خاموشیهای خانگی در قم بیشتر از دو ساعت نخواهد بود - تسنیم
معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم از راه اندازی سامانه جدید مبتنی بر نقشه GIS برای اطلاع رسانی خاموشی ها تا ابتدای خرداد خبر داد و گفت: با این سامانه، مشترکان می توانند محل و زمان دقیق خاموشی را مشاهده کنند.

سید محمد ارجمندزاده در گفتگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به موضوع ناترازی برق گفت: ما هر ساله بر اساس برنامهریزیهای مدون، اقدامات لازم را برای مدیریت مصرف از تاریخ 15 خرداد آغاز میکردیم.
این برنامه در سال جاری نیز طبق روال هر ساله تدوین شده بود.
برخلاف سنوات گذشته، امسال با پدیده خاموشیهای زمستانی نیز مواجه بودیم.
این خاموشیها ناشی از کمبود گاز در بخش نیروگاهی بودند که سبب شد بخشی از نیروگاههای ما، که معمولاً از آبانماه وارد مرحله اورهال و آمادهسازی برای تابستان میشوند، نتوانند طبق برنامه زمانبندیشده آمادهسازی شوند.
ارجمندزاده علت تأخیر در آغاز اورهال نیروگاهها را کمبود گاز تا اواخر سال گذشته دانست و گفت: بخشی از نیروگاههای ما همچنان در حال اورهال هستند؛ در حالیکه طبق روال سالهای گذشته، تمامی ظرفیت نیروگاهی بهویژه نیروگاههای حرارتی، تا پایان فروردینماه آماده به خدمت شده و وارد مدار میشدند.
این موضوع یکی از محدودیتهای جدیای بود که برای ما بهوجود آمد.
معاون بهرهبرداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم بیان کرد: از تاریخ 16 فروردینماه دچار ناترازی شدیم.
این ناترازیها منجر به بروز خاموشیهایی شد که در روزهای ابتدایی، حتی شرکتهای توزیع برق نیز اطلاعات دقیقی از زمانبندی خاموشیها نداشتند.
به محض مشخص شدن برنامهها، بلافاصله اطلاعرسانی آغاز شد.
وی بهترین روش اطلاعرسانی خاموشیها را استفاده از اپلیکیشن «برق من» عنوان کرد: این سامانه با دریافت شناسه قبض، بهطور دقیق، زمان و محل خاموشی را به مشترک اعلام میکند.
به همین جهت، تأکید ما به همه شهروندان این است که از این مسیر رسمی برای دریافت اطلاعات خاموشی استفاده کنند.
افزون بر این، اطلاعرسانی از طریق وبسایت رسمی شرکت نیز بهصورت منظم انجام میشود.
ارجمندزاده در بررسی زمان واقعی خاموشیها تصریح کرد: مواردی گزارش شده که در آنها زمان اعلامشده برای خاموشی با زمان واقعی متفاوت بوده است.
بررسیهای ما نشان میدهد در برخی موارد، شهروندان اطلاعات آدرس خود را بهدرستی وارد نکردهاند و به اشتباه از اطلاعات مربوط به مناطق همجوار استفاده کردهاند.
معاون بهرهبرداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم درخصوص اقدامی که در راستای توسعه زیرساختهای ارتباطی امسال انجام شده اظهار داشت: برای افرادی که دسترسی به گوشی هوشمند ندارند یا به هر دلیل امکان استفاده از اپلیکیشن «برق من» را ندارند (مانند سالمندان)، زیرساخت دیگری نیز پیشبینی شده است.
سامانه تلفنی 121 که سامانهای گویا و هوشمند است، این امکان را فراهم کرده که با شمارهگیری این سامانه و فشردن کلید 4، مشترک با وارد کردن شناسه قبض خود، از زمان خاموشی به صورت گفتاری مطلع شود.
وی با اشاره به اینکه، سامانه نهایی که قرار است تا ابتدای خرداد ماه راهاندازی و رونمایی شود، مبتنی بر نقشه GIS شهری خواهد بود افزود: در این سامانه، مشترکین میتوانند با وارد کردن شناسه قبض خود، اطلاعات مربوط به زمان و محل خاموشی را بهصورت نقطهای دریافت کنند.
همچنین، امکان انتخاب نقطهای خاص روی نقشه نیز فراهم شده است؛ بهگونهای که با کلیک بر موقعیت مورد نظر، ساعت خاموشی همان محدوده نمایش داده میشود.
ارجمندزاده با اشاره به اینکه در صورت بازگشت نیروگاهها به مدار، شرایط ناترازی بار دیگر تکرار خواهد شد اذعان کرد: با بازگشت نیروگاههایی که در حال حاضر در حال تعمیرات اساسی (اورهال) هستند، امیدواری وجود دارد که وضعیت از شرایط فعلی بدتر نشود.
البته باید توجه داشت که ناترازی همچنان پابرجاست، چراکه میزان ناترازی در سال گذشته نیز عدد قابل توجهی بود و بهطور طبیعی نمیتوان انتظار داشت که این مسئله در مدت کوتاهی، مثلاً در یک یا دو سال، بهطور کامل مرتفع شود.
معاون بهرهبرداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم با بیان اینکه، برنامه خاموشی در استان بهطور کلی بهصورت یکبار در روز برای بخش خانگی اجرا میشود تأکید کرد: در حال حاضر سه نوع برنامه مدیریت بار در دست داریم که یکی از آنها مربوط به خاموشی در بخش خانگی و دیگری مربوط به ادارات است.
برنامهای که برای بخش خانگی داریم بر اساس سهمیهای است که به استان اختصاص داده شده است.
طبق این برنامه، خاموشیها در بخش خانگی بیشتر از دو ساعت در روز نخواهد بود.
البته از نظر مدتزمان، تغییرات احتمالی ممکن است اما از نظر مقدار خاموشی، بعید است که مدت زمان خاموشی افزایش یابد.
وی مهمترین چالش در ناترازیها را وجود تعدد خاموشیها و کلیدزنیها دانست خاطرنشان کرد: زمانی که خاموشی اعمال میشود، تجهیزات الکتریکی و برقی تحت فشار قرار میگیرند.
از آنجا که در صنعت برق، تجهیزات بهصورت همزمان کار نمیکنند، وقتی برق قطع میشود، تمامی تجهیزات برقی (مانند یخچالها) همزمان وارد مدار میشوند که باعث ایجاد جریانهای یورشی (اضافه بار) میشود.
این وضعیت ممکن است به تدریج باعث آسیب به تجهیزات و کاهش عمر آنها شود.
ارجمندزاده عنوان کرد: کلیدزنیها به خودی خود باعث فرسودگی تجهیزات میشوند و در برخی موارد، ممکن است در زمان وصل مجدد برق، تجهیزات بهویژه کلیدهای برقی دچار آسیب شوند.
بنابراین، تکرار این فرایند میتواند مشکلات بیشتری برای هماستانیهای ما ایجاد کند.
معاون بهرهبرداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم در خصوص اطلاعرسانی، دو نوع خاموشی ذکر کرد و گفت: خاموشیهای با برنامه و خاموشیهای ناشی از حوادث.
خاموشیهای با برنامه معمولاً طبق زمانبندی مشخصی مانند 8 تا 10 صبح یا 10 تا 12 ظهر اعمال میشوند و اینها به صورت دستی توسط دیسپاچینگهای منطقهای کنترل میشوند.
اما خاموشیهای ناشی از حوادث، مانند افزایش مصرف برق یا آسیب به تجهیزات، بهطور ناگهانی اتفاق میافتند و معمولاً برای رفع آنها نیاز به زمان بیشتری است.
انتهای پیام/