حج؛ قلمِ بزرگ عفو بر گذشته تاریک گنهکار - تسنیم
می خواهی دنیای پربارتر و زیباتری داشته باشد؟ دوست داری آخرتت آباد شود؟ به دنبال آرامشی؟ یا اینکه از گذشته ات شاکی و پشیمانی و دوست داری روی بیشتر صفحات آن را خط بکشی و پاک کنی؟ هر کدام از اینها را که می خواهی یا حتی بیشتر، عزم و آهنگ حج کن.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، حج عبادتی است جامع که آثار و برکات سایر عبادات را در خود جای داده است و ثمرات و منافع مادی و معنوی و دنیوی و اخروی بسیاری دارد که اگر مسلمانها به تمام این آثار آگاه شوند، شوق آنها برای زیارت دوچندان خواهد شد.
به برخی از این آثار و برکات و منافع در کتاب "نوش بندگی" اشاره شده است.
اقامه ذکر خدا
برترین ثمره حج اقامه ذکر خدا در زندگی حجگزار است.
انسان در زندگی روزمره سرشار از غفلت است؛ غفلت دلی و عملی از یاد خدا؛ و حج فرصتی است که غبارهای غفلت کنار برود و انسان نهتنها در ذکر لسانی، بلکه در عمل به یاد خدا و ذکر و اطاعت او مشغول شود.
حضرت رسول (ص) دراینباره میفرمایند: «وجوب نماز و امر به حج و طواف و به جای آوردن مناسک برای اقامه ذکر خداست...
اگر مذکور (خدای متعال) در قلب تو نباشد، ارزش و قیمتی برای ذکر تو نیست.»
رسیدن به یافتههای بنیانگذار کعبه
حجگزار هنگام حج به نوعی وارث ابراهیم خلیل (ع) میشود تا اندکی از آنچه را که او مشاهده کرد، مشاهده کند و به آنچه او رسید، برسد.
شاهد بر این ادعا نحوه دعوت خدای متعال از مردم با ندای حضرت ابراهیم است که در آیه 27 سوره حج آورده است: «مردم را دعوت عمومی به حج کن تا پیاده و سواره بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری به سوی تو بیایند.»
در این آیه شریف خدای متعال دعوت حج را با آمدن نزد ابراهیم(ع) همراه ساخته است (یاتوک) یعنی به سوی تو بیایند تا به آنچه تو رسیدهای، آنها هم به اندازه ظرفیت خود نائل شوند.
حضرت ابراهیم نیز تمام یافتههای خود را در یک کلام جمع و طبق آیه 79 سوره انعام عرضه کرد: «من روی خود را به سوی کسی کردم که آسمانها و زمین را آفرید.
من در ایمان خود خالصم و از مشرکان نیستم.»
خداوند کریم در کتاب خود راه رسیدن به یافتههای ابراهیم (ع) را در آیه 68 سوره آل عمران چنین بیان میکند:«کسانی که پشت سر ابراهیم قرار گیرند و از پیروان حقیقی او و مؤمن به رسول اکرم(ص) باشند، میتوانند پارهای از آنچه او مشاهده کرد را مشاهده کنند.»
شهود قلبی
رسیدن به شهود قلبی از دیگر ثمرات حج است.
مراد از شهود قلبی این است که قلب شاهد امور غیبی باشد که چشمها از دریافتش عاجز هستند.
حج میتواند برای حاجی این ارمغان را به همراه داشته باشد که او باطن عبادت از جمله باطن حج را مشاهده کند و به واقعیتهای تنزل یافته از عالم غیب دست یابد و با آن امور ملکوتی همسفر و همپرواز شود.
این ثمره حج را میتوان از فرمایش رسول اکرم(ص) دریافت آنجا که میفرماید: « لیس للحج المبروره ثواب الا الجنه/ برای حج مبرور ثوابی جز بهشت نیست.» حج مبرور یعنی حجی که حجگزار در آن به مشاهده امور باطنی دست یابد.
درک حقایق
درک حقایق در گروِ شفاف بودن آیینه فطرت است.
هرچه این آیینه صافتر و پاکتر باشد، انعکاس انوار غیبی و ملکوتی در آن بیشتر است.
حج همان فرصت بزرگی است که میتواند به کنار رفتن حجابهای دنیوی کمک کند.
نور حج با نورانیتی که به حجگزار میدهد سبب درک معارف و امور باطنی که با حواس ظاهر قابل درک نیستند، میشود.
سکونت دل
امام صادق(ع) به جابر میفرماید: «الصیام و الحج تسکین القلوب»، روزه و حج مایه سکونت دلهاست.
سکینت وقتی محقق میشود که ثبات و سکون استقرار پیدا کرده باشد.
دلِ صاحب سکینت دلی است که با نزول فیض الهی در آن به ثبات و سکون رسیده است.
حج و روزه از عباداتی هستند که سبب میشوند خدای متعال آرامش و اطمینان را بر دل سالک نازل کند.
از این رو حج از مصادیق این آیه کریمه است:« الا بذکر الله تطمئن القلوب».
رسیدن به ضیافت الهی
زائر خانه خدا ضیفالله یعنی میهمان خداست.
میهمان وقتی به خانهای وارد میشود در شمار اهل آن خانه قرار میگیرد.
بنابراین صاحبخانه از او پذیرایی میکند.
به فرموده امام صادق(ع) خدای متعال چند گروه را میهمان خود قرار داده است: «حاجی و عمرهگزار تا زمانی که به خانه و دیار خود برمیگردد، میهمان خداست.»
خدا به حضرت آدم وحی کرد: «من صاحب شهر بکه (مکه) هستم و اهل آن، همسایگان من و زائرانش، میهمانان من هستند و سزاوار است بر من که با کرامتهایم از آنها پذیرایی کنم.»
حج و تربیت جامعه اسلامی
از آنجا که انسان تمایلات مادی و نفسانی و خوی تجاوز به حقوق دیگران دارد، جامعه بشری نیازمند تکیهگاهی مطمئن و محکم است تا امنیت در پرتو آن برقرار شود و محفوظ بماند.
تنها مکتبی که میتواند انسان را تربیت کند و خواستههای نفسانی و مادی او را تعدیل کند، اسلام است.
از مهمترین و بهترین برنامههای اسلام برای هدایت و تربیت جامعه اسلامی «حج» است تا مردم با به جای آوردن اعمال آن و توجه به اسرار آنها تنبه پیدا کنند، متوجه به خود و صلاح و سعادت خود و به تبع آن، سعادت جامعه شوند.
پاک شدن گناهان گذشته
امام صادق (ع) فرمود: وقتی مسلمانی برای گزاردن اعمال حج حرکت میکند، خداوند او و اهلش را حفظ میکند و وقتی به محلی که مُحرم میشود، برسد، دو ملک بر شانه او میزنند و میگویند گذشته تو پاک شد، کار را از اول شروع کن.
امام صادق (ع) از قول امام باقر(ع) فرمود: کسی که این خانه را برای حج یا عمره قصد کند و تکبر نداشته باشد، از گناهانش خارج میشود مانند روزی که از مادر متولد شده است.
نورانی شدن
امام صادق(ع) فرمود: حاجی پیوسته در نور است تا وقتی که مرتکب گناهی شود.
بینیازی
رسول اکرم(ص) فرمود: حج به جای آورید که هرگز فقیر نمیشوید.
ایشان همچنین فرمود: حج به جای آورید که بینیاز میشوید.
بهشت: ثواب حج مبرور
رسول خدا(ص) فرمود: برای حجِ مبرور ثوابی نیست، مگر بهشت.
به عبارت دیگر باطن حج مبرور بهشت است که حجگزار به آن میرسد.
رسول اکرم(ص) وقتی حرکت شتران حجاج را دیدند، فرمودند: « قدم برنمیدارند مگر اینکه برای آنها حسنهای نوشته میشود و قدم نمیگذارند، مگر اینکه گناهی از آنها محو میشود و وقتی اعمال آنها تمام میشود، به آنها گفته میشود، بنایی را که برای خود ساختید، ویران نکنید.
گذشته شما را خدا جبران کرد.
در ادامه عمرتان با نیکی زندگی کنید.
پیامبر(ص) در حدیث دیگری میفرماید: وقتی حجگزار از خانهاش به قصد حج خارج میشود هر قدمی که بر میدارد، گناهان او مانند برگ درختان میریزد.
وقتی به مدینه آمد و بر من سلام کرد، ملائکه با سلام با او مصافحه میکنند.
وقتی به میقات وارد میشود تا مُحرم شود، خداوند او را از همه گناهانش تطهیر میکند و زمانی که لباس احرام میپوشد، حسنات جدیدی به او داده میشود و زمانی که لبیک میگوید، خدای متعال میفرماید: کلام تو را شنیدم و به تو توجه میکنم...».
لبیکگویان محشور شدن
رسول اکرم (ص) فرمود: «کسی که مُحرم از دنیا برود در قیامت لبیکگویان محشور میشود».
ایشان همچنین فرمود: «هر مسلمانی که به قصد حج بیت الله الحرام از منزلش خارج شود و قبل از به جای آوردن اعمال از دنیا برود، بهشت بر او واجب میشود.»
انتهای پیام/