اتصال ریلی با افغانستان اولویت توسعه ترانزیتی شرق کشور است
استاندار خراسان رضوی گفت: توسعه زیرساخت های حمل ونقل ریلی در شرق کشور، به ویژه اتصال راه آهن با افغانستان، نقش مهمی در تسریع صادرات، افزایش بهره وری معادن و تقویت تعاملات اقتصادی منطقه ایفا می کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازمه ولات، غلامحسین مظفری، در گفتوگو با خبرنگاران در حاشیه آیین بهرهبرداری از 8 پروژه ریلی به ارزش 4.5 همت و افتتاح 29 کیلومتر خط راهآهن سالار–شادمهر، اظهار کرد: سال گذشته حدود 26 میلیون تُن سنگ آهن از معادن این منطقه برداشت شده که این رقم نشاندهنده ظرفیت بالای شرق کشور در حوزه معدنی است.
وی یکی از طرحهای مهم دولت در حوزه معادن را ایجاد منطقه ویژه اقتصادی معدنی در سنگان معرفی کرد و گفت: مصوبات لازم برای این طرح اخذ شده و تلاش داریم این منطقه را به صورت مشترک با افغانستان ایجاد کنیم تا از ظرفیتهای دو طرف بهرهبرداری بیشتری صورت گیرد.
استاندار خراسان رضوی همچنین به پیشرفتهای اتصال ریلی با افغانستان اشاره کرد و گفت: ریلگذاری تا ایستگاه شهید ناصری (شمسی) انجام شده و طرف افغانستانی نیز از هرات تا نقطه مرزی بخشهایی از مسیر را با همکاری چین آماده کرده است.
مظفری تأکید کرد: اتصال ریلی کامل با افغانستان، گامی اساسی برای رونق اقتصاد منطقه و تقویت تعاملات میان کشورهای همسایه است و بر تداوم و تسریع اجرای این پروژه مهم تأکید داریم.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: پروژهای که امروز در مسیر سالار به شادمهر افتتاح شد، گام مهمی است که زمان حملونقل را چهار ساعت کاهش داده و تردد قطارها و حجم انتقال سنگ آهن را به طور قابل توجهی افزایش میدهد.
وی با بیان اینکه برخی مسیرها مانند محور شادمهر به باغان هنوز نیازمند توسعه و دوخطه شدن است، افزود: با ادامه این اقدامات زیرساختی، انتظار میرود بهرهوری بخش حملونقل ریلی افزایش یابد.
محسن زنگنه، نماینده مردم تربتحیدریه، مهولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت پروژههای ریلی در منطقه، حضور استاندار، مدیران راهآهن جمهوری اسلامی و دیگر مسئولان را در این مراسم مهم دانست و ضمن تقدیر از تلاشهای کارکنان راهآهن، افزود: اقدامات انجام شده به نفع مردم تربت، خاف، راهآهن شرق کشور و کل جمهوری اسلامی است.
وی به مشکلات سرعت پایین قطارها در کشور نیز اشاره کرد و گفت: میانگین سرعت قطارها با ارفاق تنها 9 کیلومتر در ساعت است که ناشی از محدودیتهای زیرساختی از جمله تکخطه بودن مسیرهای اصلی به ویژه در جنوب کشور است.
همین وضعیت باعث شده تا بارهایی مانند فرآوردههای نفتی مجبور به استفاده از حملونقل جادهای شوند که هزینهها و خطرات بیشتری به دنبال دارد.
نماینده مردم تربتحیدریه، مهولات و زاوه با تأکید بر ضرورت احداث خط دوم ریلی در مسیرهای پرتردد، گفت: این اقدام ضمن افزایش ایمنی جادهها، هزینههای جاری را کاهش میدهد و باید با جدیت دنبال شود.
زنگنه همچنین به حمایت قاطع رهبر معظم انقلاب از توسعه شبکه ریلی کشور اشاره کرد و بیان داشت: مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت تکمیل کریدورهای شمال–جنوب و شرق–غرب تأکید کردهاند و حساسیت ویژهای نسبت به استفاده بهینه از منابع نفتی دارند که توسعه راهآهن یکی از مصادیق آن است.
وی ابراز امیدواری کرد: با پیگیریهای مداوم و همکاری همه دستگاهها، شاهد ارتقای ظرفیت و کیفیت حملونقل ریلی در منطقه و کشور باشیم.
انتهای پیام/282