خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 08 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

منشور اخلاقی نظام نظارت، ارزیابی وتضمین کیفیت علمی کاربردی تصویب شد

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 07 خرداد 1404 - 12:12
کلیات منشور اخلاقی نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه جامع علمی کاربردی – ناتک – تصویب شد.
دانشگاه،منشور،ارزيابي،كيفيت،مراكز،نظارت،جامع،آموزشي،آموزش،كا ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی، محمدرضا نیستانی سرپرست معاونت نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه با اعلام این خبر افزود: در صدوششمین جلسه شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه که به ریاست علی اکبری رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد، کلیات منشور اخلاقی نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه با هدف ارتقاء شفافیت، عدالت، پاسخگویی و بهبود مستمر کیفیت به تصویب رسید.
نیستانی در ادامه اظهار داشت: این منشور در راستای اجرای سیاست‌های کلان دانشگاه جامع علمی‌کاربردی مبنی بر حکمرانی مطلوب و با استناد به ماده ۲ آیین‌نامه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با هدف تبیین ارزش‌ها، اصول حرفه‌ای نظارت و ارزیابی و ایجاد نظامی شفاف، عادلانه و پاسخگو در ارزیابی عملکرد مراکز آموزشی تدوین و تصویب شده است.
سرپرست معاونت نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: منشور اخلاقی ناتک شامل ۱۲ اصل محوری بوده که در آن بر مواردی چون رازداری، عدالت، عدم سوگیری شخصی، شفافیت، استقلال، پرهیز از تضاد منافع و پاسخگویی تأکید شده است.
این اصول با هدف ارتقای کیفیت آموزش، ایجاد اعتماد عمومی و تقویت تعامل بین دانشگاه، مراکز آموزشی و دیگر ذی‌نفعان تنظیم شده‌اند.
وی افزود: اصول منشور همچنین بر ضرورت استفاده از داده‌های دقیق، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در تحلیل و ارزیابی، توجه به شرایط خاص مراکز آموزشی و رویکرد حل‌مسئله توسط ناظران و ارزیابان تأکید داشته و هدف از اجرای آن سوق دادن نظام ارزیابی از شیوه‌های کنترل‌محور به سمت توسعه‌محور و کیفیت‌محور است.
نیستانی در ادامه گفت: یکی از بخش‌های برجسته این منشور، ترویج خودارزیابی و توسعه درون‌زای کیفیت در مراکز آموزشی است؛ به نحوی که مراکز بتوانند با مشارکت فعال، در مسیر بهبود مستمر گام بردارند، همچنین منشور ناتک بر لزوم حفظ هویت آموزش‌های مهارتی و کاربردی دانشگاه تأکید داشته و نقش آموزش در اشتغال‌پذیری و پاسخ به نیاز بازار کار را برجسته می‌سازد.
وی افزود: در راستای اجرا و عمل به اصول این منشور، جزئیات مربوط به الگوی ارزیابی و اعتباربخشی مراکز آموزش علمی‌کاربردی برای نخستین بار به‌ صورت عمومی اعلام شده و در دسترس مخاطبین طرح قرار گرفته است این اقدام در جهت شفاف‌سازی فرایندها، افزایش پاسخگویی، و فراهم‌سازی زمینه مشارکت فعال مراکز آموزشی در مسیر ارتقای کیفیت آموزشی انجام شده و گامی مهم در جهت عملیاتی‌سازی سیاست‌های منشور و تقویت پاسخگویی و اعتماد در نظام آموزش عالی علمی‌کاربردی به شمار می‌آید.
سرپرست معاونت نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی در خاتمه گفت: به‌کارگیری عملی این منشور، راهگشای استقرار یک نظام ارزیابی حرفه‌ای، علمی و اخلاق‌محور در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خواهد بود و می‌تواند به عنوان الگویی برای توسعه سیاست‌های کیفیت در دیگر نهادهای آموزش عالی کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد گرچه توفیق در تحقق اهداف و پیشبرد ارزش‌ها و موازین منشور اخلاقی به همراهی و اقدامات مجموعه بخش‌ها، ارکان و اجزا نظام آموزش علمی‌کاربردی نیز وابسته است.