خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 28 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

عمر ناوگان کشتیرانی کشور باید به زیر ۱۰ سال برسد / ۲۱۰۰ کانتینر در بندر شهید رجایی آسیب دیده است

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | یکشنبه، 28 اردیبهشت 1404 - 11:41
مدیرعامل کشتیرانی گفت: عمر ناوگان کشتیرانی ۲۰ سال است که باید به زیر ۱۰ سال برسانیم در همین راستامجوز‌هایی برای استفاده از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی دریافت کردیم که البته تا به امروز پرداخت نشده است.
كشتيراني،شركت،بندر،ايران،حمل،جمهوري،اسلامي،چابهار،مديرعامل،ن ...

باشگاه خبرنگاران جوان،؛محبوبه کباری - محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری یک‌شنبه یک ناشر که صبح امروز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت در بورس تهران برگزار شد اظهار کرد: سال ۱۳۹۸ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با دو فروند نفتکش، بنزین صادراتی به ونزوئلا را حمل کرد که منجر به تقدیر رهبر انقلاب شد.
وی افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی جزو شرکتهای قدیمی کشور است از سال ۸۷ وارد بورس شد ماموریت آن در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک است صندوقهای بازنشستگی اصلی ترین سهامداران این شرکت هستند.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی افزود: ما ۵ میلیون تن ظرفیت کشتیرانی داریم در حوزه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای هم فعال هستیم مجموعه غیر دریایی ما لزوما پشتیبانی بخش دریایی را عهده‌دار نیستند جایگاه شرکت در منطقه، اول و در دنیا هجدهم است؛ هم در دریای خزر و هم در جنوب کار کشتیرانی را انجام می‌دهیم در بخش پشتیبانی عملیاتی و تدارکاتی هم فعال هستیم در حوزه آموزش هم بهترین موسسه آموزشی را داریم ۷۰ درصد دریانوردان کشور از طریق این موسسه آموزش دیده‌اند.
مدرس خیابانی ادامه داد: در سال گذشته ۲۷ میلیون انواع کالا و ۸۶۰ هزار تی ای یو در بخش کانتینری حمل کردیم کشتیرانی در خط مقدم مواجهه با تحریم‌هاست همکاران ما به جز ۲۴ نفر در مواقع اضطراری، تماما ایرانی هستند و از سال ۹۸ که ۶۷۰ نیروی خارجی داشتیم به تدریج کاهش یافتند و امروز تقریبا به طور کامل همه نیروهای کشتیرانی ایرانی هستند.
تعرفه حمل کالا نیز جهانی است و ما تابع این قیمت ها هستیم.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آخرین تحریم‌ها مربوط به سال گذشته بود که اتحادیه اروپا و به تبع اروپا، انگلیس کشتیرانی را تحریم کردند گفت:در منطقه چابهار برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یکی از هاب های جدی گروه کشتیرانی ایجاد شود ۸ گذرگاه اصلی در دنیا داریم که تنگه هرمز یکی از آنهاست و باید این موضوع را یک فرصت تلقی کنیم؛ این ظرفیت، امکان حمل بار داخل خلیج فارس یه صورت فیدری توسط شرکت کشتیرانی را فراهم کرده است؛ در دنیا دفاتر زیادی داریم در هند چین اروپا روسیه و ...
دفتر داریم؛ شرکت کشتیرانی می‌تواند در کریدور شمال جنوب نقش اساسی داشته باشد که توسعه آن مستلزم همراهی سایر دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های حاکمیتی است کشتیرانی هم یکی از نهادهای موثر در توسعه کریدور است.
وی خاطرنشان کرد: بندری را در بخش خزری روسیه تحت مدیریت داریم با عنوان آستاراخان که در سالهای گذشته تحریم شد این بندر جزو بهترین بنادر فعال روسیه در بخش خزری این کشور است.
بندر چابهار در سال‌های آینده نقش اساسی را در ایران ایفا میکند
وی با بیان اینکه بندر چابهار شاید در ظاهر قضیه این باشد که بندر بااهمیتی نیست ولی در سالهای آینده میتواند نقش اساسی را در ایران ایفا کند گفت: ما هم دنبال توسعه این بندر هستیم.
اعتقاد ما این است که توسعه بندر چابهار از منظر مسئولیت اجتماعی هم در توسعه منطقه مکران نقش ایفا میکند سال گذشته ۸۶ هزار تی ای یو حمل کانتینری از چابهار داشتیم که سبب شد رتبه دوم بنادر کانتینری کشور را در اختیار بگیرد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی با بیان اینکه عمر ناوگان ما ۲۰ سال است که باید به زیر ۱۰ سال برسانیم اظهار کرد: مجوزهایی برای استفاده از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی دریافت کردیم تا امروز هیچ وام معوقه نداریم و سال گذشته مجوز تخصیص یک میلیارد دلار وام داده شد اما تا امروز هیچ پولی به ما داده نشده است.
وی با بیان اینکه ۵۴۲ میلیون دلار مانده تسهیلات شرکت کشتیرانی است و سالانه ۱۰۶ میلیون دلار اقساط به بانکهای عامل بازپرداخت می‌کنیم.
اضافه کرد: ما در حوزه مسئولیت های اجتماعی مدارسی در بنادر کشور احداث یا بازسازی کرده‌ایم اعتقاد ما این است که ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در افزایش حقوق مالکانه سهامداران ما نقش ایفا می‌کند.
کشتیرانی در مواجهه با تحریمها در صف اول است
مدرس در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر توافقات بر آینده کشتیرانی گفت: کشتیرانی در مواجهه با تحریمها در صف اول است لذا در هر صورت ما مسیر خود را ادامه می‌دهیم چه توافق انجام شود چه محقق نشود.
وی افزود: اگر توافقات حاصل نشود باز هم برای ما اتفاقی نمی‌افتد کشتیرانی در این ۲۰ سال روز به روز موفق‌تر عمل کرده است محدودیت‌ها هست اما تلاش همکارانم این محدودیت‌ها را سرکوب می‌کند‌.
مدرس در پاسخ به پرسشی درباره خسارات حادثه بندر شهید رجایی به دارایی‌های کشتیرانی گفت: تمام دارایی های ما بیمه دارند و ما نگرانی از بابت خسارات وارده نداریم برآورد شده ۲۱۰۰ کانتینر آسیب دیده اما جزییات آن در دست بررسی است کشتیرانی حوزه پر ریسکی است و دارایی های ما تماما بیمه دارند و بیمه داخلی داریم و شرکت کارگزاری بیمه تخصصی داریم.
وی با بیان اینکه سود تلفیقی شرکت در سال گذشته ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود گفت: برنامه‌ای جهت تحدید ارزیابی دارایی نداریم اما تصمیم سهامداران است که باید در این زمینه تصمیمی بگیرند.
در پی جنگ تعرفه‌ای دنیا، کاهش نرخ حمل دریایی رخ داد که به ۱۵۰۰ دلار کاهش یافت اما پیش‌بینی می‌شود با فروکش کردن جنگ تعرفه‌ای، نرخ تعرفه حمل دوباره به نرخ قبل برگردد.
پیش از نشست خبری در مراسمی به منظور نواختن زنگ آغاز فعالیت بورس تهران محمدرضا مدرس خیابانی، طی سخنانی با یادآوری اینکه در هفدمین سالگرد ورود گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی به بورس اوراق بهادار تهران هستیم، تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان کشتیرانی منطقه غرب آسیا طی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل از آن بیش از ۹۰ درصد رشد سود داشته و از رقم ۱۰ همت در سال ۱۴۰۲ به ۱۹ همت در سال ۱۴۰۳ دست یافته است.
وی افزود: پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۴۰۴ این رشد تداوم یابد هر چند بازار کشتیرانی متاثر از بازار و سیاست بین‌المللی و نوسان‌های ناشی از آن است.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از برنامه‌های مهم این شرکت را برگزاری مجمع فوق‌العاده در خرداد ماه سال جاری اعلام کرد و گفت: در صورت موافقت سازمان بورس، طی این مجمع سرمایه شرکت از ۸۲۵۰۰ میلیارد ریال فعلی به ۱۱۶۰۰۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.وی دو ماهه آغازین سال ۱۴۰۴ را برای نماد "حکشتی" خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: طی این مدت نماد حکشتی ۳۲ درصد رشد داشته که نویدبخش روندی رو به رشد در امسال است.
مدرس‌خیابانی در ادامه اظهارات خود به سرمایه‌گذاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار اشاره و خاطرنشان کرد: این مهم با حفظ منافع ذی‌نفعان صورت گرفته که طی آن موفق شدیم حمل و نقل در این بندر را نخست در سال ۱۴۰۱ به ۶ هزار TEU کانتینر برسانیم و در سال ۱۴۰۳ به رقم قابل توجه ۹۰ هزار TEU کانتینر ارتقاء دهیم و تلاش خواهیم کرد بندر چابهار به یکی از خطوط اصلی حمل و نقلی گروه کشتیرانی و کشور تبدیل شود.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: با همت همکاران در گروه کشتیرانی پس از ۱۲ سال صورت‌های مالی شرکت در سال ۱۴۰۳ به عنوان صورت‌های مالی "مقبول" از سوی سازمان حسابرسی مورد تایید قرار گرفت.