خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 30 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

موتورسواران چگونه به پیکر شهدای خدمت رسیدند؟/پاسخ به شایعات

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 30 اردیبهشت 1404 - 18:30
با وجود شرایط سخت، جست وجو را ادامه دادیم و در نهایت حدود ساعت 5:20 صبح به منطقه ای رسیدیم که بالگرد سقوط کرده بود و پیکر مطهر شهدای خدمت آنجا قرار داشت.
بالگرد،سقوط،مستند،حادثه،محل،تسنيم،مردمي،پيكر،قزوين،هنري،پيكر ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، فیلم مستند «موتورسواران» که محصول حوزه هنری استان قزوین است؛ نمایانگر روحیه جوانمردی ایرانی است که در دل تمام مردم ایران ریشه دوانده؛ روایت گروهی موتورسوار که پس از انتشار خبر حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی، سوار بر موتورسیلکلت خود به دل کوه‌های ورزقان زدند تا شاید نشانی از این بالگرد و مسافران آن باشند.
این موتورسواران نخستین کسانی بودند که به بالگرد سقوط کرده و پیکر شهدای خدمت رسیدند.
حالا در نخستین سالگرد سقوط بالگرد ریاست جمهوری، مراسم اکران فیلم و قدردانی از عوامل و سوژه‌های مستند «موتورسواران» که به روایت تلاش خودجوش شش موتورسوار در شب حادثه می‌پردازد، در محل نماز جمعه شهر قزوین برگزار شد.
فرشید مصیبی، عضو این گروه مردمی، نخستین موتورسواری بود که سال گذشته به پیکرهای شهدای خدمت رسید و در حاشیه نمایش مستند، با خبرنگار تسنیم در قزوین به گفت‌وگو پرداخت که ماحصل آن در ادامه منتشر می‌شود:
تسنیم: شرح کوتاهی در مورد واقعه آن شب بگویید و اینکه چطور به بالای سر شهدا رسیدید؟
آن روز تنها در کوه مشغول تمرین بودم که تماسی از سوی یکی از دوستان دریافت کردم.
آقای علیرضا میراب از سپاه عاشورا بودند.
گفتند در جنگل‌های ارس حادثه‌ای رخ داده و چون من آن منطقه را به‌خوبی می‌شناسم، خواستند اگر امکان دارد کمک کنم.
ابتدا باورم نمی‌شد، اما وقتی خبر حادثه را در رسانه‌ها دیدم، موضوع برایم جدی شد.
با چند نفر از دوستان موتورسوارم، از جمله آقای حسین امیرخیزی، آقا رحیم و آقا رضا تماس گرفتم و هماهنگ کردیم تا برای جست‌وجو اعزام شویم.
در مجموع یک تیم شش نفره آماده شدیم.
سپاه عاشورا نیز همکاری کرد و یک دستگاه ایسوزو در اختیارمان گذاشت تا موتورها را با آن به محل منتقل کنیم.
حدود ساعت یک بامداد حرکت کردیم تا جستجو را شروع کنیم.
همان‌طور که در مستند هم دیده می‌شود، هوا کاملاً مه‌آلود بود و شرایط جوی به‌گونه‌ای بود که دید افقی به زحمت به چهار متر می‌رسید.
با وجود شرایط سخت، جست‌وجو را تا صبح ادامه دادیم.
نهایتاً حوالی ساعت 5:20 یا 5:25 صبح به منطقه‌ای رسیدیم که بالگرد سقوط کرده بود و پیکر مطهر شهدا آنجا قرار داشت.
تسنیم: وقتی به محل حادثه رسیدید چه چیزی دیدید؟
زمانی که به نقطه‌ای رسیدیم که بالگرد سقوط کرده بود؛ همان‌جا متوجه شدیم که پیکر آیت‌الله آل‌هاشم حدود 100 متر پایین‌تر از محل بالگرد قرار دارد؛ بدون هیچ‌گونه آثار سوختگی.
پیکر شهید رحمتی نیز در نزدیکی بالگرد یافت شد؛ او هم دچار سوختگی نشده بود.
اما متأسفانه سایر شهدا در داخل بالگرد بودند و پیکرهای مطهرشان به‌دلیل آتش‌سوزی ناشی از سقوط، دچار سوختگی شده بود.
تسنیم: یک روایتی هست که این عزیزان قبل از سقوط، از بالگرد پریده بودند.
درست است؟
طبق توضیحاتی که کارشناسان ارائه دادند، به‌نظر می‌رسد بالگرد پس از برخورد با درختان دچار چرخش شده و در همین حین، آیت‌الله آل‌هاشم از کابین به بیرون پرتاب شده‌اند وهمانطور که گفتم؛ پیکر ایشان حدود 100 متر پایین‌تر از محل سقوط یافت شد.
نکته‌ قابل‌توجه و دردناک اینجاست که تا ساعت 6:30، ایشان سه مرتبه به تماس‌ها پاسخ داده بودند.
تلفنی که پاسخ داده شد، تلفن شخصی ایشان نبود بلکه تلفن یکی از خلبانان بود که در نزدیکی‌شان افتاده بود.
در آخرین تماس، با صدایی ضعیف گفته بودند: «حالم اصلاً خوب نیست...
صداتون رو می‌شنوم...
بیایید به اون طرف که سوخته...»
اما شدت مه و وضعیت نامساعد جوی باعث شده بود حتی مردم محلی نیز نتوانند دقیقاً محل سقوط را مشخص کنند.
وقتی از روستایی‌ها پرسیده بودند، آنان منطقه‌ای به نام "تیروار" را معرفی کرده بودند؛ جایی که سال گذشته دچار حریق شده بود.
بسیاری از تیم‌های جست‌وجو به آن سمت رفته بودند.
اما وقتی من و دوستانم به آن منطقه رسیدیم، به آن‌ها گفتم: «این جنگل، یک‌بار در پاییز و یک‌بار هم در فروردین سبز می‌شود.
اگر الان این منطقه دوبار سبز شده، بعید می‌دانم آیت‌الله آل‌هاشم آنجا را به عنوان منطقه‌ سوخته تشخیص بدهند.»
بر اساس آنچه خودشان در آخرین تماس گفته بودند، گمان کردم منظورشان از «جای سوخته»، همان محل فعلی آتش‌سوزی ناشی از سقوط بالگرد است، نه منطقه‌ای که سال گذشته سوخته بود.
به همین خاطر تصمیم گرفتیم مسیر جست‌وجو را تغییر ندهیم و همان مسیر اولیه را با دقت بیشتری ادامه دهیم.
تسنیم: صحبتی هست که بخواهید بگویید؟
چیزهایی که باید می‌گفتم هم در مصاحبه هست هم در مستندهایی که تهیه شده و شایعاتی که در مورد ناگفته‌ها می‌گویند صحت ندارد.
در ادامه امامقلی، رئیس حوزه هنری قزوین نیز به سوالات ما پاسخ داد که به اطلاع مخاطبان می‌رسد:
تسنیم: چطور شد که به فکر ساخت این مستند افتادید و لطفاً توضیحاتی درباره این مستند بیان کنید؟
ثبت و روایت لحظات سرنوشت‌ساز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همواره یکی از وظایف اصلی حوزه هنری انقلاب اسلامی بوده است.
بر همین اساس، سازمان سینمایی سوره نیز به‌عنوان بازوی سینمایی حوزه هنری، در دقایق اولیه وقوع حادثه بالگرد رئیس‌جمهور فقید شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، مأموریت ثبت و ضبط این رویداد را برعهده گرفت.
خوشبختانه با همراهی کارگردان خوش‌ذوق و متعهد، آقای دهنوی، تنها دو روز پس از وقوع حادثه، گروه مستندسازی به منطقه اعزام شد تا این حادثه تاریخی از دریچه‌ای دقیق، صادقانه و مردمی به تصویر کشیده شود.
آنچه این روایت را از سایر مستندها متمایز می‌سازد، مردمی بودنِ آن است.
مسیر کشف لاشه بالگرد، نه صرفاً توسط نیروهای رسمی، بلکه به‌دست شش موتورسوار فداکار و گمنام انجام شد؛ افرادی از دل مردم، هرکدام با شغلی متفاوت و ساده؛ از کارگر ضایعات تا فروشنده لوازم خانگی.
بدون هیچ چشم‌داشتی و فقط با عشق به ایران و دلبستگی به خادمان انقلابی‌شان، دل به مه و تاریکی زدند و مسیر سخت کوهستان را پیمودند.
در حالی‌که ده‌ها نهاد و ارگان مسئول، درگیر عملیات بودند، این گروه خودجوش از مردم برای نخستین بار به محل سقوط بالگرد و پیکرهای شهدا رسیدند.
همین ویژگی مردمی و ناب، مستند «موتورسواران» را به یکی از واقعی‌ترین و متفاوت‌ترین روایت‌ها از این حادثه تبدیل کرده است.
این مستند 47 دقیقه‌ای که با محوریت جست‌وجوی مردمی برای یافتن پیکرهای شهدای خدمت تهیه شده، اکنون در دسترس مردم عزیز ایران قرار دارد.
گروه‌های مردمی، پایگاه‌های مقاومت بسیج، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، تشکل‌های مردمی و سایر نهادها می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه مربوطه، این اثر را به نمایش درآورند.
انتهای پیام/