خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 22 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

معاون دانشگاه تهران: قوانین ناکارآمد آموزشی باید اصلاح شوند

تسنیم | سیاسی | یکشنبه، 21 اردیبهشت 1404 - 15:30
معاون آموزشی دانشگاه تهران در مراسم معرفی و تقدیر از سرآمدان آموزشی این دانشگاه گفت: قوانین ناکارآمد آموزشی باید اصلاح و در برخی رشته های تحصیلی بازنگری صورت گیرد.
دانشگاه،دانشجويان،آموزشي،علمي،نفر،هيئت،جشنواره،آموزش،تهران،د ...

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، ظهر امروز در اختتامیه دوازدهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران، پیشکسوتان و سرآمدان آموزشی این دانشگاه تقدیر شدند.
محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران، در این خصوص اظهار داشت: اولین دوره این جشنواره سال 89 برگزار و در سالهای 93 و 94 نیز این جشنواره برگزار شد.
از سال 95 به بعد، هر سال این جشنواره به‌ طور مرتب برگزار و امسال، دوازدهمین دوره جشنواره برگزار می‌شود.
وی گفت: انتخاب‌ها با توجه به آیین‌نامه و شیوه‌نامه مربوطه و واحد محل خدمت است بر اساس این آیین‌نامه، از هر 50 نفر عضو هیئت علمی، یک نفر می‌تواند، معرفی شود.
به این ترتیب، در این جلسه 41 نفر معرفی می‌شوند.
چند نفر از اساتید پیشکسوت، 5 منتخب از بین اعضای هیئت علمی، دو نفر از معاونان آموزشی دانشکده‌ها، 1 نفر از مدیران آموزشی و 28 نفر از خانواده محترم آموزشی دانشگاه بر اساس شیوه‌نامه اعلامی، معرفی می‌شوند.
وی اعضای هیئت علمی را مهمترین رکن تولید علم در دانشگاه‌ها اعلام کرد و گفت:گسترش مرزهای دانش بر عهده اعضای هیئت علمی است.
در این مسیر علاوه بر اینکه باید جایگاه دانشگاه را در در دنیا افزایش دهیم و حرف علمی بزنیم، باید ببینم چه محصولی ایجاد می‌کنیم.
این امر نیز جزو وظایف دانشگاه است.
معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: علاوه بر این، وظایف فرهنگی و اخلاقی دانشگاه نیز بسیار مهم است.
ما در محیط دانشگاه، آموزش اخلاق حرفه‌ای و رفتار درست را برای دانشجویان و استادان داریم و این امر به گسترش اخلاق مداری در جامعه کمک می‌کند.
دانشگاه باید جایگاهی برجسته در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی داشته باشد و بتواند به رفع نیاز‌های کشور بپردازد.
اهمیت بازنگری رشته‌ها
وی با اشاره به اینکه در ارزیابی کیفیت آموزش، باید تمام جنبه‌ها را مورد توجه قرار داد، تاکید کرد: برای ارتقای کیفیت دانشگاه، نیاز به اصلاح برنامه‌های درسی داریم.
به‌ویژه، برنامه‌های درسی که بیش از 10 سال از تصویب آنها گذشته است، باید مورد بازنگری قرار گیرند.
اگر برنامه درسی بیش از 10 سال از تصویب آن گذشته باشد، بهتر است که پذیرش دانشجو در آن رشته متوقف شود تا به جای آن برنامه‌های به‌روزتر و مؤثرتری ارائه شود.
وی گفت: نمی توانیم برنامه‌های قدیمی را اجرا کنیم با موافقت روسای دانشگاه قرار شده است، برنامه‌های درسی که بیش از 10 سال از آن می‌گذرد برای آنها دپارتمان و گروه نداشته باشیم و اعضای هیئت علمی نگیریم.
قوانین ناکارآمد حذف شوند
کمره‌ای افزود: در کمیسیون موارد خاص موارد زیادی را می‌‌بینم که دانشجو مقصر نیست و سیستم آموزشی و دانشگاه مقصر است.
بهترین تضمین برای حرکت علمی، عمل بر اساس قانون و مقررات است اگر جایی مقررات اشکال دارد، باید بررسی شود تا این روند اصلاح و قانون تغییر کند.
ویژگی‌های یک استاد خوب از سوی امید
امید سرپرست دانشگاه تهران نیز در این مراسم ویژگی‌های استاد خوب را برشمرد و گفت: داشتن دانش عمیق و تخصصی در تدریس، توانایی تدریس موثر با شیوه‌های مهم و به روز، ایجاد انگیزه در دانشجویان، برقراری ارتباط موثر با ارکان آموزش دانشگاه، قدرت برقراری ارتباط با دانشجویان و نسل جدید، اخلاق و تعهد حرفه‌ای از جمله مهمترین شاخص‌ها در این زمینه است.
وی با بیان اینکه امروز با چالش‌هایی مواجه هستیم، تاکید کرد: دانشجویان انگیزه کافی ندارند و معلم باید نقش انگیزشی و الهام‌بخش داشته باشد.
وضعیت کنونی کشور برخی از دانشجویان را ناامید کرده است اما ما می‌توانیم در ایجاد انگیزه و الهام‌بخشی آنها مؤثر باشیم.
سرپرست دانشگاه تهران اظهار داشت: استاد باید علاقه‌مند به یادگیری باشد و مطمئن شود که مطالب به درستی منتقل شده است، همچنین، نوآوری و به‌روز بودن در تدریس بسیار مهم است.
وی با اشاره به اهمیت کار تیمی از اساتید خواست کار تیمی و فعالیت علمی مشترک و تیمی را در بین دانشجویان تقویت کنند و گفت: اکثر این دانشجویان در آینده مسئولیتهای مهمی را بر عهده خواهند گرفت.
اساتید باید منش و تعهدات یک مسئول خوب را به دانشجویان آموزش دهند.
انتهای پیام/