خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 01 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

الزامات توسعه تجارت ایران با اوراسیا

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1404 - 20:29
رئیس اتاق ایران با اشاره به مشکلات مربوط به گواهی‌های مبدا در تجارت با اوراسیا، گفت: ایجاد یک سازوکار مشترک میان ایران و کشور‌های عضو برای صدور گواهی مبدا و ایجاد مکانیزم صدور گواهی‌های مبدا الکترونیکی، ضروری است.
تجاري،اوراسيا،ايران،اتاق،صادرات،اطلاعات،تجارت،مشترك،رييس،معا ...

باشگاه خبرنگاران جوان - صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در جریان سفر هیئت تجاری ایران به روسیه، در نشست مشترک با «آندری اسلپنف» وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا، در زمینه مشکلات و چالش‌های موجود در تجارت با اوراسیا، به ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک اشاره کرد و گفت: خطوط ریلی و جاده‌ای فرسوده و ناکافی در ایران و برخی مناطق اوراسیا مانع تسریع صادرات و واردات است.
او به مشکلات استاندارد و نبود شناسایی متقابل اشاره کرد و بیان داشت: سخت‌گیری استانداردی در برخی کشورها، صادرات برخی کالا‌ها را با مشکل مواجه کرده است.
رییس اتاق ایران، از دشواری دسترسی به اطلاعات تجاری دقیق و به‌روز به عنوان دیگر چالش موجود در تجارت با اوراسیا نام برد و خاطرنشان کرد: کمبود شفافیت در اطلاعات تجاری، گمرکی، و استانداردی باعث کاهش اعتماد و کندی تصمیم‌گیری شرکت‌ها می‌شود.
حسن زاده درباره موانع فرهنگی، زبانی و قانونی در بازاریابی نیز بیان داشت: عدم تطابق با ویژگی‌های بازار‌های اوراسیا مانع مؤثر در صادرات محصولات ایرانی است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره نسبت نامتوازن در صادرات و واردات نیز گفت: با وجود صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری ایران، واردات از اوراسیا ۱.۷ میلیارد دلار بوده است و این نشان از تراز منفی تجاری دارد.
حسن زاده همچنین به تشریح ۹ الزام برای توسعه تجارت با اوراسیا پرداخت و به مواردی نظیر برگزاری نشست‌ها و دوره‌های تخصصی، تقویت لجستیک و حمل‌ونقل، هماهنگی در استاندارد‌ها و شناسایی متقابل آنها، ایجاد پلتفرم مشترک اطلاعات تجاری، حمایت از شبکه‌سازی و بازاریابی، ارائه تسهیلات مالی و مشاوره‌ای، آموزش و ارتقاء ظرفیت انسانی، اجرای دقیق قواعد مبدأ و ساده‌سازی آنها و مکانیزم حل اختلاف تجاری اشاره کرد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در زمینه ضرورت برگزاری نشست‌ها و دوره‌های تخصصی، گفت: برای آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی با بازار، قوانین، و رویه‌های تجاری کشور‌های عضو اوراسیا، نیازمند برگزاری نشست‌های ترویجی و آموزشی هستیم.
او با تاکید بر ایجاد پلتفرم مشترک اطلاعات تجاری، خاطرنشان کرد: برای تبادل داده‌های به‌روز درباره تعرفه‌ها، مقررات، استانداردها، و قوانین گمرکی با دسترسی آسان، نیازمند ایجاد پلتفرم مشترک اطلاعات تجاری هستیم.
منبع: اتاق ایران