نقش شهید رئیسی در بازیسازی ایران در نظم نوین جهانی - تسنیم
رئیس سازمان بسیج دانشجویی استان قزوین معتقد است؛ برای تحلیل درست شخصیت و عملکرد شهید آیت الله رئیسی باید به جایگاه او در یک فرآیند تاریخی و تمدنی توجه کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، درست یک سال از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور شهید آیتالله رئیسی و همراهان وی میگذرد، حادثهای که قلب یک ملت را داغدار کرد و تازه بعد از آن بود که ایرانیان دانستند چه گوهر ارزشمدی را از دست دادهاند؛ چون ریلگذاری رئیسی در مباحث مختلف کشورداری، در حال میوه و ثمردادن است و جمهوری اسلامی را در مسیری قرار داد که اقتدار و صلابت آن برای کشورهای منطقه رشکبرانگیز است.
ابوذر محمدی، رئیس سازمان بسیج دانشجویی استان قزوین از جمله کسانی است که برای شهید رئیسی در تعیین جایگاه پرصلابت کنونی جمهوری اسلامی ایران شأن قائل است.
او در گفتوگویی تفصیلی با خبرنگار تسنیم، حضور جمهوری اسلامی در مقطع حساس فعلی را نشانهای از آغاز نقشآفرینی ایران در نظم نوین جهانی میداند و میگوید: آیتالله رئیسی در این نگاه تمدنی، کنشگری فعال و هوشمند بود و توانست در امتداد خط امامین انقلاب، از ظرفیتهای داخلی برای بازیسازی جهانی بهرهبرداری کند.
متن گفتوگو به این شرح است:
تسنیم: شما بر تحلیل تمدنی از شخصیت شهید آیتالله رئیسی تأکید دارید.
این نگاه تمدنی دقیقاً به چه معناست و چه ضرورتی دارد؟
ما وقتی میخواهیم از یک شخصیت سیاسی مانند شهید آیتالله رئیسی سخن بگوییم، لازم است صرفاً به مسائل سطحی و روزمره نگاه نکنیم.
تحلیل ما باید فراتر از دستهبندیهای سیاسی مانند اصولگرا و اصلاحطلب یا جناحهای داخلی باشد.
قاعده آن است که برای تحلیل درست هر موضوع یا شخصیتی، ابتدا مختصات تاریخی و تمدنی آن را بشناسیم.
اگر ما این چارچوب تحلیلی را داشته باشیم، دیگر سردرگم نمیشویم و در تحلیلها دچار سادهانگاری یا افراط و تفریط نمیشویم.
در واقع، وقتی تاریخ صد سال اخیر جهان را مرور میکنیم، میبینیم که پس از هر جنگ یا تحول بینالمللی، نظمی جدید در جهان شکل گرفته است.
بعد از جنگ جهانی اول، نظم جدیدی توسط فرانسه و انگلیس پایهگذاری شد.
پس از جنگ جهانی دوم، متفقین نظم دیگری را بر جهان حاکم کردند.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جهان وارد نظم سوم شد.
و اکنون، طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، در آستانه یک پیچ تاریخی هستیم که در آن بار دیگر نظمی نو در حال شکلگیری است.
تسنیم: جمهوری اسلامی ایران در این نظمهای جهانی چه جایگاهی داشته و اکنون در آستانه نظم جدید چه امکانی برای آن متصورید؟
در سه نظم قبلی، ما یا هیچ نقشی نداشتیم یا صرفاً توانستیم با زحمت زیاد، موجودیت خود را حفظ کنیم.
اما اینبار رهبر انقلاب میفرمایند که ما میتوانیم در نظم نوین جهانی «نقشآفرین» باشیم.
این نگاه، صرفاً یک تحلیل سیاسی نیست، بلکه یک دید تمدنی است.
برای نخستینبار، ما به مرحلهای رسیدهایم که نهتنها تابع نظم جهانی نباشیم، بلکه بتوانیم بخشی از آن را خودمان شکل دهیم.
این یک تحول عظیم در تاریخ معاصر ایران است.
در این چارچوب، باید کسانی که در این دوران حساس نقش ایفا کردهاند، با این عینک دیده شوند.
شهید رئیسی یکی از همین افراد بود.
او دولت را در سال 1400، در دل این پیچ تاریخی تحویل گرفت و دقیقاً با همین نگاه، نقشآفرینی کرد.
میفرمایید شهید رئیسی در چارچوب تمدنی فعالیت میکرد.
تسنیم: آیا میتوانید به صورت مشخص مصادیقی از این نوع نگاه را در عملکرد ایشان ذکر کنید؟
قطعاً.
اگر بخواهیم از زاویه تمدنی به عملکرد دولت شهید رئیسی نگاه کنیم، نخست باید به جایگاه انقلاب اسلامی در نظم جهانی جدید اشاره کنیم.
پس از فروپاشی دولت عثمانی، جهان اسلام دیگر دولتی نداشت که داعیهدار «دولت اسلامی» باشد.
ناسیونالیسم عربی و ترکی در کشورهای منطقه حاکم شد و تنها چیزی که قدرت گرفت، ناسیونالیسم یهودی بود که با تشکیل رژیم صهیونیستی به اوج رسید.
در چنین شرایطی، انقلاب اسلامی ایران تنها جریان سیاسی-دینی بود که مدعی حکومت اسلامی شد؛ حکومتی که نه بر اساس لیبرالیسم غربی، نه بر پایه ارزشهای مارکسیستی یا ناسیونالیستی، بلکه مبتنی بر ارزشهای ناب اسلامی میخواست جهان را اداره کند.
در این امتداد، شهید رئیسی آمد تا در دل دولتسازی اسلامی، در حوزههای مختلف کشور، همین مبنا را پیاده کند.
ورود ایشان به پیمانهای جهانی مانند «شانگهای» و «بریکس»، که نیمی از جمعیت و بیش از نیمی از اقتصاد جهان را در بر دارند، نشان از نگاه جهانی دولت رئیسی داشت.
حضور ایران در این مجموعهها بدون چشمداشت به غرب و بدون التماس برای مذاکره، دقیقاً در امتداد نگاه تمدنی انقلاب اسلامی بود.
تسنیم: از جنبه داخلی و مدیریت کشور، آیا میتوان همین نگاه تمدنی را در اقدامات شهید رئیسی رصد کرد؟
بله، اتفاقاً شهید رئیسی در سیاست داخلی نیز دقیقاً با همین رویکرد وارد شد.
برخلاف دولتهایی که تمام نگاهشان به بیرون بود و حل مشکلات را در گرو توافق با قدرتهای جهانی میدانستند، دولت سیزدهم اقتصاد را درونزا دید.
تولید را محور قرار داد.
نگاه به ظرفیتهای داخلی داشت.
تقویت عدالت اجتماعی را در دستور کار قرار داد و سازندگی زیرساختی را بهصورت گسترده دنبال کرد.
وقتی شما میبینید که آقای رئیسی حتی در سختترین شرایط، سفرهای استانی را تعطیل نکرد، این ناشی از همان نگاه تمدنی بود؛ یعنی مردمیبودن، عدالتمحوری، استفاده از ظرفیتهای داخلی و تقویت هویت ملی و دینی.
تسنیم: در میان نسل دانشجو، شهید رئیسی چه جایگاهی دارد؟آیا این نگاه تمدنی برای دانشجویان قابل فهم و الگوگیری است؟
قطعاً همینطور است.
دانشجوی انقلابی امروز، اگر بخواهد از سطح دعواهای جناحی بالاتر بیاید و نقش تمدنی انقلاب اسلامی را درک کند، باید شخصیتهایی چون آیتالله رئیسی و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را در همین چارچوب تمدنی ببیند.
اینها نمادهای یک خط فکری هستند.
اینها نشان میدهند که با ایمان، صداقت، تلاش شبانهروزی و فهم درست از تحولات جهانی، میتوان در نظم نوین جهانی نقش ایفا کرد.
در مراسمی که به یاد شهید رئیسی در دانشگاه برگزار کردیم، دقیقاً همین نکته مورد تأکید قرار گرفت.
دانشجویان میفهمند که آقای رئیسی نه صرفاً یک رئیسجمهور که یک الگوی تاریخی برای نقشآفرینی نسل انقلابی بود.
ما میراثدار تلاشهای امثال میرزای شیرازی در قیام تنباکو، شیخ فضلالله نوری در مشروطه، و مدرس در دوران رضاخان هستیم.
امروز برای نخستینبار، به لطف انقلاب اسلامی، توانستهایم در سطح جهانی بازیساز شویم.
اگر قدر این فرصت را ندانیم، ممکن است آخرین بار باشد.
تسنیم: در مجموع، شهید رئیسی را چگونه باید به نسل جوان معرفی کرد؟
آیا صرفاً در حد یک رئیسجمهور یا بالاتر از آن؟
شهید رئیسی را باید به عنوان یک کنشگر تمدنی معرفی کرد.
کسی که درک درستی از مرحله تاریخی جمهوری اسلامی داشت، باور عمیق به راهبردهای کلان انقلاب داشت، و مهمتر از همه، دغدغه خدمت بیمنت به مردم را داشت.
او در خط امام و رهبری حرکت میکرد، وابسته به حزب و جناح خاصی نبود، و توانست با شجاعت، سادهزیستی، اخلاص، و تدبیر، نقش خود را ایفا کند.
از همه مهمتر، او همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، در حال خدمت به مردم به شهادت رسید.
شهادت او نه پایان، بلکه آغاز راهی است که باید توسط جوانان انقلابی ادامه یابد.
او سندی است از امکان تحقق آرمانها؛ سندی زنده از اینکه با ایمان و کار جهادی، میتوان بر سختیها غلبه کرد و کشور را به سمت اهداف تمدنی سوق داد.
امروز اگر دانشجو، طلبه، فعال رسانهای، یا مدیر انقلابی، بخواهد مسیر آینده انقلاب را بشناسد، باید مختصات تمدنی جمهوری اسلامی را درک کند.
ما در آستانه نظمی نوین هستیم.
اگر هوشمندانه و با بصیرت عمل کنیم، میتوانیم در این نظم نو جهانی سهم داشته باشیم و جهان را با ارزشهای اسلامی مدیریت کنیم.
شهید آیتالله رئیسی، در این مسیر، نهتنها یک الگو بلکه یک راهنماست.
او نشان داد که خط امامین انقلاب زنده است و این خط تمدنی، آیندهساز ملت ایران خواهد بود.
انتهای پیام/