آزادی باید مقید به چارچوب عدالت باشد
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه آزادی باید مقید به چارچوب عدالت باشد تا منجر به رشد و تکامل انسان شود، گفت: آزادی به معنای فارغ از هر گونه قید و بند نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، عباسعلی کدخدایی صبح امروز در پیش نشست چهاردهم همایش حقوق ملت و آزادیهای مشروع در منظومه فکری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلهالعالی) که با موضوع «بازخوانی مفهومی حقوق ملت و آزادیهای عمومی در پرتو بینش تمدنی اسلامی-ایرانی» در دانشگاه شیراز برگزار شد، اظهار کرد: مباحث علمی پیرامون آزادی در بخشهای مختلف از جمله مراکز علمی، پژوهشکدهها، مراکز علمی حوزوی و غیره زیاد مورد بحث و بررسی قرار گرفته که جای ادامه دارد تا آنچه مقتضای جامعه و نظامی سیاسی است، تبیین و در اختیار نسل جوان قرار گیرد و این نسل با مبانی در این زمینه آشنایی بیشتری پیدا کنند.
وی ادامه داد: از آذرماه سال گذشته پیش نشست اصلی این همایش در تهران با حضور صاحبنظران برگزار شد و در نهایت آیین اصلی همایش 12 آذرماه امسال با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در تهران برگزار خواهد شد.
عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، برگزاری این همایش را یک ضرورت عنوان کرد تا اندیشههای رهبری در بخشهای مختلف تبیین و در اختیار علاقمندان قرار گیرد.
کدخدایی ابراز امیدواری کرد که مباحث مطرح شده در این نشستها بتواند گوشهای از نظرات بلند رهبرانقلاب را به عنوان یک اندیشمند مسلمان معاصر و دینی ارائه کند.
وی با بیان اینکه که بعد اندیشهای رهبری به دلیل رسالت سیاسی و دینی کمتر مورد توجه قرار گرفته، عنوان کرد: این مهم در حالی است که ایشان یکی از اندیشمندان عالی رتبه مسلمان قبل و بعد از انقلاب محسوب میشوند.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان همچنین آزادی را واژه پر تکرار در ادبیات غرب و مسلمانان ذکر و عنوان کرد: آزادی واژه مشترک بین همه اندیشمندان است.
کدخدایی در ادامه سخنانش با بیان مجدد این موضوع که آزادی واژه مشترک در بسیاری از علوم از حقوق گرفته تا جامعه شناسی، فلسفه، علوم سیاسی و غیره محسوب میشود، گفت: اعلام موضع اندیشمندان و صاحبنظران در این علوم نسبت به مفهوم آزادی مشهود است.
وی تصریح کرد: موضوع آزادی با خلقت انسان آغاز شد؛ آن هم زمانی که خلقت مورد اعتراض قرار میگیرد، لذا انسان از ابتدا در مسیر آزادی قرار داشته است.
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: واژههای مختلفی با اندکی تسامح در نکاه اندیمشندان غربی مورد توجه قرار گرفته، اما در باب آزادی، افراد زیادی از فلاسفه، اندیشمندان سیاسی و غیره قلم زدهاند.
کدخدایی با طرح سوالی مبنی بر اینکه وقتی از آزادی سخن گفته میشود، مفهوم آن چیست و به دنبال چه هستیم؟
گفت: صاحبنظران از زاویه انسان منقطع یا از مبانی دینی و غیره به این مفهوم پرداختهاند یا آزادی برای انسانی که نگاهی به جایگاه خداوند دارد که در این رابطه آنچه که رنگ تعلق به مادیات و نفسانیات دارد را کنار میگذارند و در بحث الهی تنها وصل به یک مرکز و منشا میشوند و آنجاست که آزادی معنا پیدا میکند و میتواند انسان را رشد دهد و تعالی ببخشد.
وی با تاکید بر این نکته که اگر دنبال آزادی هستیم، باید ابتدا خود آزادی را هدف بدانیم، گفت: آزادی در واقع ابزار، روش و وسیلهای برای رسیدن به هدف است، اما نمیتواند هدف غایی باشد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه با طرح سوالی دیگری مبنی بر اینکه آیا ازادی میتواند بدون قید و بند باشد؟
گفت: آزادی به معنای موانع به هر دلیلی است، لذا اگر آزادی را بدون قید بپذیریم، نقض حقوق دیگران میشود و یک تبعیضی ایجاد و در بحث حقوق اجتماعی حتما یک گرفتاری حاصل خواهد شد.
کدخدایی تصریح کرد: با این اوصاف آزادی باید مقید به چارچوب عدالت باشد تا منجر به رشد و تکامل انسان شود، لذا آزادی را فارغ از هر گونه قید و بند نمیدانیم.
وی به روند شکلگیری نهضت سیاسی در جامعه اسلامی ایران هم اشاره و با تمرکز بر یک شعار محوری «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» عنوان کرد: در اینجا آزادی به عنوان روشی برای نیل به حکومت اسلامی انتخاب شد.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان اضافه کرد: قانون اساسی هم در مقدمه به این موضوع پرداخته؛ آنجا که ماهیت نهضت را تببین میکند.
کدخدایی به عنوان نمونه، بند ششم اصل دوم قانون اساسی مبنی بر آزادی توأم با مسئولیت در برابر خداوند را مورد اشاره قرار داد و گفت: این مهم یکی از پایههایی است که انسان را نسبت به مسئولیتش مقید میکند.
اصل سوم قانون اساسی نیز که آزادی مثبت و منفی را مطرح میکند و بر فراهم کردن امکان رشد و تعالی و ایجاد جامعهای سالم تاکید میکند هم گواه این مصداق است.
وی با بیان اینکه در بند هفتم این اصل نیز بر تامین آزادیهای سیاسی و اجتماعی تاکید شده است، گفت: در واقع هم موانع باید برطرف و هم مقتضیات رشد و تعالی ایجاد شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در خاتمه تاکید کرد که دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شبراز ظرفیت تبدیل شدن به قطب علمی حقوق عمومی دارد.
انتهای پیام/424/