خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 20 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نیمی از واژگونی خودروها در تهران شب‌هنگام رخ می‌دهد

مهر | اجتماعی و حوادث | شنبه، 20 اردیبهشت 1404 - 12:41
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به آمار تصادفات شبانه در فروردین‌ماه گفت: نیمی از واژگونی خودروها در تهران شب‌هنگام رخ می‌دهد.
تصادفات،درصد،شبانه،سرعت،شب،جوانبخت،واژگوني،سرهنگ،فقره

سرهنگ رابعه جوانبخت رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر، با اشاره به آمار تصادفات شبانه در فروردین‌ماه ۱۴۰۴ اعلام کرد: واژگونی خودروها یکی از مهم‌ترین معضلات ترافیکی در ساعات شبانه است؛ ساعاتی که کاهش میدان دید، نبود نور کافی و افزایش خستگی و خواب‌آلودگی در میان رانندگان، خطر تصادف را چند برابر می‌کند.
وی افزود: تنها در یک ماه ابتدایی سال جاری، ۱۲۰ مورد تصادف منجر به واژگونی در تهران به ثبت رسیده که ۶۰ درصد آن‌ها در شب و در بازه زمانی ۲۰:۰۰ تا ۶:۰۰ صبح رخ داده است.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ همچنین با اشاره به جزئیات تصادفات شبانه خاطرنشان کرد: از مجموع تصادفات فوتی پایتخت، ۲ درصد (معادل ۲۰ فقره)، تصادفات جرحی ۱۸ درصد (۷۰۵ فقره) و تصادفات خسارتی ۸۰ درصد (۳۱۲۲ فقره) در ساعات شب اتفاق افتاده‌اند که این آمارها زنگ خطری جدی برای رانندگی در شب محسوب می‌شود.
سرهنگ جوانبخت درباره علل اصلی این تصادفات توضیح داد: در بررسی عوامل تامه تصادفات منجر به جرح و فوت، «عدم توجه به جلو» با فراوانی ۳۴ درصد در رتبه اول قرار دارد که اغلب به دلیل استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی و محدود بودن دید در شب رخ می‌دهد و پس از آن، «عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه به دلیل سرعت غیرمجاز» با ۱۴ درصد، «عدم رعایت حق تقدم» با ۱۲ درصد و «تغییر مسیر ناگهانی» با ۱۱ درصد از دیگر علل پرتکرار تصادفات شبانه هستند.
وی همچنین تصریح کرد: در اغلب ۶۰ مورد واژگونی شبانه ثبت‌شده، علت اصلی از دست رفتن کنترل خودرو در اثر سرعت بالا بوده است.
در پایان، سرهنگ جوانبخت با تأکید بر اهمیت رعایت سرعت مطمئنه گفت: «هر چه سرعت خودرو بیشتر شود، دقت، تمرکز و سرعت واکنش راننده کاهش می‌یابد و در نتیجه، کنترل وسیله نقلیه و میدان دید راننده به شدت محدود می‌شود.