آغاز عملیات اجرایی خط دوم متروی قم تا 6 ماه آینده
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری قم از تصویب نهایی خط ریلی B در شورای عالی ترافیک کشور خبر داد و گفت: مطالعات این خط تا شش ماه آینده تکمیل و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

رضا خانهزاد یزدی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم با اشاره به آخرین وضعیت مطالعات حملونقل این شهر اظهار داشت: در تاریخ 27 خرداد 1402، طرح جامع حملونقل شهر قم به تصویب رسید و بر این اساس، شهرداری مکلف شد مطالعات تفصیلی حملونقل همگانی و امکانسنجی خطوط ریلی موسوم به «نشریه 777» را اجرا کند.
وی افزود: پس از هماهنگیهای مالی، در اسفندماه 1402 قرارداد مربوط به این مطالعات منعقد شد و آماربرداری ترافیکی نیز مطابق روال متداول، در اردیبهشت 1403 از خطوط اتوبوسرانی قم انجام گرفت.
این آماربرداری شامل بررسی نمونهای از سوار و پیاده شدن مسافران نیز بود.
به گفته خانهزاد یزدی، دادههای بهدستآمده موجب بهروزرسانی و اعتبارسنجی مدل شبکه حملونقل همگانی شهر قم شد و بر اساس نتایج اولیه، 22 شبکه حملونقل انبوهبر شناسایی شد که پس از غربالگری به 7 کریدور و در نهایت 3 گزینه نهایی کاهش یافت.
معاون شهردار قم خاطرنشان کرد: خطوط A و B در هر سه گزینه نهایی ثابت بودند و تفاوت گزینهها در طراحی خطوط BRT بود که بهصورت حلقوی یا نیمحلقوی پیشنهاد شده است.
این سه گزینه در اسفندماه 1403 به تصویب شورای ترافیک استان رسید و سپس برای تصویب نهایی به شورای عالی ترافیک کشور ارسال شد.
وی با اشاره به توقف مطالعات خط B در اردیبهشت سال گذشته گفت: این توقف در جلسهای صورت گرفت که نمایندهای از قم در آن حضور نداشت، اما با پیگیریهای انجامشده، در 5 خرداد 1404 مطالعات این خط مجدداً تصویب و امکان ادامه پروژه فراهم شد.
خانهزاد یزدی ادامه داد: در جلسه نهایی شورای عالی ترافیک کشور که با حضور معاون عمرانی وزیر کشور، نماینده شورای شهر، سرپرست شهرداری قم و دیگر مسئولان مربوط برگزار شد، مطالعات خط B به تصویب نهایی رسید.
وی با اشاره به مطرح شدن موضوع منوریل در این جلسه افزود: تصمیمگیری نهایی درخصوص منوریل منوط به انجام مطالعات مهندسی ارزش و بررسیهای تکمیلی در سطح استان است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مطالعات امکانسنجی خط B هماکنون بهصورت موازی با دیگر بخشها در حال انجام است و حدود 40 تا 50 درصد پیشرفت داشته و پیشبینی میشود تا شش ماه آینده به پایان برسد.
وی یادآور شد: در طرح جامع حملونقل، خطوط A و B تأیید شده بودند، اما جزئیات مربوط به مسیر و ایستگاهها در آن مشخص نبود و مقیاس طرح نیز یکبیستهزارم بود، درحالیکه اکنون این مقیاس به یکدوهزارم کاهش یافته و دقت مطالعات افزایش یافته است.
خانهزاد یزدی در پایان گفت: در چشمانداز آینده، احتمال تبدیل یکی از خطوط BRT به سومین خط ریلی قم وجود دارد که بهصورت حلقوی، خطوط A و B را به یکدیگر متصل میکند؛ امری که برای ساختار شعاعی شهر قم یک ضرورت مهم محسوب میشود.
انتهای پیام/