خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سهم ناچیزتولید داخل موبایل؛چرا ماده19طرح کلان شبکه محقق نشد؟

تسنیم | اقتصادی | چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1404 - 14:30
بعد از حدود 5 سال از ابلاغیه مهم شورای عالی فضای مجازی، هدف گذاری طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات برای سال 1404 درخصوص تولید داخل تلفن همراه محقق نشده است.
بازار،تلفن،داخلي،همراه،موضوع،شوراي،مجازي،كلان،فضاي،شبكه،اطلا ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در اواخر دوره فعالیت دولت دوازدهم در اجرای ماده ١١ آیین نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی، مصوبه جلسه شصت و ششم مورخ ١٣٩٩/6/٢5 شورای عالی با موضوع «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» از ، دبیر وقت شورای عالی فضای مجازی برای اجرا ابلاغ شد.
بر اساس ماده 19 طرح کلان شبکه ملی اطلاعات، ایران باید تا سال 1404 حداقل 20 درصد از بازار تلفن همراه را به گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل داخلی اختصاص می‌داد.
اما آمارهای رسمی نشان می‌دهد این هدفگذاری به کلی از مسیر تحقق خارج شده است.
وضعیت فعلی بازار تلفن همراه در ایران
حجم کل بازار: حدود 18 میلیون دستگاه در سال به بازار عرضه میشود که قسمت عمده ان از محل واردات تامین میشود.
ارزش واردات سالیانه رقمی بین 2.5 تا 2.8 میلیارد دلار میباشد که تلفن همراه را در زمره ارز برترین کالاهای وارداتی کشور قرار داده است.
سهم تولید داخلی (شامل مونتاژ و ODM): کمتر از 5 درصد (حدود 900 هزار دستگاه) میباشد که البته این آمار عمدتا مرتبط با تلفن های غیر هوشمند است.
سهم سیستم عامل داخلی با رقم براودی بین 40 تا 50 میلیون دلار آن هم به واسطه رویکرد مبتنی بر تولید به روش odm عملا زیر2 تا 3درصد از کل بازار تلفن همراه 2.5 تا 3 میلیارد دلاری کشور است.
چرا حکم ماده 19 مصوبه شورای عالی فضای مجازی اجرایی نشد؟
با رسیدن به سال 1404 یعنی موعد زمانی هدف گذاری شده برای تحقق سهم 20 درصدی بازار داخلی از تلفن همراه هوشمند در شورای عالی فضای مجازی (بازه زمانی 5 ساله) فرصت مناسبی برای بررسی احکام مرتبط با طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، رسیده است.
بر این اساس در روزهای آینده موضوع چرایی عدم تحقق احکام مندرج در «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» را بررسی خواهیم کرد.
اول؛ شاید موضوعاتی مثل وابستگی شدید به واردات وعدم عزم وزارت خانه ای اجرایی مثل وزارت صمت برای تعیین تکلف و اجرای احکام سند مذکور نقطه مناسبی برای بررسی این موضوع باشد.
دوم؛ موضوع رقابت نابرابر با برندهای خارجی نکته بسیاری مهمی است که گویا قرار نیست برای تعیین تکلیف آن گام مشخصی برداشته شود.باید توجه داشت که گوشی‌های خارجی با وجود تعرفه‌های مشخص، همچنان سهم 95 درصدی بازار را در اختیار دارند.
سوم؛ از سوی دیگر موضوع عدم اجرای کامل حمایت‌های قانونی نیز در این سلسله گزارشها مورد توجه قرار خواهد گرفت.
سوالی که مطرح می‌شود این است که تسهیلات وعده داده شده به تولیدکنندگان و فعالان این حوزه به چه شکل بوده و تا کنون چه اقداماتی در این حوزه صورت گرفته است.
انتهای پیام/