سیاستهای رسانهای کشور باید بازنگری جدی شود - تسنیم
رئیس خانه مطبوعات ایلام با تاکید بر لزوم توجه به اقتصاد رسانه ها و تولید محتوای آموزشی در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی این استان، گفت: کمیته های تخصصی خانه مطبوعات تشکیل می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم از ایلام، علی حیدربیگی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه مؤلفههای فرهنگی و سیاسی ـ اجتماعی، در روند توسعه ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: از آغاز پروژههای توسعه در کشور، این عدم توازن و نقص مشهود بوده است.
رئیس خانه مطبوعات ایلام با بیان اینکه عدم توجه به رسانه ها از جمله وجوه مغفول توسعه بوده گفت: در دنیای امروز، رسانه نه تنها رکن چهارم دموکراسی بلکه به ابزار دموکراسی مستقیم تبدیل شده و تأثیر عمیقی بر افکار عمومی و جامعه دارد.
وی ادامه داد: امروزه این امکان برای افراد فراهم شده که هر شخصی صدای خود را داشته باشد و به همین دلیل، توجه به بروزسازی سیاستهای رسانهای یک ضرورت حیاتی و بنیادی است.
رئیس خانه مطبوعات ایلام تصریح کرد: نظریهپردازان و صاحبنظران معتقدند که ابزارهای رسانهای علاوه بر کارکردهای مشخص و عینی دارای قدرت پنهان هستند و اجبار و خشونت نهفتهای در پشت سر آنها قرار دارد.
حیدربیگی با اشاره به تحولات در دنیای رسانه گفت: راهاندازی کمیتههایی در حوزههای اخلاق رسانه، آموزش و اقتصاد رسانه در دستور کار خانه مطبوعات قرار دارد.
وی گفت: همانگونه که نهادهای صنفی در حوزه پزشکی و مهندسی دارای ساختار و نهادهای جا افتاده با منابع مالی و انسانی قوی شناخته میشوند خانه مطبوعات هم به عنوان نهاد صنفی رسانه.باید به سمت ساختار سازی و تخصصی شدن اما نگاه ما به توسعه غالباً از منظر پزشکی یا مهندسی بوده و کمتر به مسائل اقتصادی توجه شده است.
حیدربیگی در ادامه با تاکید بر اینکه معیشت رسانهها و خبرنگاران یکی از دلایل اصلی ما برای ورود به این حوزه است، گفت: با ظهور فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی، بسیاری از کشورها به سمت تأمین منابع مالی پایدار برای رسانهها رفتهاند.
وی با بیان اینکه در گذشته، رسانههای کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی از طریق یارانههای دولتی و تبلیغات تأمین مالی میشدند، گفت: متأسفانه در کشور ما، منابع مالی عمدتاً به صدا و سیما اختصاص یافته است.
رئیس خانه مطبوعات ایلام با اشاره به اینکه بر اساس گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس، صدا و سیما در سال 1402 اعتبار 1178 میلیارد تومانی دارد، افزود: این در حالیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها 407 میلیارد تومان بودجه دارد که نشان می دهد خبرگزاری جمهوری اسلامی بیش از 50 درصد بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در اختیار دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه بخش دیگری از منابع مالی رسانهها به آگهیهای دولتی مربوط میشود که متأسفانه به درستی اجرا نمیشود،گفت: برای حل این مشکل نیازمند همگرایی دستگاههای نظارتی و استانداری هستیم.
حیدربیگی در ادامه با بیان اینکه یکی از تهدیدات جدی این است که برخی رسانهها خارج از نظام قانونگذاری رشد کردهاند و توانمند شدهاند که این وضعیت قانونی ما را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: بنابراین، یکی از نقاط ضعف اساسی در کشور ما، سیاستهای کلان در حوزه رسانه و اختصاص بودجههای مناسب به آن است.
رییس خانه مطبوعات ایلام گفت: استان ایلام باید به عنوان مرجع رسانههای رسمی عمل کند و در این راستا نیازمند بازنگری و تجدید نظر در سیاستهای موجود هستیم.
وی در ادامه با بیان اینکه نمیشود منتظر تغییر سیاستهای کلان ماند و باید در چارچوب مقررات و سیاستهای فعلی اقدامات موثری انجام داد گفت: اجرای پیوست رسانهای برای تمامی حوزههای عمرانی، پروژههای فرهنگی و اقتصادی، اولین پیشنهاد مطرحی هیات رییسه خانه مطبوعات بوده است، چرا که در این پروژهها باید رسانهها بهخوبی دیده شوند و همزمان با پیشبرد این فعالیتها، به موضوعات مرتبط پرداخته شود.
حیدربیگی نحوه برگزاری نشست های خبری و رویدادها را یکی از موضوعات دیگر عنوان کرد و گفت: ما در گذشته نیز بر اهمیت این موضوع تأکید کردهایم، چراکه برگزاری این رویدادها میتواند به تقویت اقتصاد رسانه کمک کند.
وی ادامه داد: متأسفانه، برخی از دستگاهها بهویژه در زمینه برگزاری این رویدادها، فعالیتهای خود را متوقف کردهاند و ممکن است یک دهه باشد که هیچگونه برنامهای برگزار نکردهاند.
حیدربیگی گفت: همچنین در حوزه سلامت، چه در زمینه سلامت روان و چه در سلامت جسمی، در شبکههای اجتماعی و رسانههای جدید، برنامهریزی هدفمندی نداریم.
در حال حاضر، اگر اتفاقی در این حوزهها رخ دهد، معمولاً بهصورت پراکنده و بدون برنامهریزی مشخص توسط افراد یا نهادهای مختلف انجام میشود وی گفت: بسیاری از بیماریهایی که امروز در جامعه ما وجود دارد، به دلیل عدم تولید محتوای آموزشی مستمر و هدفمند در این زمینه است.
رییس خانه مطبوعات ایلام در پایان با تأکید بر نیاز بر تولید محتوای آموزشی مستمر و با کیفیت در حوزه سلامت، گفت: همچنین باید در زمینههای دیگر مثل شهروندی، حاکمیت قانون، هویت ملی، مهارتهای زندگی و ....
به تولید محتوی بپردازیم.
انتهای پیام/180/