خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 03 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

جهش دلاری صادرات فولاد ایران در آغاز ۱۴۰۴

مهر | اقتصادی | شنبه، 03 خرداد 1404 - 09:24
طی ماه نخست امسال ارزش صادرات آهن و فولاد کشور، ۱۳ درصد معادل ۳۸ میلیون دلار افزایش داشته است.
صادرات،درصدي،ارزش،محصولات،فولادي،آهن،تن

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور در یک‌ماهه نخست سال ۱۴۰۴ ۱۳ درصد معادل ۳۸ میلیون دلار افزایش داشته است.
همچنین حجم صادرات آهن و فولاد ایران در این مدت، ۲۶ درصد معادل ۱۷۳ هزار تن رشد داشته است.
رشد صادرات کل محصولات فولادی
بررسی جزئیات صادرات در زنجیره فولاد نشان می‌دهد که صادرات بیلت و بلوم با رشد ۲۰ درصدی از ۳۳۳ هزار تن به ۳۹۸ هزار تن رسیده و از نظر ارزشی نیز با رشد ۸ درصدی مواجه شده است.
صادرات اسلب نیز در این ماه با رشد مواجه شد.
در مجموع صادرات شمش فولادی با رشد ۵۰ درصدی در وزن و ۳۴ درصدی در ارزش مواجه شده است.
کاهش صادرات محصولات فولادی نهایی
صادرات کل مقاطع طویل فولادی با افت ۱۸ درصدی در وزن و افت ۲۶ درصدی در ارزش مواجه بوده است.
این کاهش می‌تواند نشان‌دهنده کاهش تقاضای منطقه‌ای یا چالش‌های داخلی در تأمین انرژی و مواد اولیه باشد.
صادرات محصولات فولادی نهایی مانند ورق گرم و سرد رشد قابل توجهی را ثبت کرده‌اند.
ورق گرم با رشد ۵۹ درصدی در حجم صادرات و ورق سرد با رشد ۱.۴ درصدی نشان می‌دهد که تولیدکنندگان توانسته‌اند بخشی از ارزش افزوده زنجیره را حفظ کنند.
رشد صادرات آهن اسفنجی
طبق این آمار شاهد رشد چشمگیر ۳۴ درصدی صادرات آهن اسفنجی است که از ۷۹ هزار تن در سال گذشته به ۱۰۵ هزار تن در فروردین امسال رسیده است.
از نظر ارزشی نیز صادرات این محصول رشد ۲۲ درصدی داشته که نشان‌دهنده استقبال بازارهای صادراتی از این محصول با ارزش افزوده متوسط است.
افزایش صادرات محصولات معدنی
همچنین در بخش مواد اولیه زنجیره، صادرات گندله و کنسانتره سنگ آهن نیز به ترتیب با رشد ۱۳ درصدی و ۱۴۵ درصدی در وزن و ۱۶ درصدی و ۱۵۳ درصدی در ارزش مواجه شده است.
به گزارش مهر، رشد ۲۶ درصدی در ارزش صادرات نشان می‌دهد که بازارهای هدف، همچنان متقاضی محصولات ایرانی هستند، هرچند ممکن است صادرات به سمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر تمایل یافته باشد.
این موضوع می‌تواند استراتژی مناسبی برای کاهش وابستگی به خام‌فروشی تلقی شود.