خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 29 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اصلاح آیین نامه دستیاری دندانپزشکی؛ بازنگری آینده‌پژوهانه سرفصل‌ها

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 29 اردیبهشت 1404 - 09:30
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی از اجازه به متعهدین خدمت دندانپزشکی برای فعالیت انتفاعی و اصلاح آئین نامه دستیاری دندانپزشکی خبر داد.
آموزش،دندانپزشكي،اخلاق،دانشجويان،دانش،تخصصي،اساس،شوراي،جامعه ...

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مهدی کدخدازاده در چهل و سومین نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با تاکید بر اهمیت آموزش دانشجویان، با اشاره به حکمت مولانا در فیه ما فیه گفت: مولانا می‌گوید: "آب کم جو، تشنگی آور به دست / تا بجوشد آب از بالا و پست".
این بیت، بیانگر عطش روح برای دانش و ضرورت بیدار کردن این عطش در وجود دانشجویان است.
رسالت ما فراتر از انتقال صرف دانش است؛ باید به آنان بیاموزیم که با دل و جان علم بیاموزند.
سرهای بزرگ اگرچه اندیشه‌ها و خیالات بزرگ دارند، اما دستان کوچک باید در عمل همراهی کنند تا علم و دانش به حقیقت بپیوندد.
بازنگری آینده‌پژوهانه در سرفصل‌های آموزشی
وی سپس به چالش‌ها و فرصت‌های آموزش دندانپزشکی در آینده پرداخت و نکات کلیدی را برای رؤسای دانشکده‌ها مطرح کرد و افزود: ما باید برنامه‌های درسی را بر اساس نیازهای پیش‌رو طراحی کنیم، نه صرفاً بر اساس وضعیت فعلی.
آموزش باید دانشجویان را برای دهه‌های آینده آماده کند.
توسعه مهارت‌های نرم و اخلاق حرفه‌ای
کدخدازاده اظهار کرد: مهارت‌های ارتباطی، تفکر انتقادی و به ویژه اخلاق حرفه‌ای، اساس اعتمادسازی و کیفیت درمان هستند.
اخلاق حرفه‌ای باید به صورت عملی و مبتنی بر تجربه آموزش داده شود تا دانشجویان، پزشکانی متعهد و انسان‌محور شوند.
تقویت آموزش بالینی و کاربرد فناوری‌های نوین
وی گفت: آموزش عملی باید با نیازهای جامعه هم‌راستا باشد و دانشجویان با فناوری‌هایی چون CAD/CAM، تصویربرداری دیجیتال و هوش مصنوعی آشنا شوند تا برای ورود به عرصه حرفه‌ای مجهز باشند.
افزایش تعاملات علمی بین‌المللی
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی گفت: ارتباط با دانش روز و استفاده از تجربیات بین‌المللی، ضامن رشد و توسعه آموزش دندانپزشکی کشور است.
همچنین آموزش باید مبتنی بر شواهد و تصمیم‌گیری بالینی هوشمند باشد و دانشجویان باید یاد بگیرند که درمان را بر پایه شواهد علمی و نیاز واقعی بیمار برنامه‌ریزی کنند، نه صرفاً بر اساس دانش حفظ‌شده.
وی افزود: تربیت دندانپزشکانی جامعه‌نگر و مسئولیت‌پذیر از دیگر نکات مهم است.
دندانپزشکی فراتر از مهارت فنی است؛ باید نقشی فعال در ارتقای عدالت سلامت و بهبود کیفیت زندگی جامعه داشته باشد.
اهمیت اخلاق حرفه‌ای در آموزش دندانپزشکی
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با تأکید ویژه بر اخلاق حرفه‌ای گفت: اخلاق حرفه‌ای زیربنای اعتماد بیمار و جامعه به دندانپزشک است.
بدون پایبندی به اصول اخلاقی، حتی بالاترین مهارت‌ها بی‌اثر می‌شوند.
اخلاق حرفه‌ای شامل احترام به کرامت انسانی، رازداری، عدالت و پاسخگویی به مسئولیت‌های اجتماعی است.
وی افزود: آموزش اخلاق باید از حالت نظری خارج شده و به صورت عملی، با روش‌های تعاملی و مبتنی بر تجربه ارائه شود.
تربیت دانشجویان اخلاق‌مدار، تضمین‌کننده آینده‌ای سالم برای حرفه دندانپزشکی است.
کدخدازاده با اشاره به مصوبات نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی خاطرنشان کرد: اصلاح چند بند از آیین‌نامه آزمون دانشنامه، اجازه به متعهدین خدمت برای فعالیت انتفاعی و اصلاح چند بند از آیین‌نامه آزمون دستیاری دندانپزشکی از جمله مصوبات این دوره از نشست شورا بود.
وی یادآور شد: ما باید شوق آموختن را به شوق آفریدن و اخلاق‌مداری بدل کنیم.
رسالت ما تربیت معمارانی است که دانش، مهارت و اخلاق را در کنار هم داشته باشند و سلامت دهان جامعه را تضمین کنند.