فرصتهای سوخته صادرات سنگ؛ ترکیه جلو افتاد - تسنیم
رئیس انجمن سنگ ایران با اشاره به ظرفیت بالای تولید سنگ ساختمانی در کشور گفت: تنها هفت درصد از تولید سالانه ایران صادر می شود و بازار داخلی نیز توان جذب این حجم را ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بهرام شکوری در نشست برگزاری پانزدهمین نمایشگاه سنگ های ساختمانی تهران، گفت: در حوزه سنگ جزو پنج کشور مطرح جهان هستیم، اما در حوزه صادرات سهم قابل توجهی نداریم و وجود مشکلاتی همچون عوارض سنگین سبب شد تا ترکیه بسیاری از بازارهای ایران را در اختیار بگیرد.
وی راهکار اصلی نجات صنعت سنگ را توسعه صادرات دانسته و تصریح کرد: بازار داخلی کشش مصرف حجم بالای تولید را ندارد.
ما سالانه حدود هشت تا 12 میلیون تن سنگ تولید میکنیم، اما تنها هفت درصد آن صادر میشود و مابقی یا در داخل مصرف میشود یا عملاً بدون استفاده باقی میماند.
رئیس انجمن سنگ ایران ضمن اشاره به ظرفیت بازار جهانی خاطرنشان کرد: بازار جهانی سنگ ساختمانی آیندهای حدود 54 میلیارد دلاری دارد و اگر ایران بتواند حتی 10 درصد از این بازار را در اختیار بگیرد، تحولی جدی در اقتصاد کشور ایجاد میشود.
برای نمونه، کشور ترکیه با وجود تنوع کمتر نسبت به ایران، بیش از سه میلیارد دلار از این بازار سهم دارد.
شکوری همچنین به نقش سیاستگذاریهای داخلی و بینالمللی تاکید کرده و گفت: برای رسیدن به جایگاه واقعی، نیازمند همراهی حاکمیت در سطح سیاستگذاری و سرمایهگذاری هستیم.
رفع موانع بینالمللی و احیای مناسبات خارجی میتواند به تسهیل صادرات و جهش این صنعت کمک شایانی کند.
رئیس انجمن سنگ ایران ضمن اشاره به کاربردهای جدید سنگ در مبلمان شهری، افزود: اگر بتوانیم شهرداریها و فعالان حوزه ساخت را به استفاده از سنگهای فرآوریشده در مبلمان شهری ترغیب کنیم، هم ضایعات را کاهش دادهایم و هم ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد میشود.
این امر بهویژه برای سنگهای باطله در معادن میتواند تحولی جدی بهوجود آورد.
شکوری نسبت به از دست رفتن برخی بازارهای صادراتی به دلیل سیاستهای نادرست گذشته مانند اعمال عوارض سنگین، انتقاد کرد و گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر توجه بیشتری به این موضوع شده و عوارض صادراتی سنگ کاهش یافته، که میتواند مقدمهای برای بازگشت به بازارهای از دسترفته باشد.
رئیس انجمن سنگ ایران در پایان تأکید کرد: این نمایشگاه فرصت مغتنمی است برای فعالان صنعت تا توانمندیهای خود را به نمایش بگذارند و با جذب سرمایهگذاران خارجی، زمینهساز توسعه پایدار در صنعت سنگ کشور باشند.
شکوری ادامه داد: حتی اگر کل صنایع معدنی کشور تعطیل شوند، تأثیر چندانی بر وضعیت منابع آبی نخواهد داشت؛ اگر همین فردا معدنها را ببندیم، مردم حمام نروند و هیچ مصرفی نداشته باشند، باز هم فقط شش درصد از منابع صرفهجویی میشود.
راهکار اصلی، اصلاح کشاورزی و حرکت به سمت کشت گلخانهای و آبیاری هوشمند است.
*حقوق دولتی بزرگترین موانع رشد معادن است
شکوری در بخش دیگری در تشریح چالشهای اساسی صنعت سنگ، تصریح کرد: حقوق دولتی که از معادن دریافت میشود، یکی از بزرگترین موانع رشد این صنعت است.
هنوز در بسیاری از استانها اختلافنظرهایی درباره نحوه محاسبه حقوق دولتی وجود دارد و با اینکه قرار شده مبنای محاسبه، استخراج واقعی باشد، در عمل پیادهسازی نشده است.
وی همچنین به موانع واردات ماشینآلات معدنی پرداخت و اظهار کرد: مقررات فعلی که واردات ماشینآلات زیر ١� سال را ممنوع میکند، غیرکارشناسی و مانع رشد تولید است گفت: برخی دستگاهها ممکن است عمر بالاتری داشته باشند؛ اما همچنان کارایی مناسب برای معادن سنگ دارند.
باید به عقل فعالان اقتصادی اعتماد شود، نه صرفاً تصمیمات کارمندان دولتی.
رئیس انجمن سنگ ایران همچنین سیاستهای ارزی دولت را عامل اصلی رکود صادراتی دانسته و معتقد است که وقتی صادرکننده باید پول کالای خود را با هزار زحمت و از طریق کشور ثالث وارد کند، یا هزینههای اضافی انتقال وجه را از جیب بپردازد، چگونه انتظار داریم صادرات توسعه پیدا کند؟
قیمتگذاری دستوری ارز، فقط به سود دلالها و واردکنندگان است، نه تولیدکنندگان.
امیرحسین حیدر زاده- عضو هیئتمدیره انجمن سنگ ایران- در ادامه نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی سنگهای ساختمانی تهران، ضمن اشاره به چالشهای صادراتی، از ضعف خدمات زیرساختی و هزینههای بالای لجستیکی بهعنوان موانع جدی پیش روی رقابتپذیری این صنعت در بازارهای بینالمللی نام برد و گفت: با وضعیت فعلی، نمیتوان انتظار موفقیت چشمگیر در صادرات را داشت.
کشورهای دیگر با انرژی ارزانتر و خدمات پشتیبانی بهتر در حال پیشی گرفتن از ما هستند، در حالی که ما ظرفیت بالایی داریم، اما زیرساخت نداریم.
وی تاکید کرد: حضور شرکتهای تخصصی بیشتر در نمایشگاهها باید با رویکردی فراتر از معرفی محصول باشد.
نمایشگاهها باید به اتاق فکر صنعت سنگ که مکان برای طراحی راهکار و ایجاد پیوند بین فعالان زنجیره تأمین باشد، تبدیل شود.
حیدرزاده ضمن اشاره به نوآوری امسال در راهاندازی بخش مفهومی در نمایشگاه، خاطرنشان کرد: برای نخستینبار در کشور شاهد استفاده از ضایعات معادن و باطلههای سنگی در قالب المانهای شهری هستیم.
این اتفاقی مهم است و اگر درست مدیریت شود، میتواند به الگویی پایدار و خلاقانه تبدیل شود.
این عضو انجمن سنگ ایران پیشنهاد داد تا در سالهای آینده ارتباط میان سه ضلع مثلث ''آرشیتکتها، معادن، و شرکتهای فرآوری'' بهطور منسجم و پروژهمحور برقرار شود.
ممکن است حتی یک المان خاص در نمایشگاه به فروش نرسد، اما آرشیتکت با ذهن خلاقش، معدندار با تأمین سنگ و شرکت فرآوری با ساخت، میتوانند اثری خلق کنند که هویت ایرانی را در فضاهای شهری بازتاب دهد.
وی با انتقاد از فراموش شدن استفاده از نماهای اصیل ایرانی در معماری شهری افزود: چرا باید از نماهایی تقلیدی از کشورهای دیگر استفاده کنیم، در حالی که معماری کلاسیک و نمای سنگی ایرانی ظرفیت صادرات فرهنگی و اقتصادی دارد؟
ما باید اصالتمان را حفظ و آن را صادر کنیم.
انتهای پیام/