وقتی «جشن الفبا» به کابوس اقتصادی والدین تبدیل میشود - تسنیم
جشن های پرزرق وبرق مدارس، به جای شادی، فشار مالی به والدین و آسیب روانی به کودکان کم بضاعت تحمیل می کنند یک روانشناس و متخصص هشدار داد: این رقابت های تجملاتی ارزش های نادرست را به کودکان می آموزد و اکنون وقت بازنگری در این زمینه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، جشنهای مدرسهای مثل «حروف الفبا» «جشن صد» یا «جشن خودکار» در مدارس، که با هدف شادی کودکان برگزار میشوند، برای خانوادههای کمدرآمد به چالشی سنگین بدل شدهاند این رویدادها، که گاه به رقابتهای تجملاتی میان والدین تبدیل میشوند، نهتنها بار مالی سنگینی به دوش خانوادهها میگذارند، بلکه به کودکان کمبضاعت آسیب روانی میزنند روانشناسان هشدار میدهند که این نمایشهای پرهزینه، ارزشهای نادرست را به نسل آینده منتقل میکنند.
یک روانشناس و مادر، که سالها در حوزه تربیت کودک فعالیت کرده، در گفتوگو با تسنیم این چالش را نقد میکند و می گوید: این جشنها با هدف ایجاد خاطرهای شیرین برگزار میشوند، اما وقتی به مسابقه تجملگرایی بین والدین تبدیل میشوند، فشار روانی زیادی به خانوادهها وارد میکنند و پیامهای اشتباهی درباره ارزشها به کودکان منتقل میکنند.
او تأکید میکند که این رویدادها، بهجای پرورش مهربانی و همکاری، کودکان را به سمت ارزشگذاری مادی و مقایسهگری سوق میدهند.
این روانشناس با استناد به نظریه یادگیری اجتماعی شناختی توضیح میدهد: کودکان در دورههای حساس رشد، ارزشها را از طریق مشاهده رفتار بزرگترها میآموزند، نظریه پردازان معتقدند بیشتر رفتارهای انسانی از الگوبرداری شکل میگیرد وقتی شادی به هدایای گرانقیمت گره میخورد، به کودکان یاد میدهیم که دیده شدن مهمتر از احساس کردن است این پیام، برای دانشآموزانی که خانوادههایشان توان خرید هدایا یا لباسهای شیک را ندارند، به کاهش اعتمادبهنفس، اضطراب، و احساس طردشدگی منجر میشود.
این روانشناس هشدار میدهد: این تجربهها میتوانند معیارهای نادرست ارزشمندی فردی را شکل دهند و در بزرگسالی به شخصیتهایی وابسته به تأیید دیگران بینجامند.
فشار مالی این جشنها کمرشکن است خانوادههایی که با مشکلات اقتصادی دستوپنجه نرم میکنند، گاه مجبورند برای تأمین تدارکات جشن پول قرض کنند یا از نیازهای ضروری بگذرند این روانشناس میافزاید: این برنامهها، خانوادهها را به مصرفگرایی و رقابت ناسالم سوق میدهند و جامعهای را میسازند که ظاهر را بر حقیقت ترجیح میدهد.
با این حال، او معتقد است که میتوان این چالش را مهار کرد: برگزاری جشنهای آموزشی و شادیآفرین ارزشمند است، اما باید با روشهای کمهزینه و خلاقانه اجرا شوند تا شادی جمعی و برابری را ترویج کنند.
این روانشناس پیشنهاد میدهد که مدارس بهجای هدایای گران، فعالیتهایی مثل کارهای هنری گروهی، بازیهای جمعی، یا قصهگویی را جایگزین کنند این روشها، ضمن حفظ شادی، ارزشهایی مثل خلاقیت و همکاری را به کودکان میآموزند.
کارشناسان از آموزش و پرورش میخواهند با دستورالعملهای مشخص، از تحمیل هزینههای غیرضروری به والدین جلوگیری کند در هرمزگان، که محرومیت اقتصادی بسیاری از خانوادهها را تحت فشار قرار داده، این نیاز بیش از پیش احساس میشود نظارت بر جشنها و تشویق معلمان به ترویج برابری، میتواند این روند را اصلاح کند.
جشنهای مدرسهای باید بستری برای شادی برابر باشند، نه عرصه رقابت مادی، هرمزگان میتواند الگویی برای جشنهایی کودکمحور و کمهزینه باشد که بهجای شرمندگی والدین، اعتمادبهنفس کودکان را شکوفا کند و انتظار میرود مدیران آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده در این خصوص برنامه ریزی و مانع از تحمیل هزینههای سنگین به خانوادهها شوند.
انتهای پیام/864/.