توسعه بندر کاسپین با مشارکت بخش خصوصی کلید میخورد - تسنیم
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با انتقاد از عدم سرمایه گذاری در بندر کاسپین در شش سال گذشته گفت: توسعه زیرساخت های این بندر با مدل BOT و با مشارکت بخش خصوصی دنبال می شود و تجربه موفق قبلی در ساخت اسکله و انبارها را الگویی برای فازهای جدید است.

به گزارش خبرنگار تسنیم از منطقه آزاد انزلی، مصطفی طاعتیمقدم، مدیرعامل این منطقه، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برنامههای توسعهای در مجتمع بندری کاسپین، اظهار کرد: بندر کاسپین با ظرفیتی معادل 10 میلیون تن در سال طراحی شده، اما متأسفانه در شش سال گذشته سرمایهگذاری جدیدی در این بندر برای احداث اسکله جدید صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه در برنامه داریم تا با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و به روش BOT (ساخت، بهرهبرداری و واگذاری)، پروژههای توسعهای این بندر را اجرایی کنیم، گفت: تجربه موفق گذشته ما در احداث اسکلهها، انبارها و سیلوها با مشارکت بخش خصوصی، الگویی قابل تکرار برای فازهای جدید توسعه بندر خواهد بود.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه آنچه اکنون برای تحقق این اهداف نیازمندیم، تکمیل زیرساختهای حملونقل و بهویژه اتصال منطقه آزاد انزلی به شبکه حملونقل ملی از جمله خطوط ریلی و جادهای است، افزود: بر اساس وعدههای اخذ شده و برنامههای موجود در وزارت راه و شهرسازی، امیدواریم این تکمیل زیرساختی هر چه سریعتر محقق شود.
طاعتیمقدم با اشاره به نقش راهبردی این منطقه در تقویت حضور ایران در دریای خزر بیان کرد: از ابتدای تأسیس منطقه آزاد انزلی، هدفگذاری اصلی بر ایجاد زیرساختهای بندری برای افزایش اثرگذاری در تعاملات اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر بوده است.
اتصال ریلی گیلان به شبکه سراسری نیز در همین راستا پیگیری شده و از سال 1398 وارد فاز اجرایی شد.
به گفته وی، سال گذشته توانستیم حدود 80 هزار تن کالا را از طریق ریل، آن هم در همین شرایط زیرساختی ناقص، جابهجا کنیم.
امسال نیز صادرات سیمان از طریق شبکه ریلی آغاز شده و برنامهریزی شده تا دستکم 300 هزار تن بار از این طریق منتقل شود.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در ادامه به موقعیت ژئواکونومیک منطقه آزاد انزلی اشاره و تصریح کرد: نزدیکی این منطقه به کشورهای قزاقستان و روسیه، ظرفیت بینظیری را برای توسعه تجارت فراهم کرده است.
امسال نیز در موضوع واردات روغن، توانستیم مسیر انتقال تانکرها را تسهیل کنیم، همچنین با توجه به مشکلات صنایع روغنکشی در گیلان، سرمایهگذاری در این بخش در دستور کار قرار گرفته است.
طاعتی مقدم با اشاره به افزایش وسعت منطقه آزاد انزلی بر اساس مصوبه جدید قانونی، بیان کرد: محدوده این منطقه از 2500 هکتار به 8609 هکتار افزایش یافته است که از این میزان، 2000 هکتار بهصورت اختصاصی برای فعالیتهای صنعتی و جذب سرمایهگذاران در نظر گرفته شده است.
معافیتهای مالیاتی و سایر مزیتهای قانونی مناطق آزاد، بستر مناسبی را برای جذب سرمایه فراهم کرده است.
وی همچنین از افزایش چشمگیر ترانزیت کالا در این منطقه خبر داد و گفت: کریدورهای ترانزیتی که از ترکمنستان به ایران و سپس به بندر کاسپین منتقل میشوند، موجب شده عملکرد ترانزیتی ما نسبت به سال گذشته سه برابر شود.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی به توسعه زیرساختهای حملونقل هوایی در منطقه اشاره کرد و افزود: کارگاه تجهیز هواپیمایی در منطقه مستقر شده، تجهیزات آن در حال انتقال به فرودگاه رشت است و قرارداد هندلینگ نیز نهایی شده است، همچنین 2 فروند هواپیما به استان وارد شده که انتظار داریم با ورود این ظرفیتها، فعالان اقتصادی استان از زیرساختهای حملونقل هوایی بهرهمند شوند.
انتهای پیام/