انبارهای غیرمجاز بیشترین علت حریقهای پرخطر - تسنیم
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با بیان این که اغلب حریق های مکان های پرخطر شهر با تخلف ساختمانی رخ می دهد، گفت: بیشترین حریق های پر حادثه در انبارهای غیرمجازی رخ داده که پرونده ای در کمیسیون ماده 100 نداشته اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی بابایی در جریان صد و چهارمین جلسه کمیته ایمنی در شهرداری منطقه 4 تهران اظهار کرد: گروه دوام در آموزش حوزه ایمنی بسیار موثر بودند و افزایش تعداد افراد در گروه محسوس بوده و امیدواریم این افزایش استمرار داشته باشد.
باوجود اینکه میانگین حادثه در تهران کاهشی بوده اما در منطقه رشد حداقلی حادثه در بحث حریق را شاهد بودیم.
وی ادامه داد: در برنامه 4 ساله چهارم الزام کردیم که در دو سال اول توقف رشد حادثه و در دو سال دوم تا پایان 1404 سالیانه حداقل نیم درصد کاهش حادثه را داشته باشیم؛ در پایتخت رشد کاهش حادثه را داشتیم اما در منطقه 4 این کار محقق نشد.
شهرداران با فرمانده ایستگاهها جلسات مستمر داشته باشند و تحلیل کنند علل حادثه چیست و بر اساس آن برنامهریزی کنند.
آموزش و پلاک ایمن باید به صورت مستمر انجام شود؛ هر حادثه پر خسارت ساختمانی که اتفاق میفتد، حتما در لیست ساختمانهای پر خطرمان قرار دارد.
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی رشهر تهران اضافه کرد: حدود 75 هزار ساختمان توسط سازمان آتش نشانی مورد بررسی قرار گرفته و از 16 هزار ساختمان بلندمرتبه و حیاتی 7 هزار ساختمان ارزیابی شده است؛ البته آتش نشانی در این مسیر ارزیابی در ابتدای راه است.
اغلب مکانهای پرخطرمان که دچار حریق میشوند، تخلف ساختمانی دارند؛ به طور مثال ساختمان مشیریه تخلف ساختمانی داشت و اتصالی برق موجب این اتفاق شد.
وی با بیان اینکه تاکنون از نهادهای نظارتی درون شهری نخواستهام که ورود کنند اما کم کم باید این اتفاق رخ دهد، ادامه داد: نهاد نظارتی میتواند ورود کند و مشخص شود شهرداری ناحیه تخلف را بررسی کرده است یا خیر.
اغلب حریقهای پر حادثه و پر خطر در انبارهای غیرمجازی اتفاق افتاده که پروندهای در خصوص آنها در کمیسیون ماده 100 تشکیل نشده است.
بابایی تصریح کرد: در موضوع ساختمانهای پرخطر حداقل 10 ساختمان در سال پر خطر باید کاهش پیدا کند که میانگین کاهش ساختمان پرخطر در هر ناحیه از منطقه مقدار پایینی است.
وی در خصوص عدم استفاده کارگران در رفت و روب شهری از ماشینهای مکانیزه در بزرگراهها گفت: حتما پیگیری لازم صورت گیرد و با سازمان پسماند مکاتبه کنند؛ وقتی تعداد ماشین مکانیزه کم باشد، پیمانکار مجبور است از نیروی کارگری استفاده کند و این منجر به فوتی و فعالیتهای خطرناک میشود.
انتهای پیام/