بالندگی حوزه علمیه در گرو تحکیم نگاه تمدنی و نظامساز است - تسنیم
پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به این که رهبر انقلاب حوزه علمیه را متولی ارائه طرح های نظام سازی می دانند، گفت: منشور روحانیت امام و پیام رهبر انقلاب برای حوزه پیشرو، بیان مأموریت حوزه در مسیر علمی و عملی است.

به گزارش گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام علی رضایی، پژوهشگر جریانشناسی حوزه، در نشست رواق اهل قلم در تبیین اهمیت کنش مکتوب طلاب به سیره امام راحل اشاره کرد و گفت: امام در تمام عمر شریف خود دست به قلم بودند از نوشتن کتاب در پاسخ به کسروی تا نوشتن تحریرالوسیله و مقدمه بر فصوص الحکم که از مباحث سنگین عرفانی است تا نوشتن پیامها و بیانیهها و نوشتن منشور روحانیت چند ماه پیش ارتحال؛ به ما این مسیر را نشان میدهد که بهعنوان یک طلبه باید دست به قلم باشیم؛ به خصوص بعد از گذراندن سطوح بالای حوزه که فضلا به پختگی علمی هم میرسند.
رضایی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب که به مناسبت یکصدسالگی بازتأسیس حوزه علمیه صادر شد، گفت: شایسته است همه استادان و طلاب پیام رهبر معظم انقلاب به حوزه و منشور روحانیت امام را مرور کنند و از تکرار آن خسته نشوند.
این دو سند بالادستی و مهم در حقیقت بیان مأموریت حوزه در مسیر علمی و عملی روحانیت به شمار میآید؛ خواندن این دو پیام برای تذکردادن به مأموریتی که روی دوش ما است، ضروری است.
پژوهشگر جریانشناسی حوزه ضمن اشاره به برخی از نکات در پیام رهبر معظم انقلاب، خط سیر پیام را اینگونه شرح داد که؛ شروع پیام با شرح بستر تاریخی بازتأسیس حوزه علمیه است میفرماید؛ حاج شیخ شاگرد مرحوم میرزای بزرگ و صاحب فتوای تنباکو به اراک آمده و بین هفت تا ده سال مدیریت کرده است.
مدیریت موفقی داشته است و عدهای را هم با خود میآورد مرحوم امام و مرحوم آقای اراکی و یک عده از بزرگان با مرحوم شیخ تشریف آورده بودند.
این تجربه خوب و مدیریت قوی با انتهای مشروطه و دوره قدرت گرفتن رضاخان مصادف است که اوضاع خفقانی نسبت به مسائل دینی بهوجود آورده بود تا جایی که بیحجابی را در کشور اجباری میکند و عمامه از سر روحانیون برمیدارد و به سربازی میفرستد.
از این رو از لحاظ تاریخ تحلیلی باید متوجه بستر باشیم و از سختی کاری که حاج شیخ انجام داد غافل نشویم.
وی ادامه داد: عدهای امروز برای اینکه حوزه پسا انقلاب را زیر سؤال ببرند و تضعیف و تخریب کنند به دنبال بزرگنمایی غیر واقعی و آرمانگرایانه از دوره مرحوم حاج شیخ هستند.
اولا تعداد طلاب آن زمان نهایت هزار نفر بوده است که تعدادی از آنها هم به خاطر خفقان رضاخانی از قم رفته بودند و کاری که حاج شیخ انجام داد کار فوق العادهای بود و اگر آن کار را انجام نداده بود معلوم نبود بعد از ایشان، چه اتفاقی میافتاد.
رضایی درباره سکوت مرحوم حاج شیخ نسبت به کشف حجاب گفت: مرحوم شیخ نسبت به این موضوع خیلی ناراحت بود و میخواست واکنش نشان بدهد؛ ولی با تهدیدهای رضاخان مواجه شد که اگر اقدام بکنی من حوزه علمیه را قلع و قمع میکنم و حوزه را با خاک یکسان میکنم و ایشان مجبور به سکوت شده بود به خاطر حفاظت از اصل حوزه و بقای آن.
وی در توضیح تخریب حوزه علمیهپسا انقلاب توسط دگراندیشان با دروغپردازی نسبت به حوزه علمیه پیش از انقلاب گفت: برخی امروز برای تضعیف حوزه علمیه ادعا میکنند که باید برگردیم به آن دوران و مثل حاج شیخ در مسائل اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی دخالت نکنیم و میخواهند حوزه علمیه را به یک خمودگی و رکود و یک حوزه ایستا و محدود برسانند.
وی ادامه داد: حوزه علمیه آن زمان هم نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی فعال بود به عنوان مثال مرحوم آخوند خراسانی در جریان مشروطه به دنبال هجرت به تهران برای مدیریت مشروطه بود.
پژوهشگر جریانشناسی حوزه با اشاره به مؤلفه کارکرد اجتماعی و نظامساز بودن حوزه که در پیام رهبر انقلاب به آن اشاره شده است، گفت: نظامسازی و نگاه تمدنی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم آوردهاند و بعد هم دوباره آن را تکرار میکنند برای این است که ایشان حوزه علمیه را متولی ارائه طرحهای نظامسازی برای جامعه میدانند.
بنابراین قرار است اتفاقی رقم بخورد همانند اتفاقی که پیامبر با حکومت در مدینه رقم زدند و متولی این اتفاق حوزه علمیه است که این نظامات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را بیان کند.
باید انسانهایی با فهمی تمدنی تربیت شده باشند که علم و توان مدیریت عصر ظهور را داشته باشند.
خبرنگار: محمد رحمانی
انتهای پیام/