افزایش ۳۵ درصدی دانشآموزان هنرستانی در دولت سیزدهم
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد دانشآموزان هنرستانی در دولت سیزدهم ۳۵ درصد افزایش یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه- محمد مهدی کاظم، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در همایش معلمانههای شهید جمهور که ظهر امروز ٢٧ اردیبهشت برگزار شد؛ گفت: آموزش و پرورش در دولت شهید رئیسی به عنوان اولویت نخست مطرح بود.
دولتی که با جدیت و تصمیم گیری به موقع، مسیر را برای تحولات آموزشی هموار کرد.
ضعف مدیران ما عمدتاً در تصمیم گیری است، اما دولت سیزدهم با درک این مسئله، گامهای مؤثری برداشت.
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد مدارس به دلیل ویروس کرونا تا دو سال تعطیل بود و بازگشت دانش آموزان به کلاسهای درس، نخستین هدف اصلی آموزش و پرورش محسوب میشد.
کاظمی ادامه داد:پس از بازگشایی، با افت شدید آموزشی در دروسی مانند ریاضی، فارسی و علوم، به ویژه در مقطع متوسطه اول مواجه شدیم که پیامد آموزشهای غیرحضوری بود.
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز اولویتهای آموزش و پرورش در دولت چهاردهم، حاصل ریلگذاریهای دولت شهید رئیسی است.
تحول در شیوههای جذب معلمان، تأکید بر مهارتآموزی به جای حافظهپروری، و توجه ویژه به هوش مصنوعی در آموزش، از اقدامات کلیدی ما بود.
کاظمی در نقد سند تحول بنیادین گفت: این سند در اجرا با دو مشکل اساسی روبه رو است.
اول آنکه نقشه راه مدرسه محور ندارد و دوم، نگاشت نهادی مشخصی برای مشارکت تمام دستگاهها در حمایت از آموزش و پرورش تعریف نشده بود.
خوشبختانه با تصویب «آیین نامه تقویت و توسعه مهارتآموزی» در دولت شهید رئیسی، اولین نگاشت نهادی عملیاتی و تکالیف دستگاهها شفاف سازی شد.
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تعداد دانشآموزان هنرستانی، ۳۵ درصد افزایش یافت همچنین در دهه ۹۰ شاهد توسعه هنرستانها بودیم، اما در رشتههایی مانند کامپیوتر و حسابداری، ما توسعه هنرستانها را متناسب با آمایش سرزمینی انجام دادیم و بیش از ۱۰۰ هنرستان در مجاورت کارخانهها احداث شد تا بخش خصوصی در تربیت نیروی انسانی مشارکت مستقیم داشته باشد.
امیدواریم این روند در دولت بعد تداوم یابد.
کاظمی ادامه داد: حدود دو هزار میلیارد تومان در دولت شهید رئیسی برای تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها با اولیت هنرستانها اختصاص یافت که در طول ۱۰ سال قبل به اندازه نیمی از آن هزینه نشد.
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: دو هزار هنرآموز و استادکار را برای هنرستانها جذب کردیم که خروجی آنها به مراتب بالاتر از دانشگاه شهید رجایی بود و اکنون خروجیهای دانشگاه شهید رجایی ضعیف هستند.
وی با انتقاد از تغییر ساعات آموزشی هشدار داد: تصمیم برای آغاز کلاسها از ساعت ۶ صبح فاقد پشتوانه علمی است.
چگونه انتظار داریم دانشآموزی که ساعت ۵ صبح بیدار میشود، توانایی لازم برای یادگیری و آزمون داشته باشد؟
این رویه به افت تحصیلی دامن میزند و نیازمند بازنگری فوری است.
در ادامه این همایش حسین مولوی، مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: عدالت آموزشی، مهد کودکها، توجه به مدارس دولتی و...
همه در دولت رئیسی ریل گذاری شده بود، اگر گزارش امروز وزیر آموزش و پرورش را ببینید دیگر نیازی نیست من از اقدامات دولت رئیسی بگوییم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: در ابتدای فعالیت مدارسی را تحویل گرفتیم که به دلیل کرونا، دو سال تعطیل بود و کرونا پوشش مناسبی شده بود برای بسیاری از ضعفها از جمله کمبود ۲۰۰ هزار معلم که آموزش مجازی زمان کرونا آن را پوشش داده بود و با حضوری شدن مدارس خود را نشان داد.
مولوی ادامه داد: دلیل کمبود معلم این بود که سیاست دولت آقای روحانی کاهش نیروی انسانی بود و شاهد نیمه تعطیل شدن دانشگاه فرهنگیان بودیم که ۳۵۰۰ نفر در سال دانشجو پذیرش کردند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۱ معلمان برای رتبه بندی هر هفته در کف خیابان بودند و دولت شهید رئیسی با اقدام فداکارانه رتبه بندی را مطرح کرد و یک تجمع از معلمان به خاطر معیشت نداشتیم.
مولوی گفت: پرداخت اضافه کاریهای معلمان در پایان هر ماه یکی از آرزوهای وزرا بود و اولین بار که این کار انجام شد اردیبهشت ۱۴۰۳ بود و به واسطه ریل گذاری درست ما معلم میداند اگر اضافه کار بر میدارد در پایان ماه آن را دریافت میکند.