خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 29 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

استانداردسازی و آمایش سرزمینی؛2 ستون توسعه صنعت نمایشگاهی

تسنیم | اقتصادی | دوشنبه، 29 اردیبهشت 1404 - 12:12
سخنگوی دولت با تأکید بر نقش کلان دولت در سیاست گذاری و نظارت و جایگاه مؤثر بخش خصوصی و انجمن ها، گفت: صنعت نمایشگاهی قلب زیست بوم اقتصادی است که باید با تدوین استانداردها و بهره گیری از مزیت های منطقه ای زمینه توسعه پایدار و اشتغال زایی را فراهم کند.
دولت،مهاجراني،نمايشگاهي،صنعت،تأكيد،خصوصي،اشاره،استانداردهاي، ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، در نشست تخصصی فعالان صنعت نمایشگاهی اظهار داشت که «دولت موظف به سیاست‌گذاری کلان و نظارت است و این دو وظیفه غیرقابل واگذاری‌اند، اما بهره‌برداری و توسعه صنعت نمایشگاهی باید به بخش خصوصی و انجمن‌ها سپرده شود.»
به گفته وی، «درک نادرست از کارکرد نمایشگاه‌‌ها—به‌عنوان محلی صرف برای فروش یا رقابت قیمتی—می‌تواند به اشتباهات راهبردی و از دست رفتن فرصت‌های بین‌المللی منجر شود؛ در حالی که نمایشگاه‌ها مکمل تولید و خدمات کشور هستند.»
مهاجرانی با اشاره به اهمیت تدوین استانداردهای حرفه‌ای اضافه کرد: «انجمن‌ها متولی تدوین استانداردهای فنی و رفتاری از طراحی غرفه تا استاندارد پوشش و رفتار پرسنل‌اند و همکاری مستمر با انجمن‌های دانشگاهی می‌تواند این حوزه را علمی‌تر کند.»
وی ضمن تمجید از سیاست آمایش سرزمینی در نمایشگاه‌ها، تأکید کرد: «تمرکز بر مزیت‌های منطقه‌ای؛ از صنایع دریایی در خلیج فارس تا فناوری در کلان‌شهرها، راهبردی هوشمندانه است که بهره‌وری و رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد.
لازم است با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای هماهنگی شود تا خوشه‌های تخصصی نمایشگاهی شکل بگیرد.»
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت اشتغال‌زایی این صنعت اشاره و خاطرنشان کرد: «از طراحی دکور و لجستیک تا خدمات پس از رویداد، صنعت نمایشگاهی جزو صنایع پیشرو در ایجاد فرصت‌های شغلی است.»
مهاجرانی در پایان تأکید کرد که رویکرد دولت مبنی بر «اقتصاد تولید» و «مردمی‌سازی» حمایت همه‌جانبه از بخش خصوصی است و گفت: «تداوم گفتگو و جلسات مشترک دولت و فعالان بخش خصوصی، کلید حل چالش‌های صنعت نمایشگاهی خواهد بود.»
او با اشاره به عبور روزانه حدود 6000 عراقی از مرزهای کشور، گفت: «برای اینکه نمایشگاه‌ها اثربخش باشند، باید ذائقه‌سنجی کنیم و با ابزارهای مشورتی دانشگاهی، بدانیم این مخاطبان چه نیازهایی دارند تا نمایشگاه‌های هدفمند برگزار کنیم.»
مهاجرانی افزود که افزایش پیش‌بینی‌پذیری سازمان‌ها و به تبع آن تقویت اعتماد عمومی، تنها از طریق تداوم جلسات کارشناسی و رفتار قابل پیش‌بینی امکان‌پذیر است.
او درباره پیشنهاد تبدیل نمایشگاه‌های سالانه به سه‌ساله یادآور شد که زیرساخت‌های برنامه‌ریزی هنوز نیازمند تقویت است تا تصمیمات بلندمدت، اعتمادساز باشد.
در بخش دیگری از سخنان خود، سخنگوی دولت به چالش‌های ناترازی تولید و مصرف برق اشاره و تصریح کرد:
«مصوبات تثبیت قیمت برق و تحریم‌ها موجب کاهش سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها شده و مصرف افزایش یافته است.
در شرایط بحران، همه دستگاه‌ها و شهروندان باید در صرفه‌جویی مشارکت کنند؛ از خودم شروع می‌کنم و دمای ساختمان ریاست‌جمهوری را پایین می‌آورم.»
مهاجرانی تأکید کرد که انرژی خورشیدی با بهره‌مندی از میانگین 350 روز آفتابی در برخی استان‌ها، ظرفیت بی‌نظیری برای کاهش فشار بر شبکه برق است و دولت در سه دهه گذشته طرح‌های انرژی پاک را دنبال کرده، اما تا کنون بهره‌برداری کافی نشده است.
در پایان، وی اعلام کرد که شخصاً پیگیر دو پروژه مهم دیگر است:
1.
عضویت در شورای اداری استان برای تسهیل تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای،
2.
راه‌اندازی نمایشگاه اکسپ (EXPO) در قالب یک رویداد بین‌المللی.
او وعده داد گزارش پیشرفت این دو موضوع را به‌زودی از طریق کانال‌های رسمی ارائه کند.
مهاجرانی تأکید کرد که تعامل مستمر دولت با بخش خصوصی، انجمن‌ها و دانشگاه‌ها، و تدوین استانداردهای فنی و رفتاری—از طراحی غرفه تا استاندارد پوشش و رفتار—کلید توسعه پایدار صنعت نمایشگاهی و اشتغال‌زایی در کشور خواهد بود.
انتهای پیام/