خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 28 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

درآمدی بر تمدن نوین اسلامی

مشرق | سیاسی | یکشنبه، 28 اردیبهشت 1404 - 08:18
بازخوانی کنوانسیون‌های جهانی در نهاد علم حوزه و دانشگاه و نسبت آن با پذیرش و عدم پذیرش جمهوری اسلامی یک ضرورت تام و تمام برای برپایی تمدن نوین اسلامی است.
اسلامي،نفي،سبيل،تمدن،قاعده،مجمع،جمهوري،فقهي،سلطه،نوين،پذيرش، ...

به گزارش مشرق، محمدکاظم انبارلویی طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت:
۱- انقلاب اسلامی از کجا آغاز شد؟
نوع بشر زمان زده و اکنون زده هستند.
انسان باید فوق زمان و مکان زندگی کند.
عقل درون و عقل بیرون، بشر را از اکنون‌زدگی خارج می‌کند.
انسان‌هایی در میان ما زندگی می‌کنند در آسمان مشهورند، اما در زمین مجهولند.
انقلاب اسلامی از آن جایی شروع شد آدم‌های مجهول در زمین مورد شناسایی قرار گرفتند و مردم ، رهبری آن‌ها را پذیرفتند.
ملت ما افتخار دارد در این مسیر قرار دارد.
ذات عالم پر از نور توحید است.
شرط ورود به این عالم دوری از ظلم، شرک، کفر ، نفاق و الحاد است.
به قول شهریار سخن ؛
عالمی صالح درآمد عالمی اصلاح کرد
مفسدان کم‌کم دارند رفع زحمت می‌کنند.
۲- نظر همه مفسران قرآن و پیروان سیره پیامبر گرامی اسلام آن است که آیه ؛ « وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا » سوره نساء آیه ۱۴۱ که به قاعده نفی سبیل مشهور است متضمن استقلال تمدنی جهان اسلام از تمدن‌های مادی و غیرالهی است.
اراده الهی بر این تعلق گرفته است که راه نفوذ و سلطه کافران و مسلمانان در هر شکلی و مصداقی در تمامی عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بهداشتی، علمی ، فن‌آوری فضای مجازی و ...
مسدود شود.
براساس بند ج اصل دوم قانون اساسی، جمهوری اسلامی نظامی بر پایه ایمان به نفی هرگونه ستمگری، ستم‌کشی ، سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است.
اصل ۱۵۲ قانون اساسی هم بر همین امر تأکید دارد.
مقاومت در برابر جریان سلطه زمینه‌ساز بر ساختی جدید از حیات تمدنی بر پایه باورهای متعالی و ارزش‌های معنوی است.
التزام عملی به قاعده نفی سبیل در حقیقت نوعی «ساخت‌گشایی» برای پدیداری تمدن نوین اسلامی است.(۱)
۳- قاعده فقهی نفی سبیل ؛ پذیرش هر پیمان و عهدی را که دولت اسلامی در تعامل در رابطه با جهان متعهد می‌شود را تاجایی قبول دارد که منجر به سلطه کفار بر مسلمین نشود.
علت خروش امام خمینی (ره) علیه لایحه کاپیتولاسیون در دوران سیاه استبداد پهلوی همین پایبندی به قاعده فقهی نفی سبیل بود که در رساله توضیح‌المسایل خود در مسئله ۲۸۲۹ به خوبی توضیح فرموده است.
۴- سرانجام پس از گذشت ۴ ماه مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از برگزاری سه جلسه در صحن مجمع و ۵ جلسه در کمیسیون مشترک با الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو به صورت مشروط موافقت کرد.
پیش از این هم شورای نگهبان این لایحه را تأیید کرده بود.
جمهوری اسلامی ایران این کنوانسیون را در چارچوب قانون اساسی و قوانین داخلی خود پذیرفته است.
پذیرش پالرمو در مجمع با ۲۷ رأی موافق و ۱۰ رأی مخالف به تصویب رسید.
قطعا عزیزان عضو مجمع به هنگام تصویب تبعات این تصمیم‌سازی را با عنایت به قاعده فقهی نفی سبیل می‌دانند به‌ویژه آنکه شورای نگهبان در گذشته همین قانون را تأیید کرده بود.
۵- امام خامنه‌ای در پیام به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم، «بلاغ مبین» و «زمینه‌سازی برای تمدن نوین اسلامی» را مهم‌ترین وظیفه حوزه دانستند.
ما اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که ترتیبات حقوقی و نظامات روابط بین‌الملل را در کنوانسیون‌های جهانی، قدرت‌هایی زیر چتر سازمان ملل نوشته‌اند که باورهای نظام تمدن کفر، شرک و الحاد را تحکیم بخشیده‌اند .
لزوما همه این موافقت‌نامه و مقاوله‌نامه بد یا خوب نیستند.
بازخوانی کنوانسیون‌های جهانی در نهاد علم حوزه و دانشگاه و نسبت آن با پذیرش و عدم پذیرش جمهوری اسلامی یک ضرورت تام و تمام برای برپایی تمدن نوین اسلامی است.
جمهوری اسلامی عضو سازمان ملل و یکی از قدرتمندترین دولت‌های عضو جامعه بین‌الملل است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل می‌تواند با بهره‌گیری از این نهاد حقوقی و فقهی در کشور پیشنهادات مشخص براساس رفع ظلم و ستم و تجاوز به حقوق انسان‌ها در کنوانسیون‌های جهانی بدهد و پایه‌های حقوقی برپایی تمدن نوین اسلامی را از رهگذر عضویت در سازمان ملل پیگیری کند.
هرچند ممکن است طرح‌های جمهوری اسلامی به تصویب نرسد، اما طرح آن در این مجمع جهانی برای دولت ها و ملت‌هایی که از تمدن مادی و سلطه استعمار بیزاری می‌جویند جاذبه‌های خود را دارد.
پی نوشت :
۱- رجوع شود به مقاله خوب مهدی امیدی نقلبری تحت عنوان «اقتضائات و ظرفیت‌های تمدنی آیه نفی سبیل» – نشریه حکومت اسلامی –سال بیست و نهم – شماره سوم – پاییز ۱۴۰۳