خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 22 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کارشناس صنعت خودرو: شورای رقابت حتی تعریف دقیقی از فرمول قیمت‌گذاری ندارد

اعتماد | همه | یکشنبه، 21 اردیبهشت 1404 - 12:06
کارشناس صنعت خودرو، با انتقاد از عملکرد شورای رقابت در حوزه قیمت‌گذاری خودرو، تأکید کرد: شورای رقابت عملاً فرمول مشخصی برای قیمت‌گذاری ندارد.
خودرو،رقابت،شوراي،فرمول،صنعت،مالي،خلخالي،كارشناس

کارشناس صنعت خودرو، با انتقاد از عملکرد شورای رقابت در حوزه قیمت‌گذاری خودرو، تأکید کرد: شورای رقابت عملاً فرمول مشخصی برای قیمت‌گذاری ندارد.
کد خبر: 712752 | ۱۴۰۴/۰۲/۲۱ ۱۲:۰۳:۵۷
ابوالفضل خلخالی، کارشناس صنعت خودرو، با انتقاد از عملکرد شورای رقابت در حوزه قیمت‌گذاری خودرو، تأکید کرد: شورای رقابت عملاً فرمول مشخصی برای قیمت‌گذاری ندارد و رویه‌ای که دنبال می‌کند بیشتر شبیه جمع و تفریق روی چند برگ کاغذ است تا یک فرمول علمی و دقیق.
وی افزود: در این فرآیند، قیمت نهاده‌های تولید، درصدی سود مجاز برای تولیدکننده و دستمزد محاسبه می‌شود، سپس امور مالی شرکت‌ها اسنادشان را ارائه می‌دهند و شورای رقابت بر همان اساس قیمت نهایی را تعیین می‌کند.
اما مشکل اینجاست که این روش، فاقد درک عمیق از واقعیت‌های بازار خودرو است.
خلخالی با اشاره به یکی از ایرادات جدی این فرمول، گفت: مرجع قیمت ارز در این محاسبات مبهم است.
مشخص نیست شورای رقابت قیمت‌ها را بر مبنای نرخ ارز ابتدای سال محاسبه می‌کند یا انتهای سال؛ این ابهام خودش یک چالش اساسی است.
وی همچنین افزود: بخش دیگری از مشکل به استفاده از صورت‌های مالی حسابرسی‌شده مربوط می‌شود که معمولاً برای سال گذشته تهیه شده‌اند.
در واقع اگر خودروسازی صورت مالی سال ۱۴۰۲ را ارائه داده باشد، نمی‌تواند مبنای تصمیم‌گیری در سال ۱۴۰۳ باشد، چون شرایط تولید و بازار تغییر کرده است.
این کارشناس در ادامه گفت: شورای رقابت آشنایی تخصصی با صنعت خودرو ندارد.
فاصله میان طراحی، تولید، خدمات پس از فروش و فروش یک خودرو به حدی پیچیده است که ورود به قیمت‌گذاری آن بدون شناخت دقیق، نتیجه‌ای جز فشار به تولیدکننده نخواهد داشت.
خلخالی در پایان تأکید کرد: ادامه این روند نه‌تنها به صنعت خودرو آسیب می‌زند، بلکه باعث تأخیر در سرمایه‌گذاری و توسعه نیز خواهد شد.
اگر قرار است قیمتی تعیین شود، باید مبتنی بر واقعیات مالی، نرخ به‌روز نهاده‌ها و با نظر کارشناسان صنعتی انجام گیرد.