشاندهنده مسیر پرارج و قرب و پر دامنه این کنگره دانست که در آینده با شتاب بیشتری ادامه خواهد داشت.
سرپرست دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) با اشاره بهجایگاه تعالیم و آموزههای امام رضا(ع) در تحقق مسیر پیشرو، اظهار داشت: در دنیای امروز با چالشهای گسترده فرهنگی، تعالیم رضوی، همچون چراغی مسیر صحیح تربیتی را به انسان نشان میدهد و این مسیر پرنور و پرافتخار را برای ما متجلی میکند.
کنگره امام رضا(ع) و علوم روز، پاسخی عملی به پیوند علم و دین
حجتالاسلاموالمسلمین مصطفی فقیه اسفندیاری، معاون امور بینالملل آستان قدس رضوی نیز در این همایش، ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدا، تأکیدکرد: کنگره بینالمللی امام رضا(ع) پاسخی عملی به پرسشهای دیرین درباره رابطه علم و دین است.
وی با اشاره به نقش ائمه اطهار(ع) به عنوان «قرآن ناطق» و تجلیگاه علم الهی، ابراز کرد: امام رضا(ع) مصداق واقعی عالم آل محمد(ص) و سیره ایشان تبیین کننده قرآن کریم است.
معاون امور بینالملل آستان قدس رضوی، این نشست و کنگره را پاسخی عملی به پرسشهای مربوط به پیوند علم و دین و تعریف شایستهای از علم دینی دانست و با اشاره به پرسشهای دیرین در خصوص رابطه علم و دین، عقل و نقل، و عقل و وحی که از دیرباز مطرح بودهاند، اظهارکرد: یکی از پرسشهای جدی این است که کدام علم را میتوان علم دینی نامید و آیا فیزیک که در یک دولت اسلامی رشد میکند و شاگردان آن پرورش مییابند، فیزیک اسلامی است؟
وی خاطرنشان کرد: این کنگره توانسته عالمان و فرهیختگان را برای پاسخگویی به این پرسشها گرد هم آورد و پاسخگوی این سوالات باشد.
انتهای پیام/282