خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 28 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ولایت‌پذیری سخت‌ترین نوع امتحان الهی است

مهر | استان‌ها | یکشنبه، 28 اردیبهشت 1404 - 16:01
قزوین- کارشناس مذهبی گفت: خداوند زمانی که بخواهد بنده‌ای را مورد امتحان سخت قرار دهد او را با مسئله ولایت‌پذیری چه در مقام خداوند چه در مقام ائمه، اوصیا، پیامبران و معصومین قرار می‌دهد.
مسئله،غدير،حجت،موضوع،ظاهري،ولايت،خداوند،تأكيد،اهميت،ادامه،خطبه

حجت‌الاسلام محمد یوسفی رامندی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: موضوع غدیر موضوعی پر اهمیت و دارای جوانب متعددی است چنانچه در روایت مشهور امام باقر (ع) نیز آمده که به‌قدری‌که در اسلام به مسئله ولایت تأکید شده به مسئله دیگری تأکید نشده است.
کارشناس مذهبی بیان کرد: امام باقر (ع) فرمودند: ستون‌های اسلام که خمس، جهاد، حج و روزه هستند، اما مسئله سخت و مهم اسلام به ولایت برمی‌گردد.
وی ادامه داد: مسئله ولایت مسئله‌ای دشوار است که معمولاً انسان‌ها با آن بیشتر امتحان می‌شوند که این موضوع به جهت اهمیت و سنگینی آن است.
این کارشناس تأکید کرد: در خطبه غدیر نیز آمده که پیامبر (ص) به جبرئیل گفتند که از خدا بخواهد تا ایشان این مسئله را مطرح نکنند که خود ایشان دلیل می‌آورند که در اینجا ایمان همه یکدست نیست تا بتوانند سنگینی این موضوع را بپذیرند.
وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد به معنا جامع و کامل مسئله ولایت را بپذیر، این موضوع یک موضوع سنگین است که این سنگینی به سنگینی ذات مسئله برمی‌گردد و خداوند زمانی که بخواهد بنده‌ای را مورد امتحان سخت قرار دهد او را با مسئله ولایت‌پذیری چه در مقام خداوند چه در مقام ائمه، اوصیا، پیامبران و معصومین قرار می‌دهد.
نفاق مانع ولایت‌پذیری است
رامندی ابراز کرد: اگر در وجود کسی نفاقی وجود داشته باشد نمی‌تواند مسئله ولایت را بپذیرد، موضوع وفاق در مدت‌زمان کوتاه بروز و ظهور نمی‌کند و بسیاری از وفاق‌ها در شرایط خاص خود را نشان می‌دهند و در حالت عادی فرد تسلیم و ولایت‌پذیر است.
وی مطرح کرد: علت اینکه بعد از پیامبر (ص) جایگاه ولایت جایگاه ویژه‌تری بود نیز به این برمی‌گردد و کسانی که مدعی ایمان بودند در صحنه آزمایش قرار گرفتند.
این کارشناس تأکید کرد: پیامبر (ص) در خطبه غدیر در مدت طولانی اصول اعتقادات را برای مردم مطرح می‌کنند، از خداوند صحبت می‌کنند تا برای مردم زمینه‌سازی شود و چنین بیان می‌کنند که غدیر به مسئله اعتقادی پیوند و اتصال دارد که البته این موضوع در خطبه حضرت زهرا (س) در مسجد نیز مشهود است و از اتصال عمیق این مسئله با اعتقادات سخن می‌گوید که به همین جهت مطالعه خطبه غدیر برای رسیدن به ابعاد مختلف موضوع بسیار حائز اهمیت است.
وی با تأکید بر اینکه غدیر ادامه تمام مسائل اعتقادی است و اهمیت غدیر نیز بر این اصل دلالت دارد، عنوان کرد: یکی از دلایل اهمیت مسئله غدیر مربوط به اتصال عمیق حجت ظاهری است؛ زیرا ما دانیم خداوند برای هدایت بندگان از دو مسیر حجت و رسول استفاده کرده که حجت باطنی آن عقل است و حجت ظاهری انبیا هستند و این دو اصل تا زمانی که بشریت ادامه دارد باید با بشر همراه باشند و باتوجه به اینکه عقل همواره با بشر است؛ ولی حجت ظاهری که مقصود آن است باید وجود داشته باشد و غدیر ادامه این حجت ظاهری است.
وی در پایان گفت: اگر ما به غدیر معتقد نباشیم به این معناست که حجت ظاهری بعد از رحلت پیامبر (ص) از بین می‌رود و دراین‌بین بشر می‌تواند در مقابل خداوند بایستد و مدعی شود که هدایت او کامل نشده است؛ زیرا حجت ظاهری باید در کنار حجت باطنی همیشه وجود داشته باشد.