خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 28 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

عدم بروزرسانی قیمت خودرو و کاهش تولید

تسنیم | اقتصادی، بازار | شنبه، 27 اردیبهشت 1404 - 18:52
یک عضو انجمن قطعه سازان همگن با انتقاد از تداوم قیمت گذاری ناعادلانه و غیرکارشناسی خودرو تأکید کرد: ادامه این روند نه تنها تولید را مختل کرده بلکه زیانی معادل 250 همت به صنعت خودرو وارد کرده و باید هرچه سریع تر به بازار و رقابت واقعی سپرده شود.
قيمت،خودرو،زيان،رقابت،صنعت،بازار،دولت،تومن،خودروسازان،نقدينگي

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا نجفی‌منش، عضو انجمن قطعه‌سازان همگن، در واکنش به مشکلات ناشی از عدم به‌روزرسانی قیمت خودرو گفت: وقتی صورت‌مسئله غلط باشد، راه‌حل درستی هم برای آن پیدا نخواهد شد.
دخالت دولت در قیمت‌گذاری خودرو از پایه اشتباه است و نتیجه آن تا امروز تحمیل زیانی بالغ بر 250 هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو بوده است.
او ادامه داد: این زیان در زمانی که مدیریت دولتی بر خودروسازی‌ها حاکم بود، شاید قابل تحمل‌تر بود؛ اما حالا که بخش خصوصی وارد عمل شده، ادامه این وضعیت برای آن‌ها غیرقابل‌تحمل است.
بهترین راه‌حل، خروج دولت از قیمت‌گذاری و واگذاری کامل تعیین قیمت به بازار و رقابت است.
نجفی‌منش افزود: در حال حاضر اگرچه دو خودروساز اصلی از نظر تیراژ تولید سهم بالایی دارند، اما از نظر ارزش بازار، سهم آن‌ها زیر 50 درصد است؛ بنابراین دیگر نمی‌توان از انحصار سخن گفت.
از این‌رو لازم است شورای رقابت ترکیب تصمیم‌گیری خود را بازبینی و تجدیدنظر کرده و مسیر آزادسازی قیمت را هموار کند.
به گفته این فعال صنعت خودرو، در صورت واگذاری تعیین قیمت به بازار، نه‌تنها زیان خودروسازان کاهش می‌یابد بلکه تقاضای کاذب نیز کنترل خواهد شد و فقط خریدار واقعی وارد چرخه مصرف می‌شود.
نجفی‌منش همچنین گفت: این اصلاح باعث افزایش کیفیت نیز خواهد شد، چرا که رقابت واقعی تولیدکنندگان را وادار به بهبود محصول می‌کند.
او با اشاره به بحران نقدینگی در زنجیره تولید گفت: وقتی خودروسازان به‌دلیل فروش زیر قیمت دچار زیان می‌شوند، از محل همین کاهش درآمد، دچار کسری نقدینگی شده‌اند.
فروش خودرو به قیمت 8 تومن با هزینه تمام‌شده 10 تومن یعنی زیان خالص و مستمر.
نجفی‌منش در پایان تأکید کرد: اگر دولت هرچه سریع‌تر از قیمت‌گذاری دستوری کنار بکشد و اجازه دهد عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کنند، هم مصرف‌کننده نهایی منتفع خواهد شد و هم صنعت خودرو به ثبات و پایداری خواهد رسید.
انتهای پیام/