نقش سازمان سینمایی در معرفی فیلمهای ایرانی به بازار جهانی
محمد طیب مدیرکل امور بینالملل و جشنوارههای سازمان امور سینمایی با اشاره به فضای رقابتی جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره اهداف سازمان سینمایی در حوزه بینالملل صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد طیب مدیرکل امور بینالملل و جشنوارههای سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری کشور با اشاره به استقبال مخاطبان و اهمیت فضای رقابتی جشنواره فیلم ۱۰۰ گفت: این جشنواره فرصتی است برای ارزیابی کیفی آثار و استعدادهای فیلمسازانی که در سراسر کشور و نقاط دور و نزدیک حضور دارند.
بسیاری سرمایه یا بودجه قابلتوجهی در اختیار ندارند، اما ایدههایی ناب و نگاهی خلاق دارند.
ترکیب این سادگی تولید با فضای رقابتی جشنواره، میتواند بستری جدی برای تحقق عدالت فرهنگی در گستره ملی باشد.
وی ادامه داد: حضور در محیط جشنواره و مشاهده استقبال گسترده مخاطبان از نمایش فیلمها، برای هر ناظر منصفی گواه آن است که جشنواره فیلم ۱۰۰ از مخاطب واقعی برخوردار است؛ امتیازی که برخی از جشنوارهها صاحب آن هستند.
سالنهای مملو از جمعیت و حضور علاقهمندانی که حتی بر زمیننشسته بودند، نشان میدهد که این جشنواره نهتنها در ساختار، بلکه در جذب مخاطب نیز موفق عمل کرده است.
طیب تاکید کرد: یکی دیگر از امتیازات جشنواره فیلم ۱۰۰، فراهمسازی بستری ساده و کمهزینه برای ورود فیلمسازان جوان به عرصه رقابت است.
پیچیدگیهای سینمای بلند و تولیدات پرخرج در اینجا جایی ندارد.
بسیاری از فیلمها با حداقل امکانات ساخته شدهاند، اما توانستهاند ایدههای خلاقانه و دغدغهمند را در قابهای کوتاه و مؤثر به تصویر بکشند.
وی با اشاره به حضور برخی از اساتید و سینماگران کشور در جمع مخاطبان این جشنواره گفت: نگاه و رویکرد استعدادیابی این سینماگران به آثار ارائه شده، گویای آن است که جشنواره فیلم ۱۰۰، تنها محل نمایش نیست، بلکه محملی برای دیده شدن نسل آینده سینمای ایران است.
فیلمسازی؛ حرفهای برای درآمد و اندیشه
طیب در بخش دیگری از گفتگو با اشاره به دغدغه مشترک بسیاری از فیلمسازان، مبنی بر نبود حمایت مالی و عدم امکان ورود حرفهای به عرصه سینما، تصریح کرد: در سالهای اخیر فرصتها و امکانات بیشتری برای تولید فیلم کوتاه در اختیار علاقهمندان این حوزه قرار گرفته و روند حضور تدریجی آنان در سینمای حرفهای نیز در حال شکلگیری است.
وی با اشاره به ظرفیتهای موجود در کشور اظهار کرد: دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور، سالانه از تعداد قابل توجهی فیلم حمایت میکند و جمع کثیری از جوانان علاقهمند را تحت آموزش و ارتقای دانش فنی قرار میدهد.
همچنین در حوزه مستند، نهادهایی چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، خانه مستند، سازمان سینمایی سوره و سایر موسسات و نهادهای هنری و سینمایی نیز ظرفیتهای مناسبی برای آموزش، تولید و رشد را فراهم کردهاند.
نقش سازمان سینمایی در معرفی فیلمهای ایرانی به بازار جهانی
مدیرکل امور بینالملل سازمان سینمایی در ادامه به نقش این سازمان در دیده شدن جهانی فیلمهای ایرانی اشاره و اظهار کرد: در دوره حاضر، یکی از اصلیترین اهداف سازمان سینمایی، تمرکز بر حوزه بینالملل است و بنا داریم با همکاری موسسات و فعالان تولید و پخش بینالملل، علاوه بر بهرهمندی از تجربههای موفق سینمای ایران در سالهای گذشته، ظرفیتهای تازه را در بازارهای جهانی برای سینمای ایران فعال کنیم و فرصت فعالیتهای سینمایی و بینالمللی در حوزههای تولید مشترک و عرضه جهانی را در دسترس هنرمندان قرار دهیم.