خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 24 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

الزامات رفع ناترازی انرژی، اجماع داخلی، عدالت و اولویت مصرف

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | چهارشنبه، 24 اردیبهشت 1404 - 08:06
نماینده مجلس شورای اسلامی به الزامات رفع ناترازی انرژی، اجماع داخلی، عدالت و اولویت مصرف پرداخت.
انرژي،مصرف،نكته،ايجاد،مجلس،ناترازي،توليد،حوزه،اجماع،مديريت،ه ...

باشگاه خبرنگاران جوان ـ مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سلام بر مهدی (عج)؛ در اولین سالگرد شهادت آیت الله رئیسی و همراهان پاک او دلتنگی و مواضع رهبر معظم انقلاب را یادآوری می‌کنم که اگر دولت این شخصیت بزرگ که امیرکبیر زمان بود، ادامه می‌یافت، بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز حل می‌شد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به موضوع مهم ناترازی انرژی بیان کرد: دغدغه اساسی امروز مردم و مسئولان ناترازی انرژی است و رفع ناترازی انرژی دو بال اصلی دارد؛ بال اول افزایش تولید و بال دوم کاهش مصرف و به عبارت بهتر "بهینه مصرف کردن" است.
موفقیت در هر دو بال این موضوع الزاماتی دارد و یکی از الزامات مهم رفع ناترازی مدیریتی است؛ ایجاد یکپارچگی و تمرکز در حوزه انرژی کشور امروز یک ضرورت است.
این نماینده مجلس بیان کرد: الزام دوم، رفع ناترازی مالی است؛ تامین منابع کافی در نیروی انسانی، فناوری، منابع مالی و زمان بسیار حیاتی است.
الزام سوم ایجاد اجماع بین حاکمیت و مردم است و در اینجا، ایجاد اجماع بین مردم ضرورت بیشتری دارد.
الزام چهارم، ایجاد اجماع بین نیرو‌هایی است که در رفع این موضوع خودشان اجماع سازند؛ متاسفانه امروز در موضوعی که باید عزم ملی داشت یک دو قطبی سیاسی شکل گرفته است، عده‌ای طرف مقابل را لیبرال و عده‌ای دیگر طرف مقابل را کمونیسم می‌نامند!
در حالی که هر دو اشتباه می‌کنند.
شریعتی با تاکید براین که در یک موضوع ملی باید اجماع ملی ایجاد کرد، مطرح کرد: چگونه می‌شود در حوزه ناترازی انرژی اجماع ملی ایجاد کرد؟
یک مسئله مهم در هر اقتصاد ملی و در هر بنگاه اقتصادی، قیمت تمام شده است؛ اگر مبنا را بر قیمت تمام شده اقتصاد داخلی بگذاریم نه قیمت‌های جهانی، می‌توان به اجماع رسید.
قیمت تمام شده داخلی اگر کمتر از آن عرضه شود یارانه است و اگر بیشتر مالیات و عوارض.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به موضوع ناترازی انرژی در سمت تولید، بیان کرد: خوشبختانه برنامه هفتم توسعه به ویژه ماده ۱۵، تکالیف بسیار مهمی را در رفع ناترازی انرژی در سمت تولید تعیین کرده است.
بحث خصوصی سازی، عرضه میادین نفت و گاز به بخش خصوصی، مشارکت دادن صنایع انرژی بر در توسعه میادین گازی جدید، ازجمله این‌ها است.
در سالی که به نام سرمایه گذاری برای تولید مزین شده، باید سرعت بیشتری به این کار داده شود برای ایجاد یکپارچگی در حوزه تولید، بحث "وزارت انرژی" امروز در مجلس اعلام وصول شده و در حال بررسی است که البته از دولت آینده اجرا خواهد شد.
این نماینده مجلس اظهار کرد: بحث فناوری و نیروی انسانی داخلی به کفایت وجود دارد؛ اما بعضی مطرح می‌کنند که سرمایه خارجی نیاز است؛ واقعاً باید تأسف خورد که با وجود نقدینگی بسیار بالا در کشور چه بخش ریالی چه بخش ارزی، ما همچنان دست سرمایه گذار خارجی را نگاه می‌کنیم!
گرچه آن هم لازم است، اما بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار معادل ریالی نقدینگی در دست مردم و حدود ۱۵ میلیارد دلار اسکناس در اختیار مردم است که باید با اطمینان بخشی به سرمایه‌های مردم و با ایجاد صندوق‌های پروژه‌ای، سود ارزی به مردم داده و اطمینان ایجاد کنیم.
مردم باید سرمایه‌هایشان را در طرح‌های سرمایه گذاری برای تولید به میدان بیاورند و چه طرح‌هایی مهم‌تر از طرح‌های نفت و گاز کشور؟
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه زمان درحوزه تولید به نفع ما جلو نمی‌رود، اضافه کرد: در میادین مشترک ما و از همه مهمتر میدان گازی پارس جنوبی نگرانی وجود دارد که تا چند سال آینده بخشی از فاز‌های آن از دست برود و امکان بازیابی نداشته باشند.
شریعتی با بیان اینکه در بخش مصرف که مهم‌تر است و فرصت‌هایی در اختیار مااست چند نکته ضرورت دارد، ادامه داد: باز به قانون برنامه هفتم تاکید می‌کنم و از رئیس جمهوری که دغدغه حوزه ناترازی انرژی را به درستی بار‌ها مطرح می‌کنند، تقاضا می‌کنم سریع‌تر سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی را به عنوان معاون خود تعیین کنند و با اختیارات اصل ۱۲۷ او را مامور کنند که اساسنامه را بیاورند و در دولت تصویب شود.
منابع مالی زیادی در حوزه مدیریت مصرف نیاز نیست؛ اما در برنامه هفتم حساب بهینه سازی مصرف انرژی، منابع بسیار خوبی هم دیده شده و به صورت پیشینی هم قابلیت استفاده دارد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس بیان کرد: یعنی سرمایه‌گذاران می‌توانند طرح‌های خودرا قبلاً تعهد کرده و سرمایه در گردش را در قالب گواهی‌های صرفه‌جویی در اختیار گیرند در حوزه مدیریت مصرف نیاز به فناوری‌های پیچیده نیست، نیاز به زمان طولانی نیست، در مدت زمان کم می‌شود کار‌های بسیار بزرگی انجام داد.
این را قدر بدانیم این یک مزیت برای ما است، برخلاف سمت تولید، حوزه مدیریت مصرف تحریم ناپذیر بوده و امکان تحریم ندارد.
مدیریت مصرف انرژی را دشمن چگونه می‌تواند تحریم کند؟
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت طرح بازتوزیع یارانه‌های انرژی را دنبال می‌کند و ضمن حمایت از کلیات این طرح، چند نکته را تذکر می‌دهم؛ نکته اول رعایت کامل قانون برنامه هفتم و سایر قوانین کشور، نکته دوم رویکرد نرم افزاری به جای رویکرد سخت افزاری و یا ایجاد فرصت‌های جدید برای افرادی که می‌خواهند هزینه تراشی و سفره دوزی برای خودشان کنند، نکته سوم تحول در حوزه انرژی، باید گام به گام اتفاق بیفتد نمی‌شود با "شوک درمانی" به ویژه در قیمت این را دنبال کرد؛ هرطرحی که گام اول آن افزایش شدید قیمت‌ها باشد، محکوم به شکست است!
ما روش‌های دیگری را می‌توانیم دنبال کنیم، نکته چهارم توجه به شاخص عدالت که در بیانیه گام دوم تاکید شده و جز عقب ماندگی‌های کشور بوده، بسیار ضروری است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه توضیحات درباره طرح بازتوزیع یارانه‌های انرژی، تاکید کرد: ما در این طرح باید همزمان از یک طرف کسانی که در طبقات محروم هستند و سهمیه‌شان را تا الگوی مصرف به آنها اختصاص دهیم تا خودشان مدیریت کنند چراکه بسیاری از مردم به دلیل محرومیت، کم مصرف هستند، سهمیه آنها را باید در اختیار خودشان قرار دهیم تا در بازار تبادل کنند و همزمان هم گواهی‌های صرفه‌جویی را برای مصارف بالاتر در نظر بگیریم و مردم را به کاهش مصرف تشویق کنیم.
نکته پنجم، انتقال تمامی یارانه‌ها در زنجیره تولید تا مصرف و حلقه ماقبل مصرف کننده نهایی است تا جلوی قاچاق را بگیریم.
نکته ششم، پرهیز از شوک درمانی، نکته هفتم، بازتوزیع عادلانه همراه با بحث صرفه‌جویی باید اتفاق بیفتد و نباید از هم جدا شود.
نکته آخر امیدوارم هرجا نیاز به محدودیت و تلخی است در سمت حاکمیت و دولت باشد و آنجا که شیرینی و تشویق است؛ در سمت مردم صبور ما باشد.