خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 01 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

زنگ خطر بازماندگی از تحصیل در کرمان به صدا درآمد

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 01 خرداد 1404 - 17:53
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به آمار نگران کننده بازماندگان از تحصیل در این استان، گفت: بدون مشارکت جمعی، امکان تحقق عدالت آموزشی وجود ندارد.
تحصيل،آموزشي،استان،آموزش،كرمان،اشاره،بازماندگي،فرحبخش،پرورش، ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدرضا فرحبخش، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، عصر امروز در نشستی با فعالان اقتصادی و خیران در شهرستان جیرفت که با هدف حمایت از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در جنوب کرمان برگزار شد، بر لزوم توجه جدی به پدیده بازماندگی از تحصیل تاکید کرد.
وی این معضل را نه‌تنها یک چالش آموزشی، بلکه یک بحران اجتماعی توصیف کرد و گفت: بازماندگی از تحصیل مانند موتور تولید فقر در جامعه عمل می‌کند و اگر به آن رسیدگی نشود، زمینه‌ساز آسیب‌های متعدد اجتماعی از جمله بزهکاری خواهد شد.
چالش وسعت جغرافیایی و پراکندگی آموزشی
فرحبخش با اشاره به وسعت بالای استان کرمان که 11 درصد خاک کشور را دربر می‌گیرد، گفت: فاصله میان شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین مرکز آموزشی استان به 1100 کیلومتر می‌رسد؛ این یعنی مسافتی برابر با مسیر جیرفت تا تهران.
چنین پراکندگی جغرافیایی، نیازمند برنامه‌ریزی و منابعی فراتر از ظرفیت‌های کنونی آموزش و پرورش است.
نظام آموزشی تنها نیست؛ همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند
وی با اشاره به حضور 46 هزار فرهنگی و 680 هزار دانش‌آموز در استان کرمان افزود: اگر آموزش و پرورش به‌تنهایی متولی آموزش باشد، توانایی پاسخگویی به همه نیازها را نخواهد داشت.
این مأموریت نیازمند همیاری همه نهادها، خیرین، و فعالان اقتصادی است.
آمار نگران‌کننده ترک تحصیل در دوره متوسطه
مدیرکل آموزش و پرورش کرمان با اشاره به آمار بالای ترک تحصیل، از وجود 21 هزار نوجوان 15 تا 17 ساله که از ادامه تحصیل در دوره متوسطه اول بازمانده‌اند خبر داد و تاکید کرد که آمار بازماندگان از تحصیل — کسانی که حتی وارد چرخه آموزشی نشده‌اند — بسیار نگران‌کننده‌تر است.
وی ادامه داد: رابطه مستقیم و معناداری میان بازماندگی از تحصیل و آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.
در استان کرمان، نرخ بازماندگی از حد تعادل خارج شده که زنگ خطری جدی برای آینده جامعه است.
مدارس تک‌نفره؛ نمادی از تلاش برای آموزش در محروم‌ترین مناطق
فرحبخش به وجود 8 مدرسه تک‌نفره و 856 مدرسه با کمتر از پنج دانش‌آموز در استان اشاره کرد و آن را نشان‌دهنده تلاش آموزش و پرورش برای گسترش عدالت آموزشی دانست.
وی همچنین گفت: این ساختار عجیب، نتیجه تلاش ما برای دسترسی همه دانش‌آموزان به آموزش است، حتی در دورافتاده‌ترین نقاط استان.
کمبود فضای آموزشی و فشار بر نظام آموزش
وی نرخ سرانه فضای آموزشی استان کرمان را سه متر کمتر از معیار استاندارد و یک متر کمتر از میانگین کشوری اعلام کرد و افزود: چالش‌های اقتصادی، تراکم جمعیت دانش‌آموزان اتباع و کمبود فضای آموزشی، فشار زیادی بر دوش ما گذاشته است.
نابرابری دیجیتال؛ یک بحران پنهان
فرحبخش با اشاره به وضعیت آموزش در دوران کرونا، خاطرنشان کرد: 9 درصد از دانش‌آموزان استان ما تنها به کتاب دسترسی داشتند و حتی تلویزیون هم نداشتند.
این نابرابری در دسترسی به ابزارهای آموزشی، یک بحران جدی است.
خوابگاه‌های دانش‌آموزی، راهی برای کاهش نابرابری
در پایان این نشست، فرحبخش به اهمیت 263 مدرسه خوابگاهی در استان کرمان اشاره کرد و آن را راهکاری مؤثر برای کاهش بازماندگی از تحصیل دانست.
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم حتی یک درصد از نرخ بازماندگان از تحصیل بکاهیم، اثرات آن برای آینده جامعه بی‌نظیر خواهد بود.
این مسیر نیازمند همدلی، همت و همراهی همه ماست.
انتهای پیام/511/