همبستگی اقوام ایرانی در «اسفند»؛ فرصتی برای شناخت یک فرمانده عرب زبان
یک فعال فرهنگی در یادداشتی به فیلم سینمایی «اسفند» که درباره زندگی شهید علی هاشمی است، پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، منیژه خسروی فعال فرهنگی در یادداشتی به ویژگیهای فیلم سینمایی «اسفند» به کارگردانی دانش اقباشاوی پرداخت که این روزها روی پرده سینما قرار دارد.
متن این یادداشت به شرح زیر است:
«فیلم سینمایی «اسفند» به کارگردانی دانش اقباشاوی اثری است که در ژانر دفاع مقدس تولید شده است و بخشهایی از زندگی و رشادتهای شهید علی هاشمی را روایت میکند.
این فیلم محصول سازمان هنری رسانهای اوج است که در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفت و توانست نظر طیفی از مخاطبان، منتقدان و چهرههای مختلف را به دست آورد.
یکی از ویژگیهای «اسفند» رویکرد انسانی و عاطفی آن در دل اتفاقات و التهابات دفاع مقدس است.
کارگردان توانسته فضایی ایجاد کند تا شخصیت شهید علی هاشمی به طور درست پیش روی مخاطب قرار بگیرد.
دانش اقباشاوی در کنار نمایش قدرت نظامی و فرماندهی شهید هاشمی و همچنین تصویرگری از سختیهای جنگ و میدان نبرد، به لایههای انسانی شخصیت اصلی پرداخته است.
شهید هاشمی در «اسفند» نه تنها فرماندهای قهرمان، بلکه مردی است که در دل شرایط سخت جنگی و در بحبوحه طراحی عملیاتهای پیچیده، گویا در وجودش آرامش پر تلاطمی وجود دارد که او را قادر میسازد تصمیمهای سرنوشت ساز بگیرد.
فیلم مقطع حساس عملیات خیبر را که شهید هاشمی به عنوان یک فرمانده عرب زبان توانست با شناخت منطقه هور، عملیات آبی - خاکی را طراحی و هدایت کند به شکل درخور نشان میدهد و این موضوع را برجسته میسازد که چگونه انسانها در این موقعیتها رشد میکنند و تبدیل به اسطورههای ملی میشوند.
یکی از بخشهای فیلم، همکلامی شهید هاشمی با مادرش به زبان عربی است که نشان دهنده عمق احساسات و ارتباط عاطفی این فرمانده با خانوادهاش است.
این سکانسها نه تنها حس خوبی به مخاطب منتقل میکند، بلکه تصویری زیبا از انسانیت و عشق به وطن را به نمایش میگذارد که باعث میشود مخاطب خواهان ادامه داستان باشد.
انتخاب رضا مسعودی برای ایفای نقش شهید هاشمی جسورانه بوده است.
او با وجود کم تجربگی در عرصه بازیگری، موفق به اجرای نقش خود به شکل قوی و باورپذیر شده است.
توانایی او در نمایش احساسات پیچیده شخصیت و همچنین انتقال درونیاتش از طریق نگاه و حرکات صورت، از جمله مولفههای قابل تحسین بازیگر محسوب میشوند.
نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فجر گواه موفقیت مسعودی در انجام ماموریت است.
موسیقی متن فیلم، اثر کارن همایونفر یکی دیگر از نقاط قوت «اسفند» است.
این موسیقی به طور دقیق با فضای جنگی و هیجانی داستان هم خوانی دارد و در صحنههای انسانی و عاطفی فیلم نیز به خوبی احساسات را تقویت میکند.
موسیقی آرام و دلنشین این اثر، مخاطب را در یک فضای معنوی و احساسی قرار میدهد که هم با روایت فیلم هم راستا است و هم به مخاطب کمک میکند تا بیشتر درگیر داستان و شخصیتهای آن شود.
جالبتر آنکه موسیقی آنقدر با کار در هم آمیخته است که گاهی به جای شنیده شدن، در عمق وجود بیننده رخنه و احساسات را به روشی بیکلام منتقل میکند.
علاوه بر موسیقی، سعید براتی فیلمبردار فیلم در «اسفند» توانسته است فضاسازیهایی باورپذیر خلق کند که مخاطب به یک دوره تاریخ و یک شرایط سخت پرتاب میشود.
فیلم با استفاده از تکنیکهای پیشرفته فیلمبرداری، به ویژه در صحنههای آبی - خاکی و هنگامی که قایقها در آب به سمت دشمن حرکت میکنند، توانسته است حس فضا را به خوبی انتقال دهد.
«اسفند» به عنوان یک فیلم ملی، پیامهای همگرایانهای را منتقل میکند.
انتخاب بازیگران بومی عرب زبان و تمرکز بر فرهنگ و هویت منطقه خوزستان، به صداقت فیلم افزوده است و به طور خاص در قامت یک اثر ملی به همبستگی اقوام مختلف ایرانی پرداخته است.
در سینمای دفاع مقدس، اینگونه رویکردها واجد اهمیت تاریخی هستند که با نقطهگذاری خود پیامهای فرهنگی و اجتماعی مهم را نیز به مخاطب منتقل میکنند.
برای نسل جوان و مخاطبانی که نسبت به تاریخ جنگ هشت ساله آشنایی کمتری دارند، «اسفند» فرصتی است برای درک و شناخت بیشتر شخصیتهای این دوران و ارزشهای انسانیای که در سایه فداکاریهای رزمندگان و فرماندهان شکل گرفت.
«اسفند» باعث میشود مخاطب بداند شهید علی هاشمی که بود و چرا کارش در دوران دفاع مقدس دارای اهمیت است.
او با همگرایی میان اقوام و تقویت روحیه نیروهای نظامی توانست ایران را در نبردی نابرابر به نقطهای مهم از پیروزی برساند.
جمع چنین ویژگیهایی، «اسفند» را تبدیل به محصولی قابل قبول میکند که در بیان و انتقال مفهوم خود موفق عمل کرده است.
با این نگاه برخی ایرادات فنی را میتوان نادیده گرفت و از تماشای آن لذت برد و غرق در پیامهای ریز و درشت آن شد.»