خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 23 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مدارس سمپاد ویترین آموزش و پرورش؛مدیریت مدارس خلاقانه و تربیتی باشد

مهر | استان‌ها | سه شنبه، 23 اردیبهشت 1404 - 09:41
یاسوج- مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدارس سمپاد ویترین نظام تعلیم و تربیت این استان هستند و باید با نگاهی رهبری‌محور، خلاقانه و تربیت‌مدار اداره شوند.
مدارس،سمپاد،آموزش،استان،پرورش،تربيت،استعدادهاي،مديران،اشاره، ...

به گزارش خبرگزاری مهر، ایوب رضایی در جمع مدیران مدارس استعدادهای درخشان سمپاد کهگیلویه و بویراحمد افزود: این مدارس ویترین نظام تعلیم و تربیت این هستند و باید با نگاهی رهبری‌محور، خلاقانه و مبتنی بر نوآوری در آموزش، اداره شوند.
وی با بیان اینکه این مدارس به دلیل ماهیت خاص و نقش آنها در موفقیت‌های علمی، المپیادها، جشنواره‌ها و آزمون سراسری تأثیرگذاری مهمی در نظام تعلیم و تربیت دارند، ادامه داد: انتخاب مدیران این مدارس نیز توسط مدیرکل انجام می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه راهبردی آن‌هاست.
حفظ جایگاه مدارس سمپاد استان در کشور
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به عملکرد قابل قبول مدارس سمپاد در سطح این استان، گفت: میانگین نمرات این مدارس در پایه‌های دهم تا دوازدهم از میانگین کشوری بالاتر است و سهم قابل‌توجهی در ارتقا میانگین نمرات کلی استان دارند، اما باید توجه داشت که این وضعیت باید حفظ و تقویت شود.
وی با اشاره به اینکه مدیریت در مدارس سمپاد نقش مهمی دارد، تصریح کرد: مدیری می‌تواند موفق باشد که علاوه بر تخصص و دانش، نفوذ در دل‌ها و توان رهبری در مسیر تربیت دانش‌آموزان را داشته باشد.
رضایی تاکید کرد: در مدارس خاص مانند سمپاد، تنها آموزش کافی نیست، بلکه باید به جنبه‌های عاطفی، ارتباطی و شخصیتی دانش‌آموزان نیز توجه در مدارس شود.
نگاه به مدارس سمپاد صرفاً علمی نباشد
وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان سمپاد با استعدادهای بالا، نیاز به توجه تربیتی بیشتری دارند، بیان کرد: باید فضایی ایجاد کنیم که اعتماد به نفس، مهارت‌های اجتماعی و هویت فردی آن‌ها نیز به اندازه موفقیت تحصیلی‌شان رشد کند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: دانش‌آموزی که رتبه کنکور می‌آورد، اما در ارتباط اجتماعی ضعیف است، یک زنگ هشدار برای ماست.
وی با اشاره به ضرورت توانمندسازی مدیران مدارس سمپاد افزود: نوآوری در شیوه‌های آموزش، ارزیابی مستمر، برنامه‌ریزی دقیق، تحلیل نتایج، شناسایی چالش‌ها و حل مسائل باید در اولویت کاری مدارس سمپاد باشد.
علاوه بر ثبت موفقیت‌ها، باید نقاط ضعف را نیز شناسایی و برای حل آن‌ها برنامه عملیاتی داشت.
وی همچنین از دیدارهای خود در تهران با مسئولان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان خبر داد و گفت: تحلیلی که از وضعیت برخی مدارس استان ارائه شد، رضایت‌بخش نبود و باید با اصلاح عملکردها و ارتقای کیفیت، اعتماد و انتظارات را پاسخ دهیم.
رضایی از مدیران مدارس خواست تا با روحیه جهادی و با تکیه بر برنامه‌ریزی دقیق، برای ارتقا جایگاه سمپاد در استان تلاش کنند.
وی بیان کرد: مدارس سمپاد، نماد توانمندی آموزش و پرورش استان است و هر موفقیت یا چالشی در این حوزه، به کل نظام تعلیم و تربیت ما منعکس می‌شود.
مدارس سمپاد نیازمند توجه بیشتر در مسئله آموزشی هستند
مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد نیز در این نشست با قدردانی از زحمات مدیران و مسئولان این مدارس، گفت: مدارس سمپاد، نماد نظام آموزشی ما هستند و مدیران این مدارس، نخبگان عرصه مدیریت آموزش محسوب می‌شوند.
محمد حسین‌زاده، با تأکید بر لزوم توجه همزمان به آموزش و تربیت در مدارس خاص، افزود: دانش‌آموزان سمپاد، به دلیل ویژگی‌های خاص و استعدادهای بالای خود، نیازمند توجه جدی‌تر در حوزه‌های تربیتی و مشاوره‌ای هستند.
وی اظهار کرد: صرف کسب نمرات بالا، ضامن موفقیت واقعی این دانش‌آموزان نیست و باید در کنار آموزش، مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی و اعتماد به نفس آن‌ها نیز تقویت شود.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد با اشاره به برخی آسیب‌ها در تربیت دانش‌آموزان تیزهوش، تاکید کرد: گاهی دانش‌آموزی در مدرسه تیزهوشان تمام نمراتش ۲۰ است، اما در مواجهه با جمع و اجتماع دچار لکنت یا اضطراب می‌شود که این یک نقص در فرآیند تربیتی است و خانواده‌ها نیز باید بدانند که موفقیت صرفاً به معنای نمره بالا نیست، بلکه تربیت همه‌جانبه دانش‌آموز اهمیت دارد.
وی تصریح کرد: مدارس خاص باید علاوه بر تربیت پزشک و مهندس، انسان‌هایی با اخلاق، توانمند در ارتباط اجتماعی و آگاه به مسئولیت‌های اجتماعی نیز تربیت کنند.
مجوز راه اندازی مدارس متوسطه اول و دوم سمپاد در شهرستان‌های کهگیلویه و گچساران
رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان نیز به ارائه گزارشی از مهم‌ترین اقدامات، موفقیت‌ها و چالش‌های این حوزه پرداخت.
عبدالرحمن چمن آرا با اشاره به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و آموزشی، به اخذ مجوز تأسیس مدارس متوسطه اول و دوم در شهرستان‌های گچساران و کهگیلویه اشاره کرد و یادآور شد: راه اندازی این مدارس گامی مؤثر در عدالت آموزشی و شناسایی استعدادهای برتر در سراسر استان دانست.
وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر با همکاری اداره‌کل نوسازی و آموزش و پرورش، ساختمان‌های مناسب‌تری برای مدارس سمپاد در نظر گرفته شد که از جمله واگذاری ساختمان جدید به مدرسه متوسطه اول گچساران و بهبود فضای فیزیکی مدارس در یاسوج است.
رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به موفقیت مدارس سمپاد این استان در حوزه پژوهش و المپیادهای علمی اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر، حضور مؤثر در المپیادها، جشنواره‌ها و مسابقات ملی همچون خوارزمی، لیگ برنامه‌نویسی، ریاضی مهرگان، اختراعات و علوم آزمایشگاهی منجر به کسب مدال‌های طلا، نقره و برنز شده است.
وی با اشاره به میزبانی موفق استان در برخی رویدادهای ملی مانند مسابقات نانو و کنگره قرآنی، از پیگیری برای تکمیل گزارش‌های عملکرد و اصلاح برخی برداشت‌های ناقص در این زمینه خبر داد.
چمن آرا از تلاش‌های انجام‌شده برای راه‌اندازی مدرسه سمپاد مهارتی در گچساران خبر داد و اظهار کرد: این فضا با ظرفیت ۱۵ تا ۲۰ سیستم رایانه‌ای آماده بهره‌برداری شد، اما به دلیل استقبال کم، اجرای آن متوقف شد.
وی همچنین از ایجاد تعادل در گرایش تحصیلی دانش‌آموزان خبر داد و بیان کرد: برخلاف گذشته که اکثر دانش‌آموزان تنها به رشته تجربی علاقه داشتند، در دو سال اخیر با اقدامات مشاوره‌ای و آگاهی‌بخشی، تنوع رشته‌ها افزایش یافته است.
رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان بر لزوم تقویت مهارت‌های زندگی، مشاوره روان‌شناختی، سوئیت‌های ویژه برای موارد اضطراری، پاتوق‌های مطالعاتی و ایجاد گروه‌های همیار در مدارس تأکید کرد و از تمامی مدیران خواست برای ارتقای کیفی آموزش در مدارس سمپاد همکاری حداکثری داشته باشند.
در این جلسه مدیران مدارس سمپاد گزارشی از تجزیه و تحلیل امتحانات، موفقیت‌ها، برنامه‌ها و چالشهای این مدارس ارائه دادند.