خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 29 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ورود ۵۴ هزار پرونده افت قیمت خودرو به دستگاه قضایی در سال گذشته

مهر | اجتماعی و حوادث | دوشنبه، 29 اردیبهشت 1404 - 14:29
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران از ورود ۵۴ هزار پرونده افت قیمت خودرو به دستگاه قضایی در سال گذشته خبر داد.
عمومي،روابط،تهران،استان،قضائي،دادگستري،سازمان،اقدامات،رسانه، ...

به گزارش خبرگزاری مهر، حاجی رضا شاکرمی قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست مدیران روابط عمومی سازمان‌های تابعه قوه قضائیه در استان تهران و مسئولان روابط عمومی در حوزه‌های ستادی، شهرستان‌ها و بخش‌های دادگستری تهران، از تلاش‌های بی وقفه این حوزه در اطلاع رسانی از اقدامات و فعالیت‌های خطیر دستگاه قضائی و پوشش رسانه‌ای آن در طول سال گذشته قدردانی کرد.
وی با اشاره به نقش روابط عمومی در شکل‌دهی افکار عمومی، بر اهمیت انجام صحیح وظایف درون‌سازمانی و برون‌سازمانی آن تاکید کرد.
به گفته‌ی وی، بخش برون‌سازمانی شامل انتشار اخبار و اطلاعات تأثیرگذار برای جامعه است که روابط عمومی موفق، با شناسایی نیازها و اهداف جامعه به آنها پاسخ می‌دهد.
وی با اشاره به قدرت رسانه و چالش‌های آن در عصر حاضر، بر ضرورت داشتن روابط عمومی قدرتمند برای مقابله با این چالش‌ها تأکید کرد.
در ادامه، شاکرمی به در پیش بودن هفته قوه قضائیه اشاره کرد و با اعلام اینکه تشکیل ستاد ویژه بزرگداشت هفته قوه قضائیه و کمیته‌های مربوط به آن در سطح استان تهران برنامه‌ریزی شده است، گفت: هفته قوه قضائیه فرصت مغتنمی است تا با بهره‌مندی از آن نسبت به اطلاع‌رسانی صحیح و اقناع همکاران در خصوص مشکلات درون‌سازمانی از یک سو، و همچنین تبیین فعالیت‌ها و خدمات صورت گرفته در دستگاه قضائی و شفاف‌سازی وظایف دادگستری برای مردم از سوی دیگر پرداخته شود.
وی با اشاره به سند تحول تعالی قوه قضائیه و تأکیدات مقام معظم رهبری بر رسیدگی به پرونده‌ها، افزود: لازم است در این هفته در خصوص اقدامات دادگستری استان تهران در مسیر اجرا شدن برنامه‌های سند تحول و تعالی و رسیدگی به پرونده‌های قضائی با هدف کاهش موجودی‌ها، تعیین تکلیف پرونده‌های مسن و رسوبی که موجب کم شدن میانگین زمان رسیدگی‌ها نیز اطلاع رسانی مناسبی صورت پذیرد.
شاکرمی با ذکر مثالی در خصوص پرونده‌های خسارت ناشی از افت قیمت خودرو گفت: در اینگونه پرونده‌ها که در سال گذشته ورود بیش از ۵۴ هزار پرونده را به دستگاه قضائی به خود اختصاص داده است و مطابق ماده ۳۹ قانون بیمه، مراجعه به دادگستری در این زمینه ضروری نیست و متقاضی این خدمت راسا می‌تواند طی مراحل قانونی از طریق شرکت‌های بیمه نسبت به مطالبات خود و دریافت حق خود اقدام کند که طی هماهنگی صورت گرفته این موضوعات بدواً در دادگستری طرح نشده و در صورت لزوم نیز آمار پرونده‌های وارده بسیار کاسته شده و از اتلاف وقت مردم نیز جلوگیری شده است که لازم است اینگونه تدابیر شفاف سازی و اطلاع رسانی شود.
وی روابط عمومی را ویترین دادگستری دانست و بر لزوم برنامه‌ریزی هدفمند و بهره‌گیری از ابزارهای علمی و فنی مانند ادبیات مناسب، شیوه‌ی نگارش مؤثر و استفاده از سایر ابزارهای انتقال پیام به صورت تصویری و یا صوتی به مخاطبان برای رسیدن به سطح مناسب و روزآمدی از اطلاع‌رسانی تأکید کرد.
شاکرمی در خصوص وظایف روابط عمومی در هفته قوه قضائیه، به مدیران و مسئولان روابط عمومی در دستگاه قضائی مأموریت داد تا با همکاری بخش‌های مرتبط نسبت به آماده‌سازی گزارش‌های قابل ارائه از اقدامات و خدمات صورت گرفته و همچنین برنامه‌ریزی برای استفاده از انعکاس موضوعات از طریق رسانه ملی شبکه‌های مجازی فعالیت و اقدام کنند.
برگزاری نشست‌های خبری و برنامه‌های رادیویی و با هماهنگی مرکز رسانه قوه قضائیه، دیدار با جامعه نخبگانی استان و حقوقدانان، اساتید دانشگاه، تکریم همکاران و خانواده ایشان، پاسداشت و گرامیداشت خانواده معزز شهدای دستگاه قضائی، افزایش تعامل با رسانه‌ها، و تبلیغات مناسب محیطی ضمن رعایت صرفه‌جویی در هزینه‌ها از دیگر برنامه‌های مورد اشاره قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در این نشست بود که از متولیان امور رسانه و روابط عمومی در دادگستری استان تهران خواست تا در اجرایی شدن این برنامه‌ها، اهتمام لازم به کار گیرند.
مهدی قاسمی مدیر روابط عمومی دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران نیز در این مراسم با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان قضائی که فرمودند: "این همه کاری که در قوه قضائیه انجام گرفته، اینها را باید مردم بدانند و از آن مطلع شوند"، بر اهمیت و نقش کلیدی روابط عمومی، رسانه و ارتباطات در دستگاه قضائی به ویژه دادگستری استان تهران تأکید کرد.
قاسمی گفت: در اجرای سند تحول قضائی و برنامه‌های عملیاتی دادگستری استان در سال گذشته، اداره روابط عمومی دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران با توجه به برنامه‌های ابلاغی در سند تحول و تعالی و وظایف محوله توانسته ساختار ۳۶ واحد روابط عمومی در مجتمع‌های قضائی در سطح شهر تهران را با برنامه‌ریزی منسجم سازماندهی، آموزش و از لحاظ کمی و کیفی توسعه دهد.
وی گفت: در نتیجه ساختارمند شدن روابط عمومی در مجتمع‌های قضائی ده‌ها هفته نامه صوتی و تصویری تهیه و تدوین یافته و بیش از ۴۰۰۰ خبر کوتاه و تحلیلی و ۲۰ ماهنامه، فصلنامه و ویژه نامه خبری، از تلاش‌ها و زحمات ارزشمند رئیس کل، معاونین، سرپرستان و همکاران قضائی و اداری محاکم انعکاس یافته است.
مجتبی جهان افروز مدیر روابط عمومی سازمان قضائی نیروهای مسلح استان تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه روابط عمومی به‌عنوان یک پل ارتباطی بین سازمان و مخاطبانش که طیف عظیمی از شهروندان و مراجعین سازمان، دستگاه و مجموعه دولتی و خصوصی شناخته می‌شود، تصریح کرد: روابط عمومی به فرآیند برنامه‌ریزی و اجرای اهداف تعیین شده سازمانی برای برقراری ارتباط میان سازمان و گروه‌های مختلف، از جمله مسئولان، کارکنان، رسانه‌های عمومی و شهروندان تلاش دارد.
جهان افروز گفت: نقش کلیدی روابط عمومی در مدیریت ارتباطات بر کسی پوشیده نیست و این حوزه مسئولیت شکل‌دهی تصویر عمومی سازمان، ایجاد اعتماد و حفظ تعامل مثبت با مخاطبان را بر عهده دارد؛ که می‌تواند پیام‌ها و اقدامات سازمان را به‌صورت مؤثر و گسترده انتقال دهد و نقش مهمی در تقویت آگاهی اجتماعی و اعتماد عمومی ایفا کند.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مدیریت روابط عمومی سازمان قضائی نیروهای مسلح استان تهران گفت: در سال گذشته ۱۲۴۰ خبر و بیش از ۵۰۰ دقیقه محتوای به صورت کلیپ و تصویری و همچنین بیش از ۳۰۰ قطعه عکس نوشته برای تشریح و تبیین فعالیت‌ها و، اقدامات سازمان قضائی استان تهران در سطح استان تولید و منتشر شده است.
جهان افروز در پایان گفت: سازمان قضائی نیروهای مسلح استان تهران در نظر دارد در سال ۱۴۰۴ علاوه بر اطلاع رسانی دقیق، سریع و شفاف‌تر در حوزه شهروندان و ارتقای سطح کیفی اطلاعات و آگاهی آنان نسبت به حقوق قانونی آنان در راستای تحقق عدالت کیفری، از طریق مشاوره‌های قضائی، انتشار شفاف مطالب از طریق سایت، پوسترهای آگاهی از جرایم و تخلفات احتمالی نیروهای مسلح و عواقب قانونی آن فعالیت و اقدامات برجسته‌تری داشته باشد.
اصغر یوسف پور مسئول روابط عمومی تعزیرات حکومتی شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه روابط عمومی، هنر ظریف پیوند دل‌ها و اندیشه‌ها و قلب تپنده دستگاه‌ها در مسیر شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی مؤثر و اعتمادسازی در جامعه است گفت: هنر والای رسانه و روابط عمومی در دستگاه می‌تواند روایت خدمات، تبیین اقدامات و ایجاد هم‌افزایی در مسیر توسعه باشد.
یوسف پور افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری، کارکرد هوشمندانه، خلاقانه و مسئولانه روابط عمومی‌ها در انعکاس دستاوردها سازمان، نقشی تعیین‌کننده در امیدآفرینی و سرمایه اجتماعی دارد و مسئولان روابط عمومی باید بازوی استراتژیک مدیریت در قامت چشم بینا و زبان گویای هر مجموعه‌ای باشند.
وی گفت: در سال گذشته حدود ۵۰۰ خبر مکتوب در تعزیرات شهرستان‌های استان تهران تولید و منتشر شد و در سال جدید افزایش نشست‌ها با اصحاب رسانه و افزایش تولید اخبار مکتوب و رسانه‌ای از جمله اهداف سال جاری خواهد بود.
مدیر رسانه و روابط عمومی دادگستری استان تهران نیز با اشاره به اینکه روابط عمومی یک ویژگی اخلاقی در کنار تخصص و تجارب میدانی است گفت: امروزه وسعت و حوزه کاری مرتبط با روابط عمومی و اطلاع رسانی آن را به یک صنعت بزرگ با قدرت نفوذ و تأثیرگذاری بسیار تبدیل کرده که تمامی سازمان‌ها، واحدهای صنعتی و بخش‌های خصوصی و دولتی برای روزآمد بودن و بهره‌گیری از این ظرفیت بیش از گذشته در تلاش هستند.
وی گفت: در سال گذشته ۱۵۵۰ خبر و بیش از ۲۷۰ دقیقه محتوای تصویری و همچنین ۱۳۵۰ تصویر نوشته برای تشریح و تبیین فعالیت‌ها و، اقدامات دادگستری در سطح استان تهران تولید و منتشر شده است و در سال ۱۴۰۴ نیز افزایش کیفیت در تولیدات و محتواهایی که منتشر می‌شوند را در دستور کار دفتر رسانه استان تهران قرار داده‌ایم.