خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 03 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بزرگراه قزوین- الموت- تنکابن در انتظار تحقق وعده‌ها

مهر | استان‌ها | شنبه، 03 خرداد 1404 - 12:01
قزوین- در حالی که قرار بود بزرگراه قزوین- الموت- تنکابن در شهریور ۱۴۰۳ افتتاح شود اما بهره برداری این پروژه به شهریور ۱۴۰۴ و به شرط تحقق اعتبارات موکول شده است.
پروژه،قزوين،ساخت،استان،كشور،فاز،كيلومتر،قرار،الموت،تنكابن،مح ...

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – مطهره میرزایی: قرار گرفتن قزوین در کریدور اتصالی شمال به جنوب و غرب به شرق کشور باعث شده تا قزوین نقشی پررنگ در ترانزیت کشور ایفا کند.
بر همین اساس تأمین زیرساخت‌های حمل و نقل در این استان یک امر ضروری و نه تنها به نفع مردم استان قزوین بلکه به نفع کشور و تسهیل کننده ترانزیت در کشور محسوب می‌شود.
البته توسعه راه‌های استان در دو دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته و تلاش شد تا با ایجاد محورهای جدید تردد در محورهای استان قزوین تسهیل شود.
یکی از این محورها که نقش مهمی در کم کردن ترافیک محورهای منتهی به شمال کشور می‌شود محور قزوین- الموت – تنکابن است.
این محور که در دو فاز ساخته می‌شود قرار است نقش مهمی در تسهیل تردد مردم به شمال کشور مخصوصاً استان مازندران ایفا کند اما روند ساخت آن در سال‌های اخیر با کندی روبرو بوده است.
این پروژه یکی از پروژه‌های حیاتی استان قزوین محسوب می‌شود که پیشنهاد آن در سفر رهبر معظم انقلاب در آذر سال ۱۳۸۲ مطرح و با اعلام موافقت نامه طرح در سال ۱۳۸۶ عملیات اجرایی مرحله نخست آن از قزوین آغاز شد.
قرار بود این پروژه با اتصال قزوین به تنکابن مازندران تحولی بزرگ در حمل‌ونقل کشور ایجاد کرده و فاصله قزوین به تنکابن را نیز ۱۶۴ کیلومتر کمتر کند اما در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های مالی تنها فاز نخست این پروژه یعنی قزوین تا روستای شهرک الموت در حال ساخت و فاز دوم یعنی اتصال به تنکابن با چالش‌های جدی روبرو شده است.
در دولت سیزدهم گام‌های بسیار خوبی برای ساخت این پروژه برداشته و حتی مقرر شد در شهریور ۱۴۰۳ این پروژه با حضور رئیس دولت سیزدهم به بهره برداری برسد اما پس از شهادت شهید رئیسی و تغییر دولت، اجرای این پروژه دستخوش تغییرات شد.
در آبان ماه سال گذشته وهاب میزانی مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این پروژه توسط شرکت ساخت و توسعه وزارت راه در حال انجام است تاکید کرده بود فاز نخست پروژه به طول ۶۲ کیلومتر تا روستای شهرک الموت در مراحل پایانی آماده سازی است.
وی در آن بازه زمانی با بیان اینکه هم اکنون تقاطع غیر همسطح در حال ساخت است، عنوان کرده بود: کار لایه رویی آسفالت نیز آغاز شده و مشکلی در این حوزه نداریم.
اما علی رغم این گفته‌ها تغییری در روند کار صورت نگرفته و پروژه علی رغم اینکه گفته می‌شود در مراحل پایانی ساخت قرار دارد افتتاح نشده است.
اتمام پروژه نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار
این در حالی است که هم اکنون این محور از سوی مردم مورد استفاده قرار گرفته و تردد در آن به سمت الموت انجام می‌شود که علی رغم تکمیل نبودن محور می‌تواند خطراتی را برای مردم به دنبال داشته باشد.
رحیم نصیرزاده مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه راه‌های استان‌های زنجان و قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با این پروژه اظهار کرد: در پروژه راه الموت-تنکابن ۶۲ کیلومتر از استان قزوین تعریف شده که ۳۰ کیلومتر آن آسفالت و علائم جاده‌ای در حال نصب و لایه رویی آسفالت آن نیز در حال انجام است.
وی با تاکید بر اینکه اتصال اتوبان قزوین به کرج نیز شروع شده و روند تکمیل آن انجام می‌شود عنوان کرد: اگر اعتبارات مورد نیاز که بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان است محقق و بدهی پیمانکاران پرداخت شود فاز اول پروژه الموت- تنکابن در شهریور ماه ۱۴۰۴ به بهره برداری می‌رسد.
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه راه‌های استان‌های زنجان و قزوین بیان کرد: این پروژه با توجه به کوهستانی بودن مسیر با چالش‌هایی از قبیل بهمن گیر و عملیات کندن کوه نیز مواجهه بود که سبب طولانی شدن بهره برداری این پروژه شد.
اعتبارات پروژه دریافت نشده است
وی ادامه داد: در حال حاضر اعتباری به این اختصاص داده شده اما هنوز دریافت نشده است، فاز دوم این پروژه ۳۵ درصد پیشرفت داشته است و فرایند احداث تونل را پشت سر گذاشته است و در مرحله دریافت اعتبارات باقی مانده و در صورت دریافت اعتبارات، پروژه ادامه پیدا می‌کند.
این مسئول تاکید کرد: بخشی از این پروژه باید توسط استان مازندران انجام می‌شد که ۱۵ کیلومتر جاده‌ای برای این استان تعریف شده بود که در حال حاضر ۷ کیلومتر و ۳ تونل آن باقی مانده است.
وی در پایان گفت: مطالعات این پروژه به اتمام رسیده و برخی محدودیت‌های محیط زیستی نیز مرتفع شده است و این پروژه در انتظار دریافت اعتبار برای ادامه فرآیند است‌.
آنچه بر همگان واضح است طولانی شدن روند ساخت این محور بر هزینه‌ها ساخت آن نیز اضافه کرده و هرچه این تأخیر بیشتر شود هزینه‌های ساخت آن نیز تساعدی افزایش خواهد یافت.
این در حالی است که مردم سال‌ها با وعده افتتاح این مسیر روبرو می‌شوند و به نظر می‌رسد تکمیل پروژه به جای وعده نیازمند اقدام عملی است و اگر عزم جدی برای افتتاح وجود نداشته باشد در شهریور ۱۴۰۴ نیز این پروژه افتتاح نخواهد شد.