خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 03 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

‌18.5 هزار میلیارد ‌سرمایه‌گذاری ‌در ناوگان هوایی رونمایی شد - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 03 خرداد 1404 - 13:12
طرح گسترده ای به ارزش 18.5 هزار میلیارد تومان برای ارتقای ناوگان هوایی کشور اجرا شد؛ اقدامی که گامی مهم در مسیر پروازهای ایمن، پایدار و گسترده در سطح ملی محسوب می شود.
صنعت،فرودگاه،ركن،توسعه،پروازهاي،هواپيمايي،ناوگان،هوايي،كشوري ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، ‌حسین پورفرزانه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ‌آئین بهره‌برداری از افزایش 2691 صندلی، 8 فروند بالگرد و تاکسی هوایی در فرود‌گاه پیام ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: ما موظف به برقراری پروازهایی امن، ایمن و پایدار هستیم.
وی ادامه داد: برای انجام پروازهای امن، ایمن و پایدار به چهار رکن اصلی صنعت هوایی شامل ناوگان صنعت هوایی، فرودگاه‌ها، صنعت پشتیبان و نیروی انسانی نیاز داریم که از ابتدای دولت چهاردهم نسبت به توسعه متوازن و موزون این چهار رکن اقدام و نقاط ضعف و قوت را شناسایی و برای هر یک از این ارکان برنامه توسعه تعریف کرده‌ایم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: در گام نخست، ظرفیت ناوگان با افزودن 2 هزار و 700 صندلی از طریق هواپیماهایی با قابلیت پوشش پروازهای داخلی و بین‌المللی افزایش یافت.
برای انجام پروازهای مویرگی، 10 فروند تاکسی هوایی و هواپیماهای کوچک (با ظرفیت کمتر از 19 نفر) و همچنین، هشت فروند بالگرد به ناوگان اضافه شد.
پورفرزانه با اشاره به اینکه این اقدامات در مجموع به گسترش شبکه ناوگان کمک شایانی می‌کند، ارزش ریالی این توسعه را 18.5 هزار میلیارد تومان عنوان و مطرح کرد: ناوگان شامل هواپیماهای سبک و سنگین، بالگرد بدون سرنشین و در مجموع انواع پرنده‌هایی که می‌توانند خدمت‌رسانی و حمل بار و مسافر کنند می‌شود.
وی عنوان کرد: صنعت پشتیبانی فرودگاهی وظیفه دارد در صورت بروز مشکل فنی برای هواپیما، موتور، رادار فرودگاه و سایر تجهیزات مربوطه، آن‌ها را تعمیر، تأمین یا طراحی و تولید کند تا مشکل فنی کاملاً پوشش داده شود.
اگر نیروی کارآمد و آموزش‌دیده وجود نداشته باشد، سه رکن مذکور ناکارآمد و به‌مثابه وسایل سخت‌افزاری بدون روح هستند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اذعان کرد: در گذشته، هر چهار رکن اصلی به‌طور هم‌زمان پیش می‌رفتند اما با تشدید تحریم‌ها، صنعت پشتیبان که عمدتاً وابسته به کشورهای غربی بود، رو به ضعف رفت.
از بیش از یک دهه پیش، تمرکز زیادی بر صنعت پشتیبان داخلی شده تا ناوگان و فرودگاه‌ها فعال بمانند.
نهضت بومی‌سازی قطعات ریشه در تقویت رکن سوم دارد.
پورفرزانه بیان کرد: در رکن چهارم، فرصت‌های بسیاری داشتیم که به مرور زمان کم‌رنگ شدند.
اکنون باید با افزایش شبیه‌سازهای متنوع و برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد داخلی و خارجی، حوزه آموزش را در کشور به‌طور جدی تقویت و آن را نهادینه کنیم.
صنعت هوانوردی بدون کمک دولت می‌تواند خود را اداره کند اما اگر از نظر اقتصادی موردتوجه قرار نگیرد، محکوم به شکست است.
وی با اشاره به اینکه این صنعت سالانه یک میلیارد دلار از محل فروش بلیط مسافران درآمدزایی می‌کند، افزود: شاید هیچ صنعتی دیگری تا این حد گردش مالی مردمی و پررونق نداشته باشد، در حالی که بسیاری از صنایع دیگر به‌شدت به سرمایه‌گذاری دولتی وابسته هستند.
اگر این شریان مالی به‌درستی هدایت شود، می‌تواند محرکی قوی برای فعالیت و رشد اقتصادی بیشتر باشد.
پورفرزانه با بیان اینکه اصلاح مسیر اقتصادی این صنعت حیاتی است؛ بدون این اصلاح، نمی‌توان انتظار موفقیت پایدار را داشت، گفت: برای رفع نیاز سرمایه‌گذاری در هر چهار رکن این صنعت، سرمایه‌گذاران متعددی را دعوت و زمان زیادی را صرف این موضوع کرده‌ایم.
ازآنجاکه بانک‌ها و بورس‌ها در تجمیع سرمایه موفق نبودند، به سرمایه‌گذاران خرد اجازه فعالیت دادیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: با تسهیلگری در فرآیند تأسیس کسب‌وکارهای هوایی، مسیر را برای جذب سرمایه‌های خرد مردم هموار کردیم؛ بدون این رویکرد، عملاً نمی‌توانیم این سرمایه‌ها را جذب کنیم.
با توجه به سیاست اخیر ما که با شدت بیشتری دنبال می‌شود، به دنبال جذب سرمایه‌های خرد و فرصت دادن به آن‌ها برای فعالیت در این صنعت هستیم.
وی با بیان اینکه حتی به شرکت‌های هواپیمایی جدید که با یک پرنده آغاز به کار می‌کنند، این فرصت را داده‌ایم که فعالیت کنند، مشروط بر آنکه بتوانند امکانات اولیه لازم برای کنترل کیفیت و تضمین حقوق مسافر را فراهم آورند، عنوان کرد: یکی از سرمایه‌گذاری‌های اصلی ما برای توسعه، تمرکز بر توسعه فرودگاه بین‌المللی پیام به‌عنوان آلترنیت فرودگاه مهرآباد است.
پورفرزانه گفت: هدف ما احیای فرودگاه‌ها از طریق پروازهای مویرگی است که کار را از فرودگاه پیام آغاز کرده‌ایم.
استاندار البرز قول داده که توجه ویژه‌ای به دسترسی‌ها و تفکیک وظایف فرودگاهی و منطقه ویژه اقتصادی پیام داشته باشد.
این اقدامات به فرودگاه پیام کمک می‌کند تا جایگاه اصلی خود را به‌عنوان نزدیک‌ترین فرودگاه به تهران پس از مهرآباد به دست آورد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خطاب به مسئولان البرز گفت: در سطح استان تلاش کنید تا این فرودگاه هرچه سریع‌تر مسیر توسعه خود را طی کند.
پیگیر باشید تا بتوانیم پروازهای مستقیم از البرز به شهرهای مختلف و همچنین پروازهای بین‌المللی را برقرار کنیم، چراکه ظرفیت این کار وجود دارد.
با توسعه این فرودگاه، حتی می‌توانیم استان‌های مجاور را نیز پوشش دهیم.
انتهای پیام/