ولایت مداری در شخصیت شهید رئیسی متجلی بود
قم- عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگام رهبری گفت: ولایت مداری و تبعیت از ولایت فقیه در شخصیت و سیره شهید رئیسی متجلی بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله محمود رجبی در پیامی به همایش بین المللی «شهید جمهور و زمینه سازی تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی بر اساس آموزههای قرآنی» اظهار کرد: تمدن یک قالب و یک محتوا دارد؛ قالبهای تمدن و مظاهر تمدن همان اموری است که امروزه به عنوان تمدن شناخته میشود و آنچه که ملموس و محسوس است و انسانها با همین روشهای تجربی به آن دست مییابند، اما محتوای تمدن آن معارف و اندیشههای است که تمدن را شکل میدهند و تمایز تمدنها و متفاوت شدن هویت تمدنها به آن وابسته است.
رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) بیان کرد: مظاهر تمدن ممکن است در دو تمدن متفاوت، یکی باشد، صورت و قالب یکی باشد، اما آن محتوایی که در درون آن تمدن وجود دارد و این ظواهر به نوعی انعکاس دهنده آنها هستند و محتوای تمدن عبارت است از فرهنگ و رویکردی که هر تمدنی دارد و شهید عزیز ما شهید جمهور، اگر در عرصه تمدن نوین اسلامی بخواهیم فعالیتها و تلاشها و رویکردها و اندیشههایشان را تفسیر و تحلیل کنیم، میبینیم که این فعالیتها، این اندیشهها، این رویکردها با رویکرد تمدن نوین اسلامی همسو است و زمینه ساز تمدن نوین اسلامی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: آنچه که دغدغه شهید رئیسی بود و همواره بر اساس آن حرکت میکرد، فرهنگ غنی اسلامی بود و وی همواره نگران این فرهنگ و دل مشغول نسبت به پیاده شدن این فرهنگ در عرصههای مختلف بود چراکه فرهنگ غنی اسلامی از آغاز داعیه تمدنی داشته و در قرآن کریم آمده که «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون» خداوند کسی است که پیامبرش را با دین حق فرستاد تا این دین، این آئین و این مکتب بر همه مکتبهای عالم غالب شود و مکتب حاکم بر جهان مکتب اسلام باشد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگام رهبری افزود: بنابراین اسلام از آغاز داعیه تمدنی داشته و با هدف تحقق یک تمدن خدا محور؛ وحی الهی بر پیامبر نازل شده و پیامبر نیز در مسیر وحی الهی رسالت خودش را آغاز کرده و در همان آغاز هم در همین آیه این نکته را هم آیه متذکر شده است و این رویکرد تمدنی و این نگاه تمدنی اسلام دشمنان خاص خودش رو دارد و مشرکان که آمادگی پذیرش سخن حق اسلام را ندارند طبیعی است که تمدن نوین اسلامی را و تمدن اسلامی را برنتابند و برای آنها ناخوشایند باشد و وقتی ناخوشایند هستند، دست به مقابله بزنند، هم برای جلوگیری از تحقق این تمدن و هم برای زدودن مظاهر چنین تمدنی.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه عنوان کرد: اینجا این نظام اسلامی است و این مجریان و مسئولان رده اول نظام هستند که هم برای تبیین این فرهنگ غنی تمدن ساز و هم جهت دهی و حرکت دادن جامعه به سوی تمدن نوین یعنی داشتن رویکرد تمدنی تلاش بکنند و شهید عزیز ما آیتالله رئیسی اینگونه بودند و ای شن همواره از عمق جان معتقد به این فرهنگ غنی اسلام کارآمدی این فرهنگ و ظرفیت تمدن سازی این فرهنگ بودند و به همین جهت هم تمام برنامهها و تلاشهای ایشان در این راستا انجام میگرفت.
آیت الله رجبی ادامه داد: اگر شهید رئیسی رسیدگی به محرومین را در سرلوحه تلاشهای خودشان داشتند و یک فرد مردمی بودند که هم از مردم برخاسته بودند و هم با مردم بودند و هم برای مردم یک امری بود که از فرهنگ غنی اسلام و تربیتی که در این فرهنگ شده بود، نشأت میگرفت که این یکی از مؤلفههای تمدن اسلامی است چراکه تمدن اسلامی یک تمدن مردم بنیاد هست، در عین حال که به لحاظ فرهنگ غنی خدامحور است.
رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) اذعان کرد: اگر شهید رئیسی به فکر فساد ستیزی بود و اصلاح به معنای واقعی را پیگیر بود، این هم یکی از مؤلفههای فرهنگ غنی اسلام است و در آیات متعدد بر این تاکید شده و ایشان هم به جد هم در قوه قضائیه و هم در سمت ریاست جمهوری پیگیر مبارزه با فساد و اصلاح جامعه در ابعاد مختلف بودند، بنابراین بعد از فعالیت ایشان در سطح داخلی هم با آن نگاه تمدنی کاملاً سازگار بود.
وی اضافه کرد: در عرصه خارجی اگر شهید رئیسی استکبار ستیزی و دفاع از جبهه مقاومتو دفاع از محرومان جهان را سرلوحه فعالیتهای خودشان قرار داده بودند و بر اساس عزت و حکمت و مصلحت این مسیر رو پی میگرفتند، این هم برخاسته از فرهنگ غنی اسلامی است و صریحاً در آیات قرآن به مسلمانان دستور داده شده که باید از محرومین عالم دفاع کنند، باید در برابر ستمگران و مستکبران بایستند و جامعه اسلامی که روحیه استکبار ستیزی رو نداشته باشه جامعه بیمار تلقی میشود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: خداوند در قرآن کریم خطاب به جامعه اسلامی میفرماید جامعه اسلامی مبتنی بر فرهنگ غنی اسلامی نباید اینگونه باشد که نسبت به استکبار ستیزی بی تفاوت بشود و شهید رئیسی به جد این بخش از فرهنگ تمدنساز اسلامی را پیگیری میکرد و با وزیر خارجه مقتدر و مدبر او شهید عبداللهیان این راسی رو به خوبی پی گرفت و خوب هم موفق شدند در این دوران کوتاه که مستکبران رو که طمع ورزی به نظام جمهوری اسلامی و درصدد مقابل نظام بودند، بتواند به حاشیه براند و کشورهای جهان و سازمانها و نهادهای مهم جهانی، جمهوری اسلامی را به عنوان عضو خودشان بپذیرند و ارتباطات با کشورهای بزرگی جهانی و همچنین همسایگان به خوبی برگزار بشود.
وی ادامه داد: تمام این مسائل نشان دهنده آن نگاه تمدنی شهید رئیسی بود که توانست با این نگاه در عرصه سیاست خارجی بدرخشند و همچنان این رویکرد برای دولت مردان بعدی و در تعاملات با جهان خارج و عرصه جهانی و بین المللی الگو باشد و بتواند به آنها مسیر را نشان بدهد ضمن اینکه در عین حال میبینیم که این شهید عزیز در عرصههای دیگر هم تقویت فرهنگ دینی که اساس جامعه تمدن ساز است و تلاش جدی کردند در هر عرصه پیشرفت داخلی.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: شهید رئیسی همواره تلاش مضاعف داشتند و بسیاری از کارخانههایی که تعطیل شده بود، ایشان مجدد فعال کردند؛ یعنی طراحیهایی که دشمن برای ایجاد فاصله بین مردم و نظام و هماهنگی و همدلی آنها برای پیمودن مسیر زمینه ساز تمدن نوین اسلامی را طراحی کرده بودند و میخواستند اجرا کنند که با تحریمهای خودشان جلوی پیشرفت نظام جمهوری اسلامی را بگیرند با تحریمهای خودشون بخواهند مردم رو به دلیل مشکلاتی که ناشی از تحریمها بود بین مردم و مسئولین فاصله بیندازند، شهید رئیسی با تلاش مخلصانه و خستگی ناپذیرانه و مدبرانه خودشان این توطئهها رو خنثی کردند و هزاران کارخانهای که تعطیل شده بود یا نیمه تعطیل بود را فعال کردند و در اینجا مردم را نسبت به نظام و فرهنگی غنی اسلام خوشبین و امیدوار کردند.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه تصریح کرد: شهید رئیسی توطئههای دشمن را خنثی کردند و مردم امیدوار به نظام و به این دولت شدند و ما همواره شاهد بودیم که بسیاری از کسانی که در انتخابات بهشون رأی نداده بودند، بعداً صراحتاً اعلام کردند که ما اشتباه کردیم و این رئیس جمهور همان رئیس جمهوری است که با ما بود، در کنار ما بود.
رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) اظهار کرد: آیت الله رئیسی در تقویت فرهنگی دینی تلاشهای جدی انجام دادند و واقعاً یکی از دغدغههای جدی ایشان تقویت فرهنگ دینی و ارزشهای دینی بود، بنابراین در این عرصه که ارزشها و آرمانهای دینی تقویت بشود و بتواند این فرهنگ غنی در جامعه نهادینه شود و جهتگیریهای جامعه به سوی فرهنگ دینی باشد، هم فروگذار نکردند و آنچه در توان داشتند در این عرصه از سیاست گذاری، از کمک به نهادهای فرهنگی فروگذار نکردند و این باز زمینه ساز اون تمدن نوین اسلام اگر این حرکت ادامه پیدا میکرد و ما از این وجود مبارک محروم نمیشدیم و مطمئناً امروز ما گامهای بسیار بلندتری و بهترین در این عرصه برداشته بودیم.
آیت الله رجبی بیان کرد: منتقدین شهید رئیسی دو دسته بودند؛ عدهای بودند که با اصل فرهنگ اسلامی مخالف بودند که از مزدوران مستکبران جهانی بودند و از آنها توقعی جز مقابله با ایشان و با برنامههای ایشان که تمدن نوین اسلامی را میخواستند، محقق کنند، نمیرفت و یه عدهای هم در اثر فقدان رویکرد تمدنی برخی مشکلات حالا فرهنگی و اجتماعی را که بخشش هم طبیعی بود و هر دولتمرد سر کار میآمد، در کوتاه مدت نمیتوانست آنها را حل کند، توجهشان رو جلب میکرد و به انتقاد از برنامهریزیها و سیاستگذاریهای ایشون میپرداختند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اصولاً مسائل فرهنگی زود بازده نیست و مسائل فرهنگی در دراز مدت ثمرات خودش رو نشان میدهد، بنابراین آن رویکرد تمدنی را اگر داشتند و اگر توجه به اینکه کارهای فرهنگی زمان بر است و همانطور که دشمن سالیان دراز طراحی کرده در عرصه مقابله با فرهنگ دینی و متأسفانه مسئولین وقت آن موقع وظیفه خودشان را انجام ندادند و حالا برگرداندن این جریان فرهنگی به ریل اصلی خودش نیاز به زمان بیشتری داشت و اگر به این نکات توجه میکردند، مطمئناً این رویکرد مقابل و انتقادی ایشان تبدیل به رویکرد مدافع میشد.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه تصریح کرد: بنابراین ما نه آنکه کسانی که انتقاد داشتند را مغرض میدانیم و نه اینکه سخن و نقد آنها را نقد عالمانه و کارشناسانه چراکه نیت آنها برای خودشان لست و سر و کار آنها با خداست و اگر کوتاهی در شناخت وظیفه کرده باشند طبعاً باید پاسخگو باشند ولی این را بدانیم که باید به تلاشهای خستگی ناپذیر و عالمان کارشناسانه شهید رئیسی با این نگاه رویکرد تمدنی نگاه کرد.
رئیس مؤسسه امام خمینی (ره) عنوان کرد: یکی از نکات دیگری که در رویکرد تمدنی نیاز داریم، رابطه امت و امام است و ولایت مداری یکی از مؤلفههای تمدن سازی است و این مقوله در شخصیت شهید رئیسی متجلی بود و باید یک رئیس جمهور و یک کسی که در شخصیت دوم نظام اسلامی است، رابطه ولایتمداری را شبیه رابطه شهید رئیسی داشته باشد و مدار حرکتهایشان این باشد که رهبری معظم انقلاب چه میخواهد، حتی اگر جایی احساس میکند و دستوری هم نیست، باز هم این رو جدی بگیرند که منویات رهبر معظم محقق بشود.
وی ادامه داد: شهید رئیسی چنین بود و رابطه امت و امام را در حد بالا دارا بودند و سعی میکردند این رابطه را مستحکم کنند و ایشان همواره از رهبری معظم هیچگاه هزینه نمیکردند بلکه جلوی هزینه شدن رهبری را در خیلی از عرصهها میگرفتند، برای اینکه جایگاه امت و امام این چنین است که امت در خدمت امام جامعه باشد تا جامعه مسیر پیشرفت را طی کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: نکته دیگری که در نگاه تمدن نوین اسلامی بسیار برجسته است، این است که جامعه باید به سوی عبودیت و به سوی اتکا به خدا حرکت کند که در ترسیم جامعه مهدوی در آیات قرآن کریم بعد از اینکه همه عرصههای پیشرفت را در آن جامعه بیان میکند، هدف نهایی جامعه مهدوی که سمبل و الگو و نقطه اوج تمدن اسلامی است، این است که جامعه عبودیت متجلی میشود ضمن اینکه هدف تحقق عبودیت است و شهید آیت الله رئیسی واقعاً یک فردی دارای روحیه عبودیت بود و در بحبوحه کارهای اجرایی در سمت ریاست جمهوری هیچگاه از مسئله عبودیت الهی غافل نبود و کسانی که از نزدیک با ایشان آشنا بودند، به خوبی میدیدند که روحیه تعبد و عبودیت در شهید رئیسی بسیار قوی بود.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: امیر مؤمنان میفرمایند که اگر کسی میخواهد جامعه را رهبری کند، باید اول از خودش شروع کند چراکه رهبری جامعه ردههای بالا جامعه قرار میگیرد و وی باید اول خودش را به لحاظ اعتقادی و فکری ارتقا ببخشد و خودش را به لحاظ ادب اسلامی و ادب عبودیت ارتقا ببخشد و اگر این رخ داد آن وقت او میتواند جامعه را هم به همین سوق بدهد.
آیت الله رجبی افزود: نمونه اعلای این مسئله رهبر معظم انقلاب و امام عزیز ما که هر دو در این عرصه ابتدا خودشان در نقطه اوج قرار گرفتند و بعد به جامعه گفتند بیایید به این سو؛ اینگونه نبود که خود مسیر را طی نکرده باشند و به جامعه بگویند به این سو بروید نه همواره از جامعه خواستند که به این سو بیایید چون خود به اون قله رسیده بودند.