به آباندازی لنج سنتی «آرورا» در بندر گوران قشم - تسنیم
به آب اندازی لنج سنتی «آرورا» در بندر گوران قشم که امیدی از زنده شدن در رگ و پی صنعت لنج سازی دمیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، در کرانههای نیلگون خلیج فارس، جایی که رگهای تاریخ و هویت ایرانی با امواج دریا در هم آمیخته، رویدادی کمنظیر رخ داده؛ بهآباندازی لنج سنتی "آرورا" در بندر گوران قشم که امیدی از زنده شدن در رگ و پی صنعت لنجسازی دمیده است.
این اتفاق، فراتر از ساخت یک شناور چوبی، نمادی از ایستادگی، بازآفرینی و امید به احیای گنجینهای ارزشمند است که سالهاست زیر سایه بیتوجهی و رقابت مدرن، نفسهای آخر را میکشید.
آرورا نه تنها یک لنج، بلکه طلوعی نو برای صنعت دیرینه لنجسازی سنتی ایران است؛ صنعتی که ریشه در قرنها دریانوردی، تجارت و فرهنگ این سرزمین دارد.
لنجسازی سنتی، فراتر از یک حرفه، مجموعهای از دانش بومی، آیینها و باورهاست که سینه به سینه و دست به دست از پدران به پسران منتقل شده است.
آرورا؛ نماد نجات و انتقال یک هنر دیرینه
محمد محسنی، مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی هرمزگان، این بهآباندازی را سرآغاز دورهای نو در حفاظت و احیای یکی از مهمترین میراثهای ناملموس دریایی ایران دانست.
وی با اشاره به ساخت لنج "آرورا" در کارگاههای محلی بندر گوران، تاکید کرد: این اقدام نه تنها بازگشتی به مهارتهای اصیل و بومی لنجسازی بود، بلکه گامی روشن برای نجات و انتقال این صنعت به نسلهای آینده محسوب میشود.
محسنی تصریح کرد: آرورا نماد یک بازآفرینی فرهنگی است؛ تلاشی که نشان داد این میراث زنده هنوز قابلیت تداوم و شکوفایی دارد.
لنجسازی: گنجینهای جهانی در معرض تهدید و فرصتی برای گردشگری پایدار
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به وضعیت شکننده صنعت لنجسازی سنتی، گفت: این هنر و فن، به دلیل تهدیدات متعدد، حتی در فهرست جهانی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی در خطر به ثبت رسیده است.
این ثبت، زنگ خطری جدی بود که توجه جهانی را به این گنجینه بینظیر جلب کرد.
لنجسازی، بخشی اساسی از هویت فرهنگی و تاریخ زندگی مردم جنوب ایران است؛ روایتی از همزیستی با دریا، تابآوری در برابر سختیها و هوشمندی در ساخت سازههایی که قرنها دریانوردان ایرانی را به نقاط دوردست دنیا رساندهاند.
با این حال، این تهدید، فرصتی را نیز به ارمغان آورده است؛ محسنی با اشاره به نقش میراث فرهنگی در توسعه گردشگری پایدار، گفت: روستاهایی مانند گوران، با ریشههای عمیق در فرهنگ دریایی، میتوانند به مقاصد برجسته گردشگری فرهنگی و تجربی تبدیل شوند.
تصور کنید: بازدیدکنندگان میتوانند از مراحل ساخت لنج دیدن کنند، آیینهای سنتی دریایی را تجربه کنند، و با استادکاران بومی به گفتگو بپردازند.
این تعاملات، ظرفیت بینظیری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم میکند و اقتصاد محلی را نیز فعال میسازد.
موزه زنده گوران و چالش رقابتهای منطقهای
موزه زنده لنجسازی گوران که بستری فعال برای آموزش و معرفی این هنر به عموم است، امروز با پروژههایی مانند لنج آرورا، توانسته هم فرهنگ را حفظ کند و هم اقتصاد محلی را فعال سازد.این موزه باید الگویی برای دیگر مناطق دارای میراث صنعتی سنتی باشد.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان متأسفانه کشورهای همسایه در حوزه خلیج فارس به سراغ میراث دریانوردی ایران آمدهاند و تلاش دارند دانش دریانوردی ایران را در اختیار بگیرند، این موضوع نتیجه سالها بیتوجهی به این صنعت اصیل است که این هشدار، نیازمند حساسیت بیشتر و اقدام قاطعتر در حفظ و مستندسازی این دانش بومی است.
صنعت لنجسازی سنتی نه تنها بخش مهمی از هویت ایران، هرمزگان و خلیج فارس است، بلکه میتواند نقش استراتژیکی در تقویت این هویت ایفا کند.
با توجه به اینکه در حال حاضر، هرمزگان تنها استان ساحلی کشور است که این صنعت در آن همچنان فعال است، این فرصت تاریخی برای بازآفرینی فرهنگی و اقتصادی بیش از پیش اهمیت مییابد.
احیای لنجسازی سنتی بدون مشارکت جامعه محلی و بدون حمایت نهادهای دولتی ممکن نیست.
برنامهریزی منسجم، تخصیص منابع پایدار و گسترش همکاریهای بینسازمانی، تنها راه نجات این صنعت در خطر و تبدیل آن به نقطه قوت گردشگری و هویت ملی کشور است.
آرورا، پیامی از امید و تلاشی خستگیناپذیر است؛ دعوتی برای همقدم شدن در مسیر حفظ و شکوفایی گنجینهای کهن، برای نسلهای امروز و فردا.
انتهای پیام/7558/