جزئیات تازه از یکپارچه سازی وصول بیمه و مالیات
بعد از مکاتبه وزیر رفاه با معاون اول رئیس جمهور و تهیه پیش نویس مرتبط با وصول همزمان بیمه و مالیات، به زودی سامانه جهت اجرای حکم مقرر در برنامه هفتم پیشرفت ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، به تازگی پیشنویس آییننامه تسهیل بند "ت" ماده 4 قانون برنامه هفتم پیشرفت تدوین شده و به زودی سامانه تسهیل وصول حق بیمه و مالیات ایجاد میشود.
گفتنی است، ابلاغ بند "ت" ماده 4 قانون برنامه هفتم پیشرفت، مرتبط با "وصول حق بیمه توسط سازمان مالیاتی" در سال گذشته صورت گرفته است.
این حکم در فصل بهبود محیط کسبوکار در برنامه هفتم آمده و متن حکم، وزارت اقتصاد بهتبع آن سازمان مالیاتی و وزارت کار را ملزم کرده تا در راستای تسهیل فرایند وصول و پرداخت حق بیمه و مالیات، این فرایندها را ایجاد کنند.
در ادامه مکاتبه وزیر کار و رفاه اجتماعی با معاون اول رئیس جمهور درخصوص وصول یکپارچه مالیات و کسور بیمه از طرف واحدهای کسب وکار قابل مشاهده است.
در حال حاضر بر اساس مواد 84 و 85 قانون مالیاتهای مستقیم، کارفرمایان ملزم هستند فهرستی را شامل فهرست کارکنان آن واحد و میزان حقوق و دستمزد آنها را به سازمان مالیاتی اعلام کنند و بر اساس این فهرست، ماهانه میزان مالیات بر حقوق کارکنان را کسر و به حساب سازمان مالیاتی واریز کنند.
طبق قوانین مربوط به سازمان تأمین اجتماعی نیز آنها ملزم هستند تا کسورات حق بیمه را کسر و به حساب سازمانهای بیمهگر واریز کنند.
این دو فهرست ممکن است با یکدیگر متفاوت یا یکسان باشند؛ پس میتوان این فهرستها را تجمیع کرد.
در کشور 140 نوع عوارض در اوایل دهه 80 وجود داشت و صاحبان کسبوکار به فراخور کار خود تعدادی عوارض را پرداخت میکردند؛ پس از آسیبشناسی، قانون تجمیع عوارض آمد و قانون ارزش افزوده آن را تکمیل کرد که تمام این عوارضها جمع شد و صاحبان کسبوکار تنها با سازمان مالیاتی سروکار خواهند داشت و به بهبود محیط کسبوکار کمک کرد؛ این حکم نیز در همین راستا است.
انتهای پیام/