خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 29 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

انتقاد از تأخیر یکساله در برگزاری جلسات «شورای عالی ترانزیت»

مهر | سیاسی | دوشنبه، 29 اردیبهشت 1404 - 08:58
رئیس کمیسیون زیر بنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع تشخیص با انتقاد از عدم برگزاری شورای عالی ترانزیت در یکسال اخیر گفت: ریاست این شورا را رئیس جمهور و دبیری آن را وزیر راه و شهرسازی برعهده دارد.
حمل،نقل،كميسيون،افزايش،ريلي،هاشمي،مجمع،جلسه،بنايي،رئيس،ترانز ...

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون زیر بنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام جزئیات جلسه هفتم ارزیابی سیاست‌های کلی حمل و نقل را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه، این جلسه با حضور میرسلیم، حجت الاسلام انصاری، باهنر، فروزنده، سعید جلیلی و حجت الاسلام مصباحی مقدم تشکیل شد، گفت: در این جلسه جمع بندی کمیته عمران و حمل و نقل کمیسیون و کارگروه‌های حمل و نقل ریلی، هوایی، درایی، جاده‌ای و ترانزیت به کمیسیون زیربنایی ارائه شد.
هاشمی در تشریح جزئیات این جلسه اظهار داشت: اعضای کمیسیون معتقد بودند که احکام برنامه هفتم در زمینه حمل و نقل اهداف خوبی را ترسیم کرده است اما نکاتی را در مورد عدم توجه به اقتصاد انرژی، آسیب شناسی مربوط به آئین نامه‌ها و نرم افزارهای ترانزیتی، مدیریت‌های جزیره‌ای و منقطع در بخش حمل و نقل، بحث خود مالکی و شرکتی کردن فعالیت‌های حمل و نقلی، مطرح کردند.
رئیس کمیسیون زیر بنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع با انتقاد از عدم تدوین طرح جامع حمل و نقل با گذشت ۲۵ سال اظهار داشت: باید طرح جامع در وزارت راه و شهر سازی تهیه و به تصویب هیأت دولت رسیده و به مجمع تشخیص ارائه می‌شد.
هاشمی در تشریح جزئیات گزارش وزارت راه و شهرسازی گفت: در گزارشی اعلام شد که این وزارتخانه نسبت به سال‌های گذشته فلان تن کالای بیشتری در جاده‌ها، حمل و نقل کرده است، این گزارش مثبت نیست، بلکه منفی است.
زیرا طبق سیاست‌های کلی باید حمل و نقل ریلی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر حمل و نقل شخصی افزایش و حمل و نقل عمومی کاهش یافته است، اظهار داشت: متأسفانه با افزایش حمل و نقل شخصی مصرف بنزین یارانه ای افزایش یافته، که این موضوع مثبت نیست و بر اساس اهداف سیاست‌های کلی حمل و نقل نمی‌باشد.
هاشمی ادامه داد: ناوگان فرسوده، استهلاک و ریسک بالا، ظرفیت و کشش پایین جاده‌ها، موجب افزایش تصادفات شده است.
رئیس کمیسیون زیر بنایی دبیرخانه مجمع با بیان اینکه در سالهای اخیر به جای تمرکز بر افزایش حمل و نقل ریلی، سرمایه گذاری در بخش‌های غیر ریلی افزایش یافته است، گفت: حمل و نقل ریلی درآمد و امنیت بیشتری دارد.
وی مجمع افزود: عدم وجود طرح جامع حمل و نقل موجب شده وزارت راه و شهرسازی هدف خاص و دقیقی نداشته باشد.
هاشمی تاکید کرد: احکام خوبی در برنامه هفتم دیده شده که این امید را ایجاد می‌کند تا در آینده شرایط بهتری داشته باشیم به شرطی که مدیریت منقطع و پراکنده متمرکز شود.
وی با انتقاد از عدم برگزاری شورای عالی ترانزیت در یکسال اخیر گفت: ریاست این شورا را رئیس جمهور و دبیری آن را وزیر راه و شهرسازی برعهده دارد.
هاشمی با بیان اینکه طبق سیاست‌های کلی حمل و نقل ما باید سهم بیشتری از بازار حمل و نقل بین المللی داشته باشیم و ترانزیت بار و مسافر را در کشور خود افزایش دهیم، گفت: ایران در شاهراه ترانزیتی بار و مسافر در بخش ریلی و هوایی قرار دارد.
شورای عالی ترانزیت تسهیل کننده این امر است که در یکسال گذشته این شورا هیچ جلسه‌ای نداشته است.
رئیس کمیسیون زیر بنایی دبیرخانه مجمع گفت: در پایان بحث و بررسی پیرامون این موضوعات دکتر مصباحی مقدم جمع بندی اولیه را داشتند و مقرر گردید بدلیل اتمام وقت رأی گیری به جلسه بعدی موکول گردد.
وی ادامه داد: در جلسه بعدی کمیسیون زیر بنایی شنبه ۱۰ خرداد عملکرد دستگاه‌های اجرایی در زمینه «سیاست های کلی مسکن» مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.