فقر مهارتی؛ گمشده توسعه بازار کار ایران
رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور «فقر مهارتی» را معضل ساختاری بازار کار ایران عنوان کرد و گفت: کمبود نیروی ماهر چالش پنهان اشتغال در کشور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، غلامحسین محمدی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور ظهر امروز در جلسه شورای مهارت استان کرمان، با اشاره به ظرفیتهای ویژه این استان، از آن بهعنوان یکی از «فرصتهای بزرگ ایران» نام برد و با تاکید بر نقش برجسته مردم و مدیران کرمان در پیشبرد اهداف توسعهای، گفت: کرمان استانی پویاست که فعالیتهای اقتصادی در آن با وسعت و عمق بیشتری نسبت به بسیاری دیگر از استانها دنبال میشود.
وی افزود: استان کرمان، نخستین منطقهای بود که با راهاندازی کنسرسیوم مهارتی، مدلی نوین در مهارتآموزی را در کشور پایهگذاری کرد؛ مدلی که اکنون در هشت استان دیگر کشور نیز به اجرا درآمده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، با تاکید بر ضرورت مشارکت همهجانبه برای دستیابی به توسعه پایدار، تصریح کرد: تا زمانی که منافع بخشی و فردی با منافع ملی همراستا نباشد، اجرای برنامههای مهارتآموزی موفق نخواهد بود.
وی همچنین به اهمیت نگاه منطقهمحور در توسعه اشاره و تأکید کرد: تجربه نشان داده مدلهای موفق توسعه در کشور، آنهایی هستند که بر مبنای ظرفیتهای بومی و منطقهای طراحی شدهاند، نه نسخههای متمرکز و سراسری که الزامی به انطباق با واقعیتهای محلی ندارند.
فقر مهارتی؛ چالش بنیادین اشتغال در ایران
محمدی از «فقر مهارتی» بهعنوان یکی از مهمترین چالشهای بازار کار ایران یاد کرد و افزود: در سال گذشته، فعالان اقتصادی بارها از کمبود نیروی انسانی ماهر بهعنوان یک دغدغه جدی نام بردهاند و این مسئله در سطح جهانی نیز وجود دارد، اما در ایران بهدلیل شکاف عمیق میان نظام آموزشی و نیازهای بازار کار، با شدت بیشتری خود را نشان داده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تأکید کرد: افرادی که فاقد مهارتهای کاربردی هستند، عملاً از حضور در بازار کار محروم میشوند و این یک نوع جدید از فقر است که ما آن را فقر مهارتی مینامیم.
وی با اشاره به برگزاری رقابتهای ملی مهارت در کرمان، گفت: برگزاری چنین رویدادهایی نشان میدهد که استان کرمان ظرفیت بالایی در پیوند زدن صنعت و آموزش دارد؛ در این استان، با وجود یک اکوسیستم صنعتی فعال، بیش از 80 درصد از مهارتآموختگان جذب بازار کار میشوند.
لزوم بازنگری در مدلهای آموزشی با مشارکت کارفرمایان
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه آموزشهای رسمی باید با نیازهای واقعی بازار کار همراستا شود، افزود: در حالیکه بازار کار کشور تقاضای زیادی برای نیروی انسانی دارد، بسیاری از جوانان تحصیلکرده همچنان بیکارند؛ چراکه آموزشهایی که میبینند، عملاً توان اشتغالزایی ندارند.
وی با مقایسهای بین ایران و سایر کشورها گفت: در کشورهای پیشرفته، بیش از 90 درصد آموزشهای مهارتی با مشارکت مستقیم کارفرمایان انجام میشود اما در ایران، سهم کارفرمایان در نظام آموزشی بسیار محدود است و این موضوع نیازمند بازنگری جدی است.
محمدی بر نقش کلیدی مهارتآموزی در ارتقاء بهرهوری اقتصادی و کاهش بیکاری تأکید کرد و گفت: اگر بخواهیم به توسعهای متوازن و پایدار دست یابیم، ناگزیر باید فقر مهارتی را در اولویت سیاستگذاریهای کلان قرار دهیم.
انتهای پیام/511/