تبرستان قدیم گسترهای از قزوین تا شرق گیلان را شامل میشد - تسنیم
مدیرکل ارشاد مازندران، با اشاره به پیشینه تاریخی منطقه تبرستان، گفت: این حوزه تمدنی کهن، بخش هایی از قزوین، سمنان، تهران، غرب گلستان و شرق گیلان را دربر می گرفت و شناخت این میراث فرهنگی، وظیفه ای همگانی برای صیانت از هویت ملی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، محمد محمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، در همایش بزرگ روز ارتباطات و روابط عمومی شهرستان سوادکوه با گرامیداشت نام و یاد شهید آیتالله رئیسی و شهدای خدمت، اظهار داشت: سال گذشته در همین ایام، خبر شوکهکنندهای توسط رسانهها منتشر شد و ساعاتی بعد، رسانه ملی نیز به این خبر تلخ اشاره کرد.
این روزها یادی میکنیم از این مرد بزرگ، خادم ملت و مجاهد راه خدمت.
شخصاً خاطراتی از ایشان دارم؛ شخصیتی واقعاً خاکی، مردمی و دوستداشتنی بود.
محمدی با اشاره به روز روابط عمومی و ارتباطات، گفت: امروز در حوزه روابط عمومی با دو معضل جدی مواجه هستیم.
نخست، مسئله ساختاری است؛ در بسیاری از ادارات، چه در سطح ادارهکل و چه شهرستان، ساختاری بهنام روابط عمومی بهطور رسمی تعریف نشده و گاه به یک کارشناس بخش دیگری، مسئولیت روابط عمومی سپرده میشود.
وی افزود: دومین معضل، ضعف جدی در بخش مدیریتی است.
بسیاری از مدیران با فرهنگ رسانه و روابط عمومی آشنا نیستند، درحالیکه این حوزه میتواند ابزار بسیار مؤثری برای مدیران باشد.
امروز ما در میدان جنگ شناختی و رسانهای قرار داریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران ادامه داد: ایران وارد یک جنگ پیچیده رسانهای شده است؛ پروژه ایرانهراسی سالهاست در حال پیگیری است و تلاش میکنند حس وطندوستی را در جامعه کمرنگ کنند.
وای به حال ملتی که تاریخ خود را نشناسد.
اگر گذشته، هویت و تمدن خود را بدانیم، هرگز ایرانهراسی شکل نمیگیرد.
وی با بیان اینکه امروز در میانه جنگ رسانهای هستیم، تصریح کرد: خروجی این جنگ، از دست دادن سرمایههای انسانی و ملی کشور است.
محمدی در تشریح وظایف روابط عمومیها بیان کرد: فراتر از تعامل با رسانهها، وظیفه اصلی روابط عمومیها، اطلاعرسانی شفاف و صحیح است که موجب تقویت کشور و پیروزی در این نبرد رسانهای خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران با اشاره به موضوع مناقشه بر سر نام "خلیج فارس"، گفت: از سالها قبل، جنگ رسانهای حول نام خلیج فارس و خلیج عربی شکل گرفت.
امروز نیز تأکید بر استفاده از نام دریای کاسپین بهجای دریای خزر داریم؛ چرا که "خزر" نام یک قوم وحشی یهودی است که به مازندران حمله کرده بود.
نام ملی این دریا، دریای مازندران و نام بینالمللی آن، کاسپین است.
اینها بخشی از جنگ رسانهای است که بر اثر ناآگاهی، پذیرفته میشود و در آینده، همین مسئله به یک چالش رسانهای دیگر بدل خواهد شد.
محمدی با اشاره به قدمت شهرستان سوادکوه، اظهار داشت: سوادکوه قدمتی بیش از 4 هزار سال دارد و یکی از مناطق اصیل استان است.
این منطقه را یکی از پایلوتهای فرهنگی مازندران میدانم.
در دوران پیش از ورود آریاییها، این منطقه "فرشوادگر" نامیده میشد و این نام ریشه در تاریخ کهن سوادکوه دارد.
وی افزود: ابن اسفندیار در یکی از آثار تاریخیاش از سوادکوه یاد کرده که از یک سو به جرجان و از سوی دیگر به دامغان و دیلمان میرسید.
دیوهایی که در شاهنامه آمدهاند، در واقع اشاره به دیوان مازندران دارند؛ قومی متمدن که دارای سکه و زبان خاص خود بودند.
در زبان مازندرانی، که همان زبان تبرستان است، 197 هزار واژه تبری ثبت شده که بهنوعی از زبان فارسی نیز گستردهتر است.
محمدی ادامه داد: تبرستان قدیم، بخشهایی از قزوین، سمنان، تهران، غرب گلستان و شرق گیلان را در بر میگرفت.
شناخت تاریخ و تمدن، وظیفه ماست.
وی با اشاره به ریشه تاریخی نام سوادکوه گفت: دشمنان بهدلیل جنگجو بودن مردم این منطقه، آن را "سیاهکوه" مینامیدند.
سوادکوه در ابتدا مسلمان نشد، اما زمانی که اسلام را پذیرفت، شیعه علی(ع) شد و از ابتدا علوی باقی ماند.
اوج تمدن ما نیز با ورود فرهنگ اسلامی شکل گرفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران با بیان اینکه این استان بیش از 400 چهره فرهنگی و هنری دارد، تصریح کرد: اینکه مازندران را فقط استان کشاورزی میدانند، یک ضعف است.
ما استانی فرهنگی هستیم، اما در معرفی خود کوتاهی کردهایم.
وی در پایان تأکید کرد: روابط عمومیها وظایف سنگینی دارند و باید با آگاهی وارد میدان شوند.
مدیری موفق خواهد بود که اطلاعات دقیق و شفاف ارائه دهد و ارتباط مؤثر با رسانهها داشته باشد.
محمدی همچنین یادآور شد: طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، تمامی اطلاعات ادارات - بهجز موارد محرمانه و طبقهبندیشده - باید در دسترس عموم باشد تا اعتماد اجتماعی شکل بگیرد.
انتهای پیام/