شهید رئیسی میزان حکمرانی شد/تفاوت جهتگیری دولتها - تسنیم
شاخص های حکمرانی ولایی، تفاوت در جهت گیری دولت ها، و تأثیرات بلندمدت سبک مدیریتی شهید رئیسی را از زبان حجت الاسلام زارع بررسی می کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، شخصیت و سبک مدیریتی شهید آیتالله سید ابراهیم رئیسی، در مدت سه سال ریاستجمهوری، بهویژه پس از شهادت او در سانحه دلخراش بالگرد، بیشازپیش در افکار عمومی مورد توجه و تحلیل قرار گرفته است.
بسیاری از تحلیلگران، او را نه صرفاً یک رئیسجمهور که بهعنوان یک الگوی حکمرانی اسلامی در دوره معاصر یاد میکنند.
اینکه چرا و چگونه شهید رئیسی در این جایگاه معنوی و اجتماعی قرار گرفت، پرسشی است که باید از زوایای مختلف به آن پرداخت.
در همین راستا، حجتالاسلام زارع، از اساتید حوزوی و فعالان فرهنگی، سیاسی و دانشگاهی در استان قزوین و کشور که جانباز حوزه علمیه قم است در گفتوگویی تفصیلی با خبرنگار تسنیم، به بررسی ابعاد شخصیتی و مدیریتی شهید رئیسی پرداخت.
وی که در قامت مشاور تعدادی از سیاسیون کار کرده، معتقد است که رئیسی نه تنها در خدمترسانی کمنظیر بود، بلکه در «جهتگیری حکمرانی» نیز شاخص و الگو شد.
او با استناد به تجارب دیگر دولتها، تفاوت شهید رئیسی را در توجه کامل به نظر رهبری و خلوص نیت او در اداره کشور میداند.
این گفتوگو که متن آن را در ادامه میخوانید، تلاش دارد با مرور کارنامه دولتهای مختلف جمهوری اسلامی، نقش منحصربهفرد شهید رئیسی در تثبیت مسیر اصیل انقلاب اسلامی را بررسی کند.
حجتالاسلام زارع در این مصاحبه از شاخصهای حکمرانی ولایی، تفاوت در جهتگیری دولتها، و تأثیرات بلندمدت سبک مدیریتی شهید رئیسی سخن میگوید.
تسنیم: به نظر شما مهمترین ویژگی شهید رئیسی چه بود که باعث شد بعد از شهادتش بهعنوان یک «میزان حکمرانی» شناخته شود؟
شهید رئیسی یک شاخص و میزان در حکمرانی جمهوری اسلامی شد.
البته هیچ کس منکر مشکلات هر دولتی نبوده و نیست اما اینها را میگوییم تا خط گم نشود.
تاریخ گواه است که حتی امیرالمؤمنین علی (ع) در اواخر حکومت خود، 86 نفر از امرا را که خود منصوب کرده بود، عزل کرد؛ بعضی را تبعید کرد و برخی را شلاق زد.
پس معیار بودن به معنای نداشتن مشکل نیست.
معیار بودن به جهتگیری درست است، نه نتیجه ظاهری یا حل تمام مشکلات.
شهید رئیسی همین ویژگی جهتگیری صحیح را داشت.
تسنیم: پس معیار شاخص بودن از نظر شما بیشتر به «جهتگیری» برمیگردد تا عملکرد صرف؟
دقیقاً، مثل شهید رجایی.
او کمتر از سه ماه رئیسجمهور بود، اما چون جهتگیریاش درست بود، خط شد، یعنی شاخص شد.
شهید رئیسی هم همین است؛ شاید تمام مشکلات را نتوانست حل کند، اما چون نیتش، مسیرش، و ریلگذاریاش مطابق با ارزشهای انقلاب و رهبری بود، خط شد.
تسنیم: اشاره کردید که همه دولتها زحمت کشیدند.
تفاوت دولتها را در چه میبینید؟
ببینید، در این 47 سال همه دولتها زحمت کشیدند.
هر دولتی به نوبه خود در مسیر پیشرفت کشور گامهایی برداشته است.
ما نباید زحمات دولتها را نادیده بگیریم.
اما اصل مسئله در «تفاوتها»ست؛ تفاوتها در جهتگیریها.
مثلاً در زمان جنگ، نظام پارلمانی بود، همه چیز در دست نخستوزیر بودآن زمان 1600 کیلومتر از خاک کشور درگیر جنگ بود، ولی نخستوزیر وقت قهر میکرد، لج میکرد و این لجاجتها بسیار خسارتبار بود.
تسنیم: اگر بخواهید دولت شهید رئیسی را با آن دولت مقایسه کنید، چه میگویید؟
دولت شهید رئیسی برعکس بود.
با اینکه بسیار اجحاف شد، توهین شد، باوجود دارا بودن مدرک دکترای حقوق از بهترین دانشگاههای کشور، تمسخر میشد که ششکلاسی است، ولی نه قهر کرد، نه لج کرد، نه حتی جواب داد.
با تواضع کار کرد.
دکترای حقوق داشت، ولی با مردم و حتی مخالفانش با وقار برخورد میکرد.
مردم از ایشان هیچ وقت عصبانیت ندیدند.
تسنیم: درباره دولتهای پیش از شهید رئیسی، مثل آقای هاشمی و خاتمی، چه نظری دارید؟
دولت آقای هاشمی بعد از جنگ زحمت کشید، بسیاری از بازسازی و ساخت و سازهای بزرگ در این دولت انجام شد، اما خودش گفته بود که هر چند وقت گزارش میدادیم خدمت رهبری، ایشان تذکر میدادند ولی ما کار خودمان را میکردیم.
دو خسارت جبرانناپذیر در آن دوره به کشور وارد شد؛ یکی تغییر ارزشها به ضدارزش در حوزه فرهنگ، و دیگری سیاست کنترل جمعیت که با وجود تذکر رهبری خلافش عمل شد و هنوز هم داریم خسارت آن را میدهیم.
تسنیم: در دولت شهید رئیسی این موضوع چطور بود؟
همه اطرافیان شهید رئیسی اذعان دارند که ایشان با دقت تمام، با تواضع نظر کارشناسان را میشنید، یادداشت میکرد و بعد بررسی میکرد.
اما همیشه پیش از تصمیمگیری میپرسید: «نظر حضرت آقا در این مورد چیست؟» یعنی نظر رهبری برایش سرلوحه بود، نه یک مشورت ساده.
این یعنی حکمرانی ولایی.
تسنیم: نظر شما درباره دولت آقای خاتمی چیست؟
دولت آقای خاتمی هم همانند دیگر دورهها تلاشهایی داشت؛ اما یکی از مشکلات اصلی آن دولت، شیب کشور به سمت غربگرایی بود.
جهتگیری کاملاً متفاوت بود، مستندات زیادی داریم.
مثلاً در فتنه کوی دانشگاه 78، برخی از عوامل دولت ظهر در جلسه دولت بودند، عصر در اتاق فکر فتنه!
این جهتگیریها مهم است؛ خط شهید رئیسی را نباید گم کرد، چون اگر گم شود، خسارتش سنگین خواهد بود.
تسنیم: به دولت آقای احمدینژاد هم اشارهای کنید.
دولت اول احمدینژاد، بسیار پرکار و خدمترسان بود، به مناطق محروم رسید، طرحهای مسکن را جدی گرفت و کارهای بی نظیری انجامداد که قبل و بعد آن چنین کاری انجام نشد اما در دولت دوم، گرفتار خودشیفتگی شد، رهبری هم به صراحت گفتند: «خودشیفتگی ممنوع».
اما شهید رئیسی با وجود آن همه کار و موفقیت، هیچوقت مغرور نشد.
تسنیم: مصادیق خدمات شهید رئیسی بهویژه در حوزه بحران چه بود؟
بحران آب خوزستان را در نظر بگیرید که از زمان جنگ مشکل آب شرب داشتند؛ سه بار به خوزستان و همدان سفر کرد و بحران را مهار کرد، یا موضوع کرونا؛ ما روزانه 730 کشته داشتیم اما ایشان با مدیریت دقیق، این آمار را به صفر رساند، یا کارخانهها؛ از 11 هزار کارخانه تعطیل، 8000 مورد را احیا کرد، برق و گاز در تابستان 1400 قطع میشد؛ همان سال مشکل را حل کرد.
تسنیم: و درباره دولت آقای روحانی و تفاوتش؟
دولت آقای روحانی هم زحمت کشید، اما جهتگیری مهم است، روحانی با شعار تعامل با دنیا رأی آورد، اما تعامل با دنیا شد تعامل با آمریکا و سه کشور اروپایی؛ در مقابل قدرتهای منطقهای و همسایگان، بد برخورد کرد.
مثلاً برای استقبال از رئیسجمهور چین، وزیر نیرو را فرستاد اما پوتین رئیس جمهور روسیه از این اشتباه عبرت گرفت؛ خودش شخصاً مستقیم به دیدار رهبری رفت.
تسنیم: با این همه خدمات، چرا شهید رئیسی را معیار میدانید؟
چراکه ایشان در کنار کار، قانون را اجرا میکرد نه گزینشی، بلکه کامل؛ قانون را میدید، سخت هم بود، اما اجرا میکرد و مهمتر از همه، در تمام تصمیمات کلان، به جایگاه ولی فقیه توجه داشت.
این یعنی میزان بودن، خط او همان خط امام و رهبری بود، اگر از این خط فاصله بگیریم، باید هزینهاش را بدهیم همانطور که در برخی دورهها دادیم.
تسنیم: وظیفه امروز ما چیست؟
وظیفه ما این است که حقیقت را بگوییم، قدردان باشیم، خط را حفظ کنیم، مردم را با معیارها آشنا کنیم، شهید رئیسی هم در پیشگاه خداوند جایگاه دارد، هم در دل مردم.
ما هم باید مسیرش را ادامه دهیم تا خسارتها کمتر شود و کشور در مسیر درست بماند.
انتهای پیام/