رسانه و خانواده بازوان اثرگذار در جوانسازی جمعیت هستند - تسنیم
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد، گفت: رسانه ها می توانند با گفتمان سازی و اصلاح نگرش های غلط، مسیر افزایش جمعیت را هموار کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، محمدرضا فرحزادی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، اظهار کرد: رسانهها در کنار خانواده، نقش محوری در گفتمانسازی و نهادینهسازی فرهنگ جوانی جمعیت دارند و میتوانند در اصلاح دیدگاههای نادرست و رفع نگرانیهای رایج جامعه درباره فرزندآوری بسیار مؤثر عمل کنند.
وی با اشاره به تأثیرگذاری رسانهها در جهتدهی افکار عمومی افزود: معرفی الگوهای موفق در حوزه فرزندآوری، تبیین مزایای خانواده پرجمعیت، و پرداختن به دغدغههای واقعی مردم در زمینه اقتصادی و اجتماعی از جمله وظایفی است که رسانهها میتوانند برعهده بگیرند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: برای مؤثر بودن این تلاشها، لازم است که موضوع جوانی جمعیت با ارزشهای ملی و مذهبی پیوند بخورد تا مردم بتوانند با درک صحیحتری نسبت به آن موضعگیری کرده و باورهای فرهنگی خود را در راستای آن بازسازی کنند.
فرحزادی گفت: رسانهها نهتنها در تبلیغ این موضوع، بلکه در شفافسازی وضعیت فعلی جمعیت و مطالبهگری از مسئولان نیز باید فعال باشند.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت باروری کشور و استان اظهار داشت: نرخ استاندارد جایگزینی جمعیت 2.1 فرزند به ازای هر زن است، در حالی که میانگین باروری در کشور 1.66 و در استان یزد 1.95 است.
وی افزود: اگر این روند ادامه یابد، با گذشت هر نسل جمعیت جوان کاهش خواهد یافت و پیشبینیها نشان میدهد که تا سال 1430 بیش از 30 درصد جمعیت کشور و استان، افراد بالای 60 سال خواهند بود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد همچنین به اقدامات حوزه سلامت در این زمینه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در تمامی 73 مرکز جامع سلامت استان، خدمات مشاوره قبل از ازدواج و قبل از بارداری ارائه میشود و مراقبتهای بارداری نیز بهصورت منظم ماهیانه انجام میگردد.
فرحزادی ادامه داد: مشاورههای تغذیه برای تمام افراد جامعه بهویژه زنان باردار در دستور کار مراکز سلامت است و زایمان طبیعی ایمن نیز در کلیه بیمارستانهای استان انجام میشود.
انتهای پیام/781/