وزیر صمت: زنگ عقب ماندن تولید انرژی از مصرف، سالها پیش به صدا درآمد
وزیر صمت در گرامیداشت چهل و پنجمین سال تأسیس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، توان تحلیل داده و ارائه راهکار برای پیشگیری از تبدیل چالش به ابرچالش را از وظایف مؤسسات مطالعاتی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سیدمحمد اتابک وزیر صمت در گرامیداشت چهل و پنجمین سال تأسیس مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، خدمات مجموعه را در ارائه آمار و گزارش قابل تقدیر خواند و توان تحلیل داده و ارائه راهکار برای پیشگیری از تبدیل چالش به ابرچالش را از وظایف مؤسسات مطالعاتی دانست و بر مرجعیت آمار تاکید کرد.
وی در ادامه افزود: بازگشت به دوره مرجعیت آمار برای مؤسسه ضروری است و در گامهای بعدی میبایست توان کارشناسی به تحلیل داده و دریافت نشانهها در تحولات اقتصادی، جهتدهی شود.
سیدمحمد اتابک با اشاره به تنوع دیدگاه و آرا در نظریات اقتصادی و به ویژه تأثیر اقتصاد بر بخش صنعت، معدن و تجارت گفت: مؤسسه باید بتواند در تضارب آرا برای نظرات مختلف کارشناسی پاسخ درخور ارائه دهد و انتخاب راهکار مدیریت کلان بخش را برای کارشناسان با دلایل متقن علمی تبیین کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری چالش ناترازی انرژی و وجود نشانههای بروز تدریجی آن در سالهای اخیر گفت: زنگ عقب ماندن تولید انرژی از مصرف، سالهای پیش به صدا درآمده بود به گونهای که اکنون انباشت رشد سالانه ۷ تا ۱۰ درصدی مصرف و در مقابل، نبود تولید متناظر، صنعت و اقتصاد را با ناترازی مواجه ساخته است.
وی در همین رابطه افزود: چالشهایی که در کشور به دلیل نداشتن پیوست مطالعاتی و آیندهپژوهی به معضلات بزرگ تبدیل شدهاند هم ناشی از همین روند غیر کارشناسی است که نتایج زیانبار آن، لزوم تحلیل داده و تشخیص زودهنگام نشانههای بروز مشکل توسط مؤسسات مطالعاتی و پژوهشی را نشان میدهد.
اتابک با پرهیز مؤسسه از پرداختن صرف به گزارشدهی تصریح کرد: تحلیل دادهها گام اول ورود به حلقه تصمیمسازی است و با تحلیل درست تصمیمساز در موقعیت شفاف، راهبردهای کلان را طراحی خواهد کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان، نظام صحیح حکمرانی را در تصمیمسازی کمخطا به واسطه تحلیل درست داده و در نهایت مدیریت روان بخش اجرا به واسطه پشتوانه تصمیم صحیح دانست و نقش مؤسسات مطالعاتی و پژوهشی را در این میان تأثیر گذار عنوان کرد.
امروز ۲۰ اردیبهشتماه سال ۱۴۰۴ چهل و پنجمین سالروز تأسیس مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی است.