تحول در آموزش نیازمند مدرسهمحوری و معلممحوری است - تسنیم
مدیرکل آموزش وپرورش استان قزوین گفت: تحول در آموزش نیازمند مدرسه محوری و معلم محوری بوده و نقش آفرینی موثر معلمان، راهبرد اصلی ارتقای کیفیت آموزش است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزشوپرورش استان قزوین، عصر امروز پنجشنبه 25 اردیبهشت در آیین اختتامیه جشنواره الگوهای برتر تدریس درس "تفکر و سبک زندگی"، با طرحی نو، به میزبانی استان قزوین، با تأکید بر ضرورت تحول در نگاه و نقشآفرینی معلمان و مدیران مدارس، اظهار کرد: تا زمانی که معلم و مدیر صرفاً خود را مأمور اجرای وظایف بدانند و نه مسئول حل مسأله، تغییر معنادار در نظام تعلیم و تربیت رخ نخواهد داد.
وی با اشاره به چالشهای امروز نظام آموزشی تصریح کرد: در نظام تصمیمسازی کشور، رویکرد منطقی و مسألهمحور هنوز در مدرسه نهادینه نشده است.
اگر معلم احساس کند که برای حل مسائل مدرسه مسئول است، روشهای نوین را به کار میگیرد و خود را در مقام یک عامل تحول میبیند.
اصغری با انتقاد از استمرار روشهای سنتی در مدیریت و تدریس خاطرنشان کرد: نمیتوان با روشهای قدیمی، مسائل جدید را حل کرد.
تعلیم و تربیت یک فرآیند تعاملی، دوسویه و هدفمند است که باید بر پایه اصول و تفاوتهای فردی طراحی شود.
وی با استناد به دیدگاههای بزرگان تعلیم و تربیت افزود: نمیتوان بدون داشتن نقشه راه و هدف مشخص، از معلم انتظار ایجاد تحول داشت.
معلمی که برای کلاسش چشمانداز ندارد، نمیتواند دانشآموز را برای زندگی آماده کند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان، از معلمان بهعنوان خط مقدم تحول در نظام آموزشی یاد کرد و گفت: ما خدمتگزار معلمان هستیم.
هر زمان که آرامش و اختیار بیشتری به مدرسه و معلم داده شود، نتیجه آن ارتقای کیفیت آموزش و افزایش انگیزه در محیط یادگیری خواهد بود.
وی با تأکید بر لزوم تحول در نظام تعلیم و تربیت گفت: ما در جهانی زندگی میکنیم که هر روز با تغییرات گسترده و پیچیدگیهای فزاینده روبهروست.
در چنین شرایطی، آموزشوپرورش نیازمند تحولاتی بنیادین است، نه صرفاً تغییرات تدریجی.
اصغری با اشاره به اهمیت مدرسه بهعنوان کانون تحول افزود: مدرسه نباید صرفاً مجری سیاستها باشد بلکه باید در سیاستگذاری و برنامهریزی نقشآفرین باشد.
اگر معلمان و مدیران مدرسه در فرآیند برنامهریزی مشارکت نداشته باشند، اجرای موفق برنامهها ممکن نخواهد بود.
وی با بیان اینکه معلمان امروز باید یادگیرندگان مادامالعمر باشند، خاطرنشان کرد: هر معلمی که با روشهای نوین تدریس و نظریههای جدید یاددهی و یادگیری آشنا نباشد، نمیتواند در تحقق اهداف آموزشی موفق باشد.
هدفگذاری دقیق، محتوای جذاب، روش تدریس مؤثر و ارزشیابی کارآمد، چهار رکن اساسی در طراحی برنامههای آموزشی هستند.
اصغری تمرکززدایی را یکی از الزامات تحول در آموزشوپرورش دانست و تأکید کرد: نظام آموزشی زمانی موفق خواهد بود که اقتضائات محیطی را در برنامهریزیها لحاظ کند و به مدرسه و معلم قدرت تصمیمگیری و برنامهریزی بدهد.
در پایان، اصغری از حضور مسئولان کشوری و مهمانان ارجمند در قزوین قدردانی کرده و ابراز امیدواری کرد که این جشنواره ها، گامی مؤثر در راستای تقویت مدرسهمحوری در آموزشوپرورش باشد.
انتهای پیام/