خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 28 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آیت‌الله مهدوی: حوزه علمیه باید به نیازهای جدید پاسخ دهد

مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | یکشنبه، 28 اردیبهشت 1404 - 12:06
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حوزه علمیه باید بتواند به نیازهای جدید پاسخ دهد، گفت: طلاب باید قدرت پاسخ‌گویی به شبهات روز جامعه را با منطق و استدلال داشته باشند.
حوزه،تربيت،قرآن،تأكيد،تهذيب،طلاب،علميه،مهدوي،اصفهان،عمل،اشار ...

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی در اجلاس مدیران مدارس علمیه خواهران استان اصفهان، رسالت حوزه‌های علمیه را تربیت بانوان مؤمن، فهیم و اثرگذار در عرصه دین و جامعه دانست و اظهار کرد: زحماتی که شما در تربیت طلاب متحمل می‌شوید، ارزشمند و قابل تقدیر است.
اما باید توجه داشت که مدیر حوزه باید خود اهل علم، تهذیب و عمل باشد؛ چرا که فاقد شیء، معطی آن نمی‌تواند باشد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایات و تأکید اهل بیت (ع)، سه محور اساسی تربیت در حوزه‌های علمیه را چنین برشمرد: طلاب باید در پایان دوره تحصیل خود از نظر اعتقادی به مرحله یقین، از نظر اخلاقی به تهذیب نفس و از نظر عملی به مرتبه انجام عمل صالح رسیده باشند.
اگر این سه هدف محقق نشود، مسیر تربیت ناقص است.
وی در ادامه گفت: مبنای ما در اعتقادات، رسیدن به یقین است؛ نه ایمان تقلیدی.
در حوزه باید استدلال‌های عقلی و محکم در اثبات توحید، نبوت، امامت، ولایت فقیه و معاد ارائه شود.
آیت‌الله مهدوی با تأکید بر تهذیب اخلاق تصریح کرد: وظیفه دوم حوزه، تبدیل صفات رذیله به فضائل اخلاقی است.
طلبه‌ای که وارد حوزه می‌شود، اگر گرفتار بخل، غضب، شهوت یا تکبر باشد، باید حوزه زمینه‌ای فراهم کند تا به جای آن، صفاتی چون سخاوت، حلم، عفت و تواضع در او نهادینه شود.
وی در ادامه افزود: فقه، صرفاً دانستن احکام نیست، بلکه باید به گونه‌ای آموزش داده شود که خروجی آن عمل صالح باشد؛ یعنی انجام واجبات، ترک محرمات و رعایت آداب دینی در زندگی روزمره.
نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان، با اشاره به نقش دروس تخصصی در تحقق اهداف حوزه، اظهار کرد: تمامی رشته‌ها اعم از تفسیر، فلسفه، تاریخ، مشاوره خانواده و تبلیغ کودک، باید در یکی از سه حوزه اعتقادات، اخلاق و فقه تعریف شوند.
اگر درسی نتواند در این سه محور نقشی ایفا کند، باید در محتوای آن بازنگری شود.
آیت‌الله مهدوی با تأکید بر اینکه حفظ قرآن هدف نهایی نیست، گفت: اگر کسی حافظ قرآن باشد اما هنوز گرفتار حب دنیا، کینه، بخل یا سوخلق باشد، یعنی قرآن در جان او نفوذ نکرده است.
تلاوت، حفظ، تفسیر و کتابت قرآن، همه مقدمه تربیت و عمل‌اند.
وی با اشاره به اهمیت توجه به مسائل روز تأکید کرد: حوزه باید بتواند به نیازهای جدید پاسخ دهد؛ از تبلیغ کودک تا فعالیت در عرصه رسانه.
طلاب باید قدرت پاسخ‌گویی به شبهات روز جامعه را با منطق و استدلال داشته باشند.