تولید ۵۵۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در برنامه هفتم توسعه هدفگذاری شد
محلات- معاون سازمان توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: تولید ۵۵۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در برنامه هفتم توسعه هدفگذاری شد که دستیابی به این مهم، نیازمند توجه به ظرفیتهای داخلی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی شکوری پیش از ظهر چهارشنبه در همایش کشوری صنعت تکثیر و پرورش ماهیان زینتی که در سالن فرمانداری محلات برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر، بیش از ۱۲۵ کشور در حوزه تولید ماهیان زینتی فعالیت دارند که ماهیان آب شیرین سهم عمدهای از تجارت این صنعت را به خود اختصاص دادهاند و کشورهای مهم در این عرصه از جمله سنگاپور، تایلند، مالزی، سریلانکا، برزیل، ژاپن، هند و چین هستند که بیشترین سهم را در تجارت جهانی ماهیان زینتی دارند.
معاون توسعه آبزیپروری سازمان شیلات ایران افزود: در ایران، یک هزار و ۷۵۰ واحد پرورش ماهیان زینتی در کشور فعال است که حدود ۱۲ هزار ۶۰۰ نفر بهصورت مستقیم و ۷ هزار نفر بهصورت غیرمستقیم در این صنعت اشتغال دارند همچنین، ۱۲۵ گونه ماهی آب شور و شیرین و ۲۸۰ گونه گیاه آبزی در کشور تولید میشود.
شکوری با اشاره به آمار تولیدکنندگان گفت: طبق آخرین آمار موجود، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تولیدکنندگان کشور را واحدهای بزرگ، ۵۰ تا ۵۵ درصد را تولیدکنندگان متوسط و ۲۵ تا ۳۰ درصد را تولیدکنندگان خرد تشکیل دادهاند.
وی استانهای تهران، قزوین، گیلان، مرکزی، فارس، خراسان رضوی و قم را بهعنوان استانهای پیشتاز در تولید ماهیان زینتی کشور معرفی کرد و افزود: طبق آمار، در سال گذشته میزان واردات این حوزه ۶۴۳ هزار دلار و میزان صادرات ۹۰۷ هزار دلار بوده است.
معاون سازمان توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران بیان کرد: ماهیان زینتی در کشور بهعنوان یک فرصت سرمایهگذاری مطرح هستند و ظرفیت مناسبی برای توسعه مشاغل خانگی دارند که امکان گسترش بازار داخلی و صادرات به کشورهای همسایه و اروپا برای این محصولات فراهم است.
وی با اشاره به چالشهای موجود در این صنعت گفت: افزایش هزینههای انرژی، شیوع بیماریها، تقاضای محدود مردم بهجز ایام نوروز، و پایین بودن استانداردها در مقایسه جهانی بهعنوان چالشهای این صنعت به شمار میآیند.
شکوری گفت: طبق هدفگذاری صورتگرفته در برنامه هفتم توسعه، باید تولید ۵۵۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور محقق شود که برای رسیدن به این هدف، توجه به ظرفیتهای داخلی و مشاغل خانگی ضروری است و ارتقا کیفیت، تنوع رنگ و ویژگیهای ظاهری ماهیان زینتی از عوامل مؤثر در افزایش قیمت و سودآوری محصولات این صنعت محسوب میشود.
وی ادامه داد: تا پیش از سال ۲۰۱۸ میلادی، صنعت ماهیان زینتی در جهان کمتر مورد توجه بود، اما در سالهای اخیر، توجه جهانی به این صنعت با افزایش چشمگیر مقالات علمی و سرمایهگذاریها رشد یافته و نقش مهمی در توسعه روستایی در بسیاری از کشورها ایفا کرده است.