خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 08 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آغاز عملیات اجرایی خط دوم متروی قم تا 6 ماه آینده

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 07 خرداد 1404 - 10:31
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری قم از تصویب نهایی خط ریلی B در شورای عالی ترافیک کشور خبر داد و گفت: مطالعات این خط تا شش ماه آینده تکمیل و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
قم،مطالعات،خطوط،B،نهايي،خط،تصويب،شهر،يزدي،ترافيك،شوراي

رضا خانه‌زاد یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم با اشاره به آخرین وضعیت مطالعات حمل‌ونقل این شهر اظهار داشت: در تاریخ 27 خرداد 1402، طرح جامع حمل‌ونقل شهر قم به تصویب رسید و بر این اساس، شهرداری مکلف شد مطالعات تفصیلی حمل‌ونقل همگانی و امکان‌سنجی خطوط ریلی موسوم به «نشریه 777» را اجرا کند.
وی افزود: پس از هماهنگی‌های مالی، در اسفندماه 1402 قرارداد مربوط به این مطالعات منعقد شد و آماربرداری ترافیکی نیز مطابق روال متداول، در اردیبهشت 1403 از خطوط اتوبوسرانی قم انجام گرفت.
این آماربرداری شامل بررسی نمونه‌ای از سوار و پیاده شدن مسافران نیز بود.
به گفته خانه‌زاد یزدی، داده‌های به‌دست‌آمده موجب به‌روزرسانی و اعتبارسنجی مدل شبکه حمل‌ونقل همگانی شهر قم شد و بر اساس نتایج اولیه، 22 شبکه حمل‌ونقل انبوه‌بر شناسایی شد که پس از غربال‌گری به 7 کریدور و در نهایت 3 گزینه نهایی کاهش یافت.
معاون شهردار قم خاطرنشان کرد: خطوط A و B در هر سه گزینه نهایی ثابت بودند و تفاوت گزینه‌ها در طراحی خطوط BRT بود که به‌صورت حلقوی یا نیم‌حلقوی پیشنهاد شده است.
این سه گزینه در اسفندماه 1403 به تصویب شورای ترافیک استان رسید و سپس برای تصویب نهایی به شورای عالی ترافیک کشور ارسال شد.
وی با اشاره به توقف مطالعات خط B در اردیبهشت سال گذشته گفت: این توقف در جلسه‌ای صورت گرفت که نماینده‌ای از قم در آن حضور نداشت، اما با پیگیری‌های انجام‌شده، در 5 خرداد 1404 مطالعات این خط مجدداً تصویب و امکان ادامه پروژه فراهم شد.
خانه‌زاد یزدی ادامه داد: در جلسه نهایی شورای عالی ترافیک کشور که با حضور معاون عمرانی وزیر کشور، نماینده شورای شهر، سرپرست شهرداری قم و دیگر مسئولان مربوط برگزار شد، مطالعات خط B به تصویب نهایی رسید.
وی با اشاره به مطرح شدن موضوع منوریل در این جلسه افزود: تصمیم‌گیری نهایی درخصوص منوریل منوط به انجام مطالعات مهندسی ارزش و بررسی‌های تکمیلی در سطح استان است.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مطالعات امکان‌سنجی خط B هم‌اکنون به‌صورت موازی با دیگر بخش‌ها در حال انجام است و حدود 40 تا 50 درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌شود تا شش ماه آینده به پایان برسد.
وی یادآور شد: در طرح جامع حمل‌ونقل، خطوط A و B تأیید شده بودند، اما جزئیات مربوط به مسیر و ایستگاه‌ها در آن مشخص نبود و مقیاس طرح نیز یک‌بیست‌هزارم بود، درحالی‌که اکنون این مقیاس به یک‌دوهزارم کاهش یافته و دقت مطالعات افزایش یافته است.
خانه‌زاد یزدی در پایان گفت: در چشم‌انداز آینده، احتمال تبدیل یکی از خطوط BRT به سومین خط ریلی قم وجود دارد که به‌صورت حلقوی، خطوط A و B را به یکدیگر متصل می‌کند؛ امری که برای ساختار شعاعی شهر قم یک ضرورت مهم محسوب می‌شود.
انتهای پیام/