خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 22 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دوچرخه‌سواری همدان؛ قهرمان‌پروری در سایه کمبودها - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | دوشنبه، 22 اردیبهشت 1404 - 15:30
دوچرخه سواری همدان با وجود استعدادهای درخشان و قهرمانان ملی و بین المللی، با چالش هایی مانند نبود پیست استاندارد، کمبود منابع مالی و ضعف حمایت های فدراسیون مواجه است رئیس هیأت دوچرخه سواری استان از دستاوردها، برنامه ها و موانع این رشته ورزشی می گوید.
همدان،استان،تسنيم،كشور،هيأت،ورزش،رشته،پيست،مسابقات،ايجاد،پرو ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، استان همدان با سابقه‌ای درخشان در ورزش دوچرخه‌سواری، امروز به یکی از قطب‌های این رشته در کشور تبدیل شده است.
با این حال، نبود پیست استاندارد، کمبود منابع مالی و حمایت‌های محدود فدراسیون، چالش‌های بزرگی هستند که توسعه این ورزش را با مشکل مواجه کرده‌اند.
در این میان، هیأت دوچرخه‌سواری همدان با تکیه بر استعدادهای جوان و برنامه‌ریزی بلندمدت، به دنبال ایجاد تحولی پایدار است.
رامین تاج‌بخشیان، رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان همدان به پرسش‌های تسنیم پاسخ داده و از آخرین وضعیت این رشته ورزشی در استان، برنامه‌های آینده و مشکلات پیش رو سخن گفته است که ادامه می خوانید:
تسنیم: درباره مهم‌ترین دستاوردهای دوچرخه‌سواری همدان در سال‌های اخیر توضیح دهید.
تاج‌بخشیان: در سال‌های اخیر مهم‌ترین استراتژی ما تمرکز بر استعدادیابی و پرورش نوجوانان و جوانان بوده است.
در این راستا توانسته‌ایم 2 دوره مسابقات قهرمانی کشور در رده‌های نوجوانان و جوانان را در همدان برگزار کنیم.
در سال 1403 نیز 2 مسابقه قهرمانی کشور دیگر برگزار شد که از جمله مهم‌ترین اقدامات هیأت دوچرخه‌سواری در سطح کشور محسوب می‌شود.
در زمینه استعدادیابی، اقدامات مؤثری انجام داده‌ایم.
در مسابقات قهرمانی کشور، نوجوانان مستعدی شناسایی شده‌اند که برخی از آن‌ها به هیأت دوچرخه‌سواری پیوسته‌اند و تعداد اعضای هیأت‌‌ دوچرخه‌سواری همدان در حال افزایش است اکنون تعداد بیمه شدگان این رشته ورشی 250 نفر است.
تیم همدان دارای 10 قهرمان در رده‌های مختلف است که 3 نفر از آن‌ها در تیم ملی حضور دارند و این نشان‌دهنده ظرفیت بالای استان در پرورش استعدادهاست.
تسنیم: جایگاه دوچرخه‌سواری همدان را در سطح کشور و بین‌المللی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
تاج‌بخشیان: پس از شهادت شهید شمسی‌پور و فاصله‌ای که در فعالیت‌های هیأت‌‌ ایجاد شد، هیأت‌‌ دوچرخه‌سواری استان همدان با تلاش‌های جدید در چند سال اخیر به جایگاه قابل توجهی دست یافته است.
در سطح کشور، هم‌اکنون جایگاه هیأت دوچرخه‌سواری همدان بین رده‌های سوم و چهارم قرار دارد.
البته رقابت با شهرهایی مانند تبریز و اصفهان که از اسپانسرهای قوی برخوردارند، همواره وجود دارد.
در سطح آسیا، دوچرخه‌سواران ما افتخارات خوبی کسب کرده‌اند.
برای مثال، بهنام آرین در مسابقات کشورهای اسلامی 2 مدال نقره به دست آورده است.
متأسفانه در سطح جهانی، فدراسیون دوچرخه‌سواری کشور جایگاه خاصی ندارد، اما با حمایت بیشتر می‌توانیم در این عرصه هم بدرخشیم.
در حال حاضر ورزشکارانی مثل خانم‌ها پریسا مجنونی و قلی‌پوری که لژیونر در تیم‌های خارجی حضور دارند و بهنام آرین که در تیم کردستان عراق مشغول به فعالیت است، در عرصه‌های بین‌المللی می‌درخشند.
این ورزشکاران نشان داده‌اند که ظرفیت رقابت در سطح جهانی را دارند اگر این افراد حمایت‌های لازم را در داخل دریافت کنند، می‌توانند برای تیم‌های داخلی و ملی هم افتخارات بزرگی به ارمغان بیاورند.
ضمن اینکه نام سردار شهید علیرضا شمسی پور که رییس سابق هیئت دوچرخه سواری بودند افتخاری برای این هیئت و ورزشکاران این رشته ورزشی در همدان است.
تسنیم: بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی دوچرخه‌سواری همدان چیست؟
تاج‌بخشیان: بدون شک بزرگ‌ترین مشکل ما نبود پیست استاندارد دوچرخه‌سواری است.
پروژه احداث پیست از سال 1392 آغاز شده اما متأسفانه تنها 2 تا 3 درصد پیشرفت داشته است.
این در حالی است که پیست دوچرخه‌سواری می‌تواند نه تنها برای استان همدان، بلکه برای کل منطقه غرب کشور مفید باشد.
مشکل دیگر کمبود منابع مالی است.
هیأت ما سالن اختصاصی ندارد و برای تأمین هزینه‌ها کاملاً وابسته به فدراسیون و اداره ورزش هستیم.
متأسفانه در سال‌های اخیر فدراسیون هیچ گونه کمک مؤثری به ما نکرده است.
هزینه‌های تجهیزات نیز بسیار بالاست.
برای مثال، یک دوچرخه حرفه‌ای برای مسابقات آسیایی حداقل یک میلیارد تومان هزینه دارد که برای بسیاری از ورزشکاران غیرقابل تأمین است.
در گذشته در مسابقات قهرمانی کشور شاهد حضور بیش از 100 دوچرخه‌سوار بودیم، اما در حال حاضر تنها 20 الی 25 نفر در این مسابقات شرکت می‌کنند.
این امر نشان‌دهنده مشکلات مالی و کمبود تجهیزات است.
تسنیم: در مورد وضعیت همدان در دوچرخه سواری در جاده و مسائل آن بفرمایید؟
تاج‌بخشیان: در حال حاضر، بچه‌های همدان در رشته جاده بسیار موفق عمل کرده‌اند، ولی بدون شک اگر پیست استاندارد داشتیم، دستاوردهای بیشتری به دست می‌آوردیم.
در حال حاضر، یکی از مشکلات اصلی ما امنیت جاده‌ها و نبود شرایط مناسب برای تمرین‌های حرفه‌ای است.
دوچرخه‌سواران ما در حال حاضر در جاده‌های پر تردد و شلوغ استان تمرین می‌کنند.
به همین دلیل، ایجاد مسیرهای اختصاصی برای دوچرخه‌سواری، به‌ویژه مسیرهایی به طول 4 یا 5 کیلومتر، می‌تواند به ارتقای سطح این ورزش در همدان کمک کند.
پیست‌های دوچرخه‌سواری هزینه بالایی دارند، اما ایجاد مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری در جاده‌ها نه‌تنها ایمنی ورزشکاران را افزایش می‌دهد بلکه در روند توسعه این ورزش نیز مؤثر خواهد بود.
تسنیم: درباره برنامه‌های آینده هیأت توضیح دهید.
تاج‌بخشیان: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما برگزاری تور دوچرخه‌سواری همدان است که در سال آینده ابتدا به صورت استانی برگزار خواهد شد و در مراحل بعدی امکان حضور کشورهای همسایه نیز وجود دارد.
هیأت‌‌ دوچرخه‌سواری همدان در تلاش است تا میزبانی مسابقات تریال آسیایی را در آینده به عهده گیرد.
در این زمینه درخواست‌هایی به فدراسیون ارائه داده‌ایم و جلساتی نیز با مسئولان مختلف برگزار شده تا امکان میزبانی این مسابقات در همدان فراهم شود و مهمتر اینکه به دنبال اسپانسر هستیم.
همچنین در حال رایزنی با شهرداری هستیم تا مسیرهای اختصاصی دوچرخه‌سواری در جاده‌های پرتردد ایجاد شود که هم ایمنی ورزشکاران را افزایش دهد و هم به توسعه این ورزش کمک کند.
در بخش آموزش، دوره‌های مربیگری و داوری برگزار کرده‌ایم و قصد داریم این دوره‌ها را به شهرستان‌هایی مانند نهاوند و ملایر گسترش دهیم.
همچنین با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا دوچرخه‌سواری را در مدارس ترویج دهیم و استعدادهای جوان را از همان سنین پایین شناسایی کنیم.
تسنیم: وضعیت بانوان دوچرخه‌سوار در استان چگونه است؟
تاج‌بخشیان: برخلاف تصور عمومی، استقبال بانوان از دوچرخه‌سواری بسیار خوب است.
در حال حاضر ملی‌پوشانی مانند پریسا مجنونی، قلی‌پور و سارا حبیبی داریم که در میادین ملی و بین‌المللی می‌درخشند.
مشکل اصلی بانوان، نبود فضای تمرینی مناسب و ایمن است.
در حال رایزنی با شهرداری هستیم تا یک پیست کوچک مخصوص بانوان ایجاد کنیم تا بتوانند در محیطی مناسب و ایمن تمرین کنند.
تسنیم: درباره برنامه‌های هیأت برای ترویج دوچرخه‌سواری در میان دانش‌آموزان و همکاری با آموزش و پرورش توضیح دهید.
تاج‌بخشیان: آموزش دوچرخه‌سواری در مدارس را یکی از اولویت‌های اصلی هیأت می‌دانیم.
در همین راستا مذاکرات مفصلی با معاون محترم ورزش دانش‌آموزی استان انجام داده‌ایم.
برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با مشارکت شهرداری، کمیته‌ای تخصصی تحت عنوان "نوجوانان، جوانان و دانش‌آموزی" راه‌اندازی کنیم که آقای دکتر ساکی به عنوان مسئول این کمیته انتخاب شده‌اند.
ما موفق شده‌ایم تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل آموزش و پرورش استان منعقد کنیم که این همکاری دوطرفه خواهد بود.
از یک طرف از ظرفیت‌های آموزش و پرورش استفاده می‌کنیم و از طرف دیگر امکانات هیأت در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.
این تفاهم‌نامه مسیر را برای حضور گسترده‌تر دانش‌آموزان در رشته دوچرخه‌سواری هموار خواهد کرد.
نکته مهم اینجاست که آموزش و پرورش در گذشته نقش پررنگ‌تری در ترویج دوچرخه‌سواری داشت و ما قصد داریم با این تفاهم‌نامه بار دیگر فضایی مناسب برای حضور نوجوانان در این رشته فراهم کنیم.
هدف اصلی ما شناسایی استعدادهای درخشان از همان سنین مدرسه است.
به خانواده‌های عزیز هم توصیه می‌کنم که نگران ایمنی فرزندانشان نباشند.
هر مهارتی از جمله دوچرخه‌سواری با تمرین و تکرار حاصل می‌شود.
ما برنامه‌های ایمنی ویژه‌ای برای دانش‌آموزان در نظر گرفته‌ایم و معتقدیم با فرصت‌دهی و تشویق مناسب، می‌توانیم نسلی از دوچرخه‌سواران حرفه‌ای را تربیت کنیم.
این سرمایه‌گذاری نه تنها برای ورزش استان، بلکه برای سلامت عمومی جامعه نیز مفید خواهد بود.
تسنیم: برای ورود به این رشته ورزشی چه حداقل هایی نیاز هست؟
تاج‌بخشیان: برای آغاز دوچرخه‌سواری، حداقل باید یک دوچرخه کوهستانی تهیه کرد که قیمت آن اکنون حدود 50 میلیون تومان است.
متأسفانه هزینه‌های تجهیزات بالاست و این موضوع مانعی برای توسعه بیشتر ورزش دوچرخه‌سواری به‌شمار می‌آید.
همدان به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن، ظرفیت بالایی برای توسعه دوچرخه‌سواری کوهستان دارد.
با این حال، در مرکز استان به دلیل محدودیت زمین، ایجاد پیست دوچرخه‌سواری دشوارتر است.
اکنون در حال رایزنی با دانشگاه بوعلی سینا هستیم تا در زمینی پشت دانشکده رشد، پیستی را ایجاد کنیم که امکان برگزاری مسابقات قهرمانی کشور را داشته باشیم.
تسنیم: چه انتظاری از مسئولان دارید؟
تاج‌بخشیان: انتظار داریم مسئولان به ورزش دوچرخه‌سواری به عنوان یک رشته استراتژیک نگاه کنند.
این ورزش هم می‌تواند در کاهش ترافیک و آلودگی هوا مؤثر باشد و هم ظرفیت مدال‌آوری دارد.
نیازمند حمایت جدی در زمینه احداث پیست، تأمین تجهیزات و جذب اسپانسر هستیم.
خانواده‌ها نیز باید بدانند که دوچرخه‌سواری علاوه بر سلامت جسمی، اعتمادبه‌نفس و مهارت‌های اجتماعی فرزندانشان را تقویت می‌کند.
تسنیم: سخن پایانی؟
تاج‌بخشیان: با وجود همه مشکلات، به آینده دوچرخه‌سواری همدان بسیار امیدواریم.
اگر حمایت‌های لازم صورت بگیرد، بدون شک می‌توانیم به یکی از قطب‌های اصلی دوچرخه‌سواری کشور تبدیل شویم و در عرصه بین‌المللی نیز بدرخشیم.
به گزارش تسنیم، گفت‌وگوی تفصیلی با رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان همدان نشان می‌دهد این رشته با وجود استعدادهای درخشان و مدیریت هدفمند، با چالش‌های جدی زیرساختی و مالی روبرو است.
نبود پیست استاندارد پس از 11 سال، کمبود منابع مالی و حمایت‌های محدود فدراسیون از اصلی‌ترین مشکلات هستند.
با این حال، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای مانند برگزاری تور استانی، توسعه مسیرهای ایمن و تمرکز بر استعدادیابی نویدبخش آینده‌ای روشن برای دوچرخه‌سواری استان است.
مصاحبه از: حاجی قربان قنبری خرم
تنظیم از: مریم رحیمیان انور
انتهای پیام/