غفلت تجار ایرانی از قدرت بلاگرهای محلی - تسنیم
حسن عمیدی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ارتباطات در یادداشتی نوشت: تولیدکنندگان ایرانی در تولید موفق هستند، اما در معرفی محصول ضعف دارند. بدون پیوست رسانه ای و شناخت فرهنگی نمی توان انتظار حضور مؤثر در بازارهای جهانی را داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حسن عمیدی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ارتباطات به مناسبت فرا رسیدن روز ارتباطات و روابط عمومیها در یادداشتی که به خبرگزاری تسنیم داد، نوشت: این روزها ارتباطات معنی و مفهوم دیگری نسبت به گذشته دارد و واقعیت این است که جامعه بشری امروز توسط پیشرفت لحظهای تکنولوژی و ارتباطات بلعیده شده است.
از همینرو بازرگانان و تجار کشورمان از این پیشرفت تکنولوژی باید در حوزه معرفی محصولات خود به دنیا استفاده کنند.
ولی متأسفانه از ظرفیت رسانه و تولید محتوا غفلت شده و این در حالی است که دیگر کشورهای دنیا به خوبی از این ظرفیت استفاده میکنند.
امروزه کشورهای شرق آسیا از جمله چین و ژاپن پیش از ورود محصول به بازار، با راهاندازی کمپینهای رسانهای بومیسازیشده، اعتماد مخاطبان را جلب میکنند.
در بسیاری موارد، قدرت این کمپینها حتی از کیفیت خود محصول پیشی میگیرد.
به عبارتی دیگر این کشورها برای معرفی محصولات صادراتی خود به کشور هدف، از ظرفیت بلاگرهای محلی استفاده میکنند تا محصول نخست به طور قوی به آحاد مختلف جامعه معرفی شود.
این نکته فوق این روزها از سوی تجار ایرانی نادیده گرفته شده و گمان میکنند چون در حوزه صنعت و تولید محصول موفق بودهاند پس حتماً در زمینه معرفی و تبلیغات محصولاتشان چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور موفق خواهند شد.
این در حالی است که بسیاری از تجار خارجی با استفاده از بلاگرها و اینفلوئنسرهای محلی تبلیغات خود را انجام میدهند و در این زمینه موفق هم شدهاند.
ضعف معرفی محصول
تولیدکنندگان ایرانی در تولید موفق هستند، اما در معرفی محصول ضعف دارند.
بدون پیوست رسانهای و شناخت فرهنگی نمیتوان انتظار حضور مؤثر در بازارهای جهانی را داشت و باید در این زمینه به سمت آموزش دیدن بروند.
تجار ایرانی همچنین علاوه بر استفاده از بلاگرهای محلی میتوانند از شبکههای اجتماعی بومی برای معرفی محصولات خود در یک کشور خارجی استفاده کنند.
متأسفانه در ایران اغلب تمرکز معرفی محصول، محدود به داخل کشور است و شناخت کافی از اکوسیستم رسانهای کشورهای هدف وجود ندارد و باید به این نکته توجه شود که در بسیاری از کشورها، یک بلاگر محلی میتواند تأثیری چندبرابر نسبت به یک کمپین رسمی داشته باشد.
تمرکز تجار برای معرفی محصول در داخل کشور!
یکی از اشکالات تجار کشورمان این است که بیشتر تمرکز خود را برای معرفی محصولاتشان در داخل کشور میگذارند و انتظار دارند همین تبلیغ با همین شیوه در کشور خارجی پاسخ مثبت دهد و این در حالی است که تجار ما با ایجاد کمپینهای مختلف تبلیغاتی در بستر یوتیوب و ...
بیگانه هستند.
تجار و بازرگانان کشورمان عمدتاً استفاده از رسانه را به عنوان رقیب خود میبینند تا شریکشان؛ در حالی که رسانه یک شریک استراتژیک برای فعالان اقتصادی و بازرگانان و تجار محسوب میشود که حتی قابلیت این را دارند که به بازروهای اجرایی تجار تبدیل شوند.
حضور ضعیف در نمایشگاههای بینالمللی خارج کشور
یکی از ابزارهای رسانهای که میتواند در معرفی محصول به بازار هدف خود موفق باشد برگزاری رویداد نمایشگاهی است.
ولی واقعیت این است که غرفههای کشورمان در نمایشگاه بینالمللی از نظر کیفیت با دیگر غرفهها قابل مقایسه نیست.
یکی از ضعفهای تجار ایرانی، حضور ضعیف در نمایشگاههای بینالمللی در خارج از کشور است.
اکثر تجار ما با همان شیوههای قدیمی در حوزه چاپ بنر، پوستر و بروشور به فکر تبلیغات محصولاتشان هستند و این در حالی است که اکثر کشورهای دنیا با استفاده از ابزارهای روز دنیا به معرفی محصولات خود میپردازند.
چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، هدف ما از حضور در نمایشگاه مشخص نیست؛ اصلاً فاقد استراتژیک هستیم و به همان شیوه سنتی در دو دهه گذشته در این نمایشگاهها حضور پیدا میکنیم.
در واقع نه برنامه و نه محتوای ویژه مختص نمایشگاه داریم و این در حالی است که دیگر کشورها با دست پُر و با برنامه در نمایشگاهها شرکت میکنند.
آن چیز که از سازمان توسعه تجارت انتظار میرود این است که آموزش برای تجار را جدی بگیرد و آنان را برای حضور در نمایشگاههای بینالمللی از نظر معرفی محصول و محتوا آماده کند.
لزومی ندارد وقتی فردی یک صنعتکار قوی است پس حتما یک تولیدکننده قوی در حوزه رسانه و محتوا است و باید این نگرش آنان اصلاح شود.
شاید هم تاکنون هیچ نهاد و یا سازمانی نبوده که به تجار و بازرگانان آموزش دهد که برای موفق شدن در حوزه صادرات باید در حوزه تولید محتوا برای جامعه هدف خود، آموزش ببینند؛ همین موضوع یک آفت بزرگ برای بازرگانان و تجار کشورمان محسوب میشود که باید فکر و عقیده آنان در این زمینه بهروزرسانی شود.
موارد فوقالذکر بخشی از عدم موفقیت کشورمان در حوزه صادراتی است که در برخی موارد حتی تولیدکنندگان کشورمان محصولات خود را برابر و یا حتی بالاتر از محصولات دیگر کشورها تأمین میکنند ولی واقعیت در حوزه تولید محتوا و معرفی محصول در حوزه رسانه ضعف داریم که باید در این زمینه تلاش شود.
انتهای پیام/